1.11.2024

VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun

Kuva Audi

Saksan-tehtaisiin ei kosketa ainakaan vielä, mutta sekin asia saattaa muuttua Volkswagenin kamppaillessa ankarien säästötarpeiden kanssa.

Volkswagenilla ei mene nyt ollenkaan hyvin. Saksalaiskonsernissa on toki terveemmälläkin taloudellisella pohjalla olevia toimintoja, mutta erityisesti Volkswagen-brändi on vakavissa ongelmissa, ja se on viimeksi kuluvalla viikolla uhannut jopa kolmen tehtaan sululla Saksassa.

Mikäli Volkswagen todella päätyisi sulkemaan tehtaitaan Saksassa, olisi se ensimmäinen kerta koskaan, ja Volkswagenillahan on ikää 87 vuotta. Suluilla olisi totta kai myös kauhistuttavia seurauksia työllisyyden kannalta.

Tällä viikolla vahvistui puolestaan se, että konsernina VW on päätynyt sulkemaan ensimmäisen tehtaansa Euroopan alueella. Tämä tehdassulku kohdistuu Audin tuotantolaitokseen Belgian Brysselissä. Tämä Brysselin-tehdas valmistaa Audin suurinta sähkökatumaasturia ja merkin ensimmäistä nykyaikaista tuotantosähköautoa, Q8 E-Tronia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei edellytyksiä jatkaa - mahdollisen ostajan kanssa neuvotellaan

Audi ilmoitti Brysselin sähköautotehtaansa lakkauttamisesta tiistaina 29. lokakuuta 2024. Ilmoituksen mukaan tehdas pyörii kahdessa vuorossa joulunpyhien yli ensi vuoden puolelle, ja lopettaa toimintansa 28. helmikuuta 2025.

Tehtaalla ei ole edellytyksiä jatkaa, vaikka valmistaja kertoo käyneensä läpi jopa parikymmentä erilaista vaihtoehtoa pitää se pystyssä, vaikka ilman Q8 E-Tronia, jonka myyntiluvut eivät ole olleet viime aikoina rohkaisevia. Sähköautojen kysyntä on tunnetusti Euroopassa tällä hetkellä laskussa, ja pienentyvää kakkua on syömässä yhä useampi kilpailija, mukaan lukien markkinoille saapuvia uusia kiinalaistoimijoita.

Lisäksi jopa Audin omasta mallistosta nousee merkittävää kilpailua Q8 E-Tronia kohtaan, esimerkiksi paljon tuoreempaa sähköautosukupolvea edustavan Q6 E-Tronin muodossa.

Vuonna 2018 avattu Brysselin tehdas työllistää noin 3 000 henkilöä, ja tarve heidän työpaikkansa säilyttämiselle on tietysti suuri. Audin kerrotaan eri lähteissä olevan neuvotteluyhteydessä toimijan kanssa, joka olisi kiinnostunut jatkamaan tehtaan tuotantoa. Neuvottelukumppania ei ole paljastettu julkisuuteen, mutta spekulaatioissa on ollut kevyiden hyötyajoneuvojen valmistaja tai jopa traktoreiden valmistaja.

Tähän varmasti saadaan selvyys ennemmin tai myöhemmin.

Lähteet: Audi, Electrive

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat