31.5.2024

Koeajo: Porsche Macan on nyt valmistajan halvin auto, ja silti monipuolinen

Kuva Eetu Kokkonen
Porsche Macan

Urheiluautoista tunnettu Porsche on tehnyt katumaastureita jo yli 20 vuoden ajan, vieläpä hyvällä menestyksellä. Nyt valmistajan pienempi katumaasturimalli Porsche Macan muuntautuu täyssähköiseksi, joka tarkoittaa esimerkiksi halvempia hintoja meillä Suomessa.

Porsche toi vuonna 2014 myyntiin Cayennea pienemmän Macan-katumaasturin, joka oli Audi Q5:n sisarmalli. Malli onkin ollut myyntilukemien valossa menestys. Porshcen itsensä mukaan Macania on myyty vuosien varrella 844 236 kappaletta. Kymmenen vuoden malli-ikä on kuitenkin tehnyt tehtävänsä kasvojenkohotuksista huolimatta. Etenkin meillä Suomessa myynti on jo tyrehtynyt: vuonna 2022 Suomessa ensirekisteröintiin 3 Macania, ja vuonna 2023 ei enää ainuttakaan.

Porsche Macan

Nyt Porschen tavoitteena on päinvastainen suunta. Perinpohjaisen uudistumisen yhteydessä polttomoottorit jäävät Macanissa tyystin historiaan, ja jatkossa se on tarjolla ainoastaan täysin sähköisenä. Sähköautojen autoverottomuus tarkoittaa myös, että Macanin hinnat tippuvat. Vuonna 2023 edullisin Porsche Macan PDK kustansi ilman lisävarusteita 103 024 euroa (josta 34 554 e autoveroa). Nyt uuden Macanin hinta alkaa 84 990 eurosta. Maahantuojalla on luottoa, että seuraavina vuosina Macan olisi Suomen myydyin Porsche.

Uudistumisen myötä Macan on myös kasvanut pituutta 58 millimetriä, leveyttä 11 mm ja korkeutta 16 mm. Oleellisinta lienee, että akseliväli on kasvanut 86 mm, joka tarkoittaa myös hieman parempia sisätiloja.

Nyt takapenkille mahtuu pääntilan puolesta aikuinenkin hyvin. Mikään tila-auto ei ole kuitenkaan kyseessä, ja jalkatilassa Macan häviää esimerkiksi kokonaispituudeltaan hieman sirommalle Tesla Model Y:lle. Takana tavaratilaa Macan 4:ssä on varusteista riippuen korkeintaan 540 litraa, mutta Macan Turbossa tavaratilaa on vielä 60 l vähemmän. Lisäksi Macanista löytyy kuitenkin etutavaratila, jonka vetoisuus kummassakin mallissa on 84 l.

Porsche Macan

Taycanin tapaan Macanin kojelaudassa on varustelusta riippuen kahdesta kolmeen näyttöä: 12,6-tuumainen mittaristo, 10,9-tuumainen tietoviihdejärjestelmän keskinäyttö, sekä lisävarusteinen toinen vastaava tietoviihdejärjestelmän näyttö vänkärin paikalle. Nyt apukuljettajalle on myös aiempaa enemmän iloa tuosta lisänäytöstä, sillä reunimmaisimman näytön sisältö ei näy kuljettajan paikalle, joten nyt siitä voidaan toistaa halutessaan myös videoita ajon aikana.

Porsche Macan

Uuden sukupolven tietoviihdejärjestelmä on Android-pohjainen, ja ainakin ensituntumalta se toimii sujuvasti. Taycanista poiketen ilmastoinninsäätöpaneelista löytyy myös fyysisiä kytkimiä, ja myös kosketuslevyn tuntuma on parantunut huomattavasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi eri malliversiota

Hinnat alkaen -versio kantaa nimeä Porsche Macan 4, ja tehokkaampi malli tunnetaan nimellä Porsche Macan Turbo. Molemmissa malleissa on sama 12 moduulista koostuva ajoakku, jonka kokonaiskapasiteetti on 100 kilowattituntia, ja käytettävissä tästä on 95 kWh. Porsche Taycanin tapaan myös Macan hyödyntää 800 voltin sähköarkitehtuuria, joka tarkoittaa parhaillaan 270 kilowatin lataustehoa. Asiointilataus tapahtuu kolmivaiheisesti 11 kW:n (3 x 16 A) teholla.

Nimensä mukaisesti myös lähtömalli Macan 4 on nelivetoinen. Kaksi sähkömoottoria tuottaa 285 kilowatin (387 hevosvoiman) jatkuvan huipputehon, ja lisäksi voimalinjasta on otettavissa hetkellisesti irti vielä 15 kW (21 hv) enemmän. Nollasta sataan kiihdytään parhaillaan 5,2 sekunnissa, huippunopeus on 220 kilometriä tunnissa ja WLTP-toimintamatka 613 km.

Porsche Macan

Tehokkaampi, 124 490 euron hinnasta lähtevä Macan Turbo tarjoaa puolestaan 430 kW:n (585 hv:n) jatkuvan ja 470 kW:n (639 hv:n) hetkellisen tehon. 0–100 km/h -kiihdytys käy parhaillaan 3,3 sekunnissa, huippunopeus on 260 km/h ja WLTP-toimintamatka 591 km.

Macan tukee ajoakun lämpötilan optimointia paremman pikalataustehon saavuttamiseksi. Tämä akun esilämmitys-/jäähdytys toimii tosin ainoastaan navigointipohjaisesti, sillä Porschen mukaan manuaalisessa optimointipainikkeessa on suuri väärinkäytön riski – väärässä tilanteessa optimointia käyttävä saa aikaiseksi vain ylimääräistä energiankulutusta. Väite tuntuu kuitenkin oudolta, kun muut valmistajat ovat kasvavissa määrin alkaneet tarjoamaan myös tätä manuaalista vaihtoehtoa, joka poistaa tarpeen välpätä navigoinnin kanssa mikäli sitä ei muutoin tarvitse.

Mutta kun katumaasturi sitä ja tätä

Suorituskykyiset katumaasturit kohtaavat usein vahvaa mielipiteiden ristitulta. Täytyy itsekin myöntää, että suurin osa urheilullisuutta hakevista katumaastureista on ajettavuudeltaan vain turhan kovia korkean maavaran autoja, joilla ei ole siltikään kiva ajaa kovempaa kurveihin. Lopputuloksena on siis usein identiteettikriisinen turhake.

Macan ei kuitenkaan noudata tuota stereotypiaa. Koeajettu Macan 4 ei ole suorituskyvyltään markkinoiden tehokkaimpiin sähköautoihin verrattavissa oleva raketti, mutta suorituskykyä on silti useimmalle riittävästi.

Sen sijaan iso osa markkinoiden suorityskykyisemmistäkään sähköautoista ei vain ole Porschen tasolla ajodynamiikan suhteen. Korkeakorinen katumaasturi ei tietysti ole yhtä urheilullinen ajaa kuin matala Taycan, mutta kori kallistelee hämmästyttävän vähän mutkiin. Kaksiventtiiliset iskunvaimentimet huolehtivat siitä, että urheilullisuudestaan huolimatta auto ottaa myös töyssyt varsin nätisti vastaan.

Porsche Macan

Auton korkean massan huomaa yhä, mutta hyvä alusta yhdistettynä nopeasti toimivaan torque vectoring -voimanjakoon pyörien välillä saa auton käyttäytymään tiukemmissakin kurveissa nöyrästi. Valmistajan mukaan ”Porsche Traction Management” -luistonhallintajärjestelmä säätää vetosuhdetta Macanissa jopa viisi kertaa nopeammin kuin polttomoottoriautoissa.

Macanin ohjaus on jopa yllättävän nopea, mutta tunnokas. Jarrupolkimen vaste tuntuu pehmeältä, mutta on selvästi samaa paria kaasupolkimen kanssa ja jarrutuntuma on sähköautoksi erinomainen.

Joitain saattaa sen sijaan häiritä se, ettei Porscheissa ole tarjolla monelle sähköautoilijalle tuttua yhden polkimen ajoa, tai edes sitä lähentelevää voimakkaampaa regenerointia. Porschen insinöörien mukaan tämä johtuu siitä, että vapaa rullaaminen on aina energiatehokkaampaa kuin regenerointi, jossa aiheutuu häviöitä. Ominaisuus on kuitenkin jo monelle sähköautoilijalle osa tavallista ajokokemusta ja siitä luopuminen voi tuntua jopa oudolta.

Isommissa töyssyissä taka-akselilla voi havaita tapahtuvan aivan hienoista muljahtelua. Näin pieniin nyansseihin ei kuitenkaan kannata vielä lyhyen ulkomaan ensikoeajon perusteella jumittua liikaa, vaan odottaa autoa pidempään kotimaan koeajoon, jossa autoa päästään testaamaan kattavammin kotimaan olosuhteissa. Kokonaisuutena täyssähköinen Macan vaikuttaa kuitenkin seuraavan vahvasti Taycanin jalanjäljissä tarjoamalla sähköautojen kärkipäähän kuuluvan ajokokemuksen – etenkin katumaasturiluokassa. Uusi Macan on nyt ennakkotilattavissa, ja mallin toimitukset alkaa vuoden 2024 loppupuolella.

Porsche Macan 4

SÄHKÖAUTO, neliveto
285 kW (387 hv), 650 Nm
Akku brutto / netto 100,0 / 95,0 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 270 kW

WLTP-kulutus 21.1 kWh / 100 km
toimintamatka 516 km
Suorituskyky 0–100 km/h 5,2 s
huippunopeus 220 km/h

Mitat
Pituus            4 784 mm
Leveys           1 938 mm
Korkeus         1 622 mm
Akseliväli       2 893 mm
Tavaratila      540–1 348 l. Etutavaratila 84 l.
Omamassa   2 330 kg
perävaunu    2 000 / 750 kg

Euro NCAP    Ei testattu
Takuu            2 v
ajoakku         8 v / 160 000 km
Hinta alkaen 84 990 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat