12.12.2023

Uusi Porsche Macan vaihtaa malliston junioriaseman Taycanin sähköoppeihin

Porsche Macan sähköauto prototyyppi

Toisen sukupolven Porsche Macan vie saksalaisvalmistajan arkiautojen juniorin täyssähkön tielle. Taustalla oleva teknologia nähdään myös Audin tulevassa uutuudessa.

2014 markkinoille saapunut Porsche Macan laajensi isomman Cayennen ideoita pienempään crossover-luokkaan. Porschemaisten piirteiden alla auto jakoi peruspalikoitaan Audi Q5:n kanssa, joskin stuttgartilaisilla on ollut kosolti omia näkemyksiä auton toteutuksesta. Nyt lähestyy kokonaan uuden Macanin esittely ja samalla auto loikkaa täyssähköiseksi. Nykyinen polttomoottori-Macan jatkaa tosin mallistossa iästään huolimatta vielä toistaiseksi. 

Tiesittekö muuten, että Macan tulee indonesian kielen sanasta tiikerille?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porschen Perusrakenne Esittelyssä

Uusi Porsche Macan perustuu PPE-rakenteeseen (Premium Platform Electric) ja sen sisarmallina Audin mallistossa on tällä kertaa Q6 E-tron. Valmistajat ovat yhdessä kynäilleet perusrakenteen suuntaviivat ja palikat, mutta autojen kehitystyössä on pidetty nenä vain omissa papereissa. Niinpä autoilla on jälleen pieniä, mutta toisaalta mielenkiintoisia eroja.

Porsche Macan sähköauto prototyyppi

Porschen ensimmäisen sähköauton, Taycanin, tavoin PPE ja Macan perustuvat 800 voltin teknologiaan. Nettokapasiteetiltaan 100 kilowattitunnin akusto (NMC811 asiasta kiinnostuneille) latautuukin parhaimmillaan 270 kilowatin huipputeholla. Parhaimmillaan lataus 10-80% vie noin 22 minuuttia. Mikäli käytössä on yleisempi 400 voltin latausasema, akku jakautuu näennäisesti kahdeksi erilliseksi 400 voltin puoliskoksi jännitteenmuuntimen käytön sijaan. Tuolloin huipputeho on 150 kW.

Huomiota on kiinnitetty myös latauskäyrän muotoon, eli lataustehon pitäisi pienentyä kilpailijoita verkkaisemmalla tahdilla varauksen kasvaessa. Navigaatiopohjaisessa esilämmityksessä auto arvioi ajotapaa ja laturin tarjoamaa huipputehoa. Myöhemmin luvassa on integraatio älypuhelinkarttojen kanssa. Reittisuunnitelmassa voi puolestaan rajata latureita operaattorin mukaan. AC-latauksen teho on alkuvaiheessa 11 kW, tehokkaamman laturioption kuuluessa myöhempiin kaavailuihin. Taycanin tapaan AC-latauksen mahdollisuus löytyy molemmilta puolilta autoa.

Ainakin alkuvaiheessa aina nelivetoisessa Porsche Macanissa käytetään kestomagnetoituja sähkömoottoreita etu- ja taka-akselilla, sillä Porschella pidetään niiden suomasta suorituskyvystä ja kompaktiudesta. Tarjolle tulee heti alussa kaksi tehovaihtoehtoa, jotka määrittävät autoon valikoidun takamoottorin puhdin ja varustelun. Tehomalliin nimeksi “saattanee hyvinkin” tulla Macan Turbo merkinnöistä ja käytetyistä ilmaisuista päätellen.

Luonteeltaan Macan on suunniteltu taka-akselia suosivaksi ja kookkaamman taka-akselin sähkömoottorin kohdalla taajuusmuuttajan piin on korvattu tehokkaammalla piikardbidilla. Turbossa takaa löytyy myös monista Porscheista tuttu PTV+-lukkoratkaisu.

Porsche Macan sähköauto prototyyppi

Tehokkaamman version suoritusarvoiksi kerrottiin vielä suurpiirteisesti yli 450 kilowattia ja vääntöä yli 1 000 Nm. 0–100 km/h onnistuu alle neljän sekunnin ja huippunopeuttakin pitäisi pystyä keräämään 250 km/h. WLTP-toimintamatkankin pitäisi olla yli 500 kilometriä. 

Räväkästi radalla – ja ruohikolla

Porsche Macan muuttuu tuntuvasti myös alustansa suhteen. Tarjolla ovat niin teräs- kuin ilmajousetkin. Ilmajousituksen yhteydessä auto madaltuu 30 mm Sport Plus -ajotilasssa ja kohoaa 40 mm Offroad-ajotilaa varten. Normaaliolosuhteissa maavaraa on noin 180 mm. Säätyvä PASM-iskunvaimennus on saatavissa molempien jousitusvaihtoehtojen kanssa ja vaimentimien trendienmukainen kaksiventtiilitekniikka on mahdollistanut laaja-alaiset kalibroinnin.

Porsche Macan sähköauto prototyyppi

Nelipyöräohjauksen yhteydessä takapyörän voivat kääntyä jopa 5° ja samalla ohjausvälitys muuttuu nopeammaksi keskialueen läheisyydessä. Macanin pienin vannekoko on 20 tuumaa ja se on kasvatettavissa aina 22 tuumaan saakka. Takarengas on aina selvästi eturengasta leveämpi.

Palataan hetkeksi Offroad-ajotilaan. Porschen mallistosta lähinnä Cayenne mielletään maastokelpoiseksi, mutta myös uudella Macanilla on hiukan yllättäviäkin kykyjä. Porschen Leipzigin ajoharjoittelukeskuksen maastoradalla Macan nousee, laskeutuu, ristiriippuu ja kahlaa sangen tasaveroisesti erään brittimerkin juniorimallien tapaan. Sähkömoottorit mahdollistavat vedon ja pidon tarkan hallinnan pyörittäin, joten esteet ylittyvät ilman draamaa.

Porsche Macan sähköauto prototyyppi

Radalla suoritetuissa koeajatuksissa Porsche Macan pääsee toki enemmän oikeuksiinsa. Crossoverin muodoista huolimatta auto kiihtyy repien, lähtee tehon ansiosta räväkkiin luisuihin ja muuttaa suuntaa lievästi äimistyttäenkin. Lievästi, sillä onhan eräänlaisen massan piilotustemppuun jo totuttu esimerkiksi Panameran kohdalla. Painojakauma on hienoisesti perävoittoinen (48/52), sillä Porsche on muun muassa kääntänyt taka-akselin sähkömoottoria saadakseen painopistettä taemmas. Macan Turbon kohdalla sähkömoottori on myös kiinnitetty suoraan auton runkoon. 

Android-loikka

Prototyyppien naamiointi ja erilaiset puskurivaihtoehdot kätkivät vielä Macanin täyden ulkoasun, mutta kokonsa ja mittasuhteidensa puolesta alle viisimetrinen crossover on melko ennallaan hiukan kasvaneesta akselivälistä huolimatta. Sähköautogenressä virkistävästi Macanissa on perinteiset ovenkahvat.

Takaistuimilla autossa on hyvä polvitila eikä istuinosankaan korkeudessa ole moittimista. Macan kannattaa ainakin tutkia vaihtoehtona, jos puikulaksi puristetun Taycanin takaistuin ei vastaa käyttötarpeisiin. 

Porsche Macan proto

Etuistuimilla vallitsee muista nyky-Porscheista tuttu järjestys, jossa digitalisaatio on päivän sana. Porsche Driver Experience -konseptiin kuuluu esimerkiksi mahdollisuus apukuljettajan omalle tietoviihdenäytölle, joka ei näy kuljettajalle, ja soveltuu siten esimerkiksi elokuvien katsomiseen. 12,6-tuumaisessa mittaristonäytössä ilmastoinnin ohjauspaneelissa ja ohjauspyörässä näkyy voimakas sukulaisuus juuri uudistuneisiin Cayenneen ja Panameraan. Vaihdevalitsin on jälleen mittariston oikealla puolella oleva pieni vipu.  Porschemaiseen tapaan mittaristo on kojelaudan korkein kohta, joten jalustalle asetetut taulutelevisiot eivät kuulu tänne.

Porsche Macan proto
Ohjauspyörän keskellä näkyy Porschen uusi "Turbonite"-logo, kertoen omaa kieltään mallistosta.

Muiden sähköautojen hengessä myös Macanin sisävalaistuksella kommunikoidaan erilaisia auton tilaan liittyviä toimintoja lataamisesta lähtöavustimeen. Tuulilasin heijastusnäytössä trendinä on suuri heijastuskoko ja sen mahdollisuudet lisätyn todellisuuden (AR) esittämiseen esimerkiksi navigointinuolien tai havaitun auton korostamiseksi.

Porsche Macan proto

Kojelaudan keskellä oleva 10,9-tuumainen kosketusnäyttö on kuitenkin Macanin ruuduista mielenkiintoisin. Näkymät ja valikot muistuttavat erehdyttävästi muita nyky-Porscheja, mutta pinnan alla pyörii nyt Android Automotive, antaen mahdollisuuden asentaa uusia ohjelmia ja lisätä palveluita nopeassakin tahdissa. Samalla älypuhelinintegraatio ottaa loikan eteenpäin. Android Automotive on ainoastaan viihdejärjestelmän käytössä ja Porsche käyttää sen yhteydessä omaa ääniavustajaa Googlen sijaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Virallisesti 2024

Porschelle Macan on mielenkiintoinen lisäys mallistoon. On makuasia, onko kyseessä jo vai vasta toinen sähköautomalli, mutta joka tapauksessa kyseessä on ensimmäinen kerta, kun olemassa ollut mallinimi korvataan sähköversiolla. Valmistaja on selvästi ollut jälleen huolissaan olemuksensa säilyttämisestä sähköaikana ilman äriseviä polttomoottoreita, mutta Taycania varten kerätty oppi on jälleen paikallaan uudessa Macanissa. 

Porsche Macan tullaan valmistamaan nykyisen Macanin ja Panameran tavoin Leipzigin tehtaalla.

Porsche Macan Leipzig prototyyppi

Autosta kuullaan tarkemmat tekniset tiedot vielä varsinaisen esittelyn yhteydessä, mutta jo nyt pidetty tekniikkapäivä kyydityksineen antaa luvan odottaa mielenkiintoista uutuutta autovuodelle 2024.

Teksti: Aake Kinnunen Lähde ja kuvat: Porsche

Luetuimmat