25.11.2023

Uusi Porsche Panamera: enemmän sähköä ja digiä tutussa korissa

Porsche Panamera Turbo E-Hybrid

Porsche Panamera siirtyy kolmanteen mallipolveen raskaan faceliftin myötä. Odotetusti luvassa on enemmän sähköä ja digiä sekä täysin uutta teknologiaa.

Porsche Panamera noudattelee tarkasti autoalan seitsemän vuoden sykliä, sillä 14 vuotta ensiesittelyn jälkeen vuorossa on kolmas sukupolvi stuttgartilaisten neliovisesta autosta. Shanghaissa tapahtuneessa ensiesittelyssä tehdas muisteli vuosien varrella olleita ideoita siitä, miltä Porschen neliovinen voisi näyttää, mutta vasta Panameran myötä palaset loksahtivat kohdalleen. Useimmat lienevät samaa mieltä, että Porschen ei olisi kannattanutkaan tehdä "vielä yhtä sedania" täysille markkinoille, vaan oikea ratkaisu oli etsiä omanlainen toteutustapa.

Porsche Panamera Turbo E-Hybrid

Nyt Porsche Panameran uudistuminen on mielenkiintoinen kokoelma autoalan uusia trendejä, uunituoretta teknologiaa – ja tuttua koria. Uudet puskurit ja valot eivät kätke, että mittojen ja korilinjojen puolesta Panamera on pysynyt ennallaan. Virallisesti pituuskasvua on tapahtunut 3 mm, leveyden ja korkeuden pysyessä ennallaan. Tuttuun tapaan Panamerasta saapuu markkinoille myös 15 senttimetriä pidempi ja takatiloiltaan hulppeampi Executive.

Porsche Panamera Turbo E-Hybrid

Sisustassa Panameran uudet tuulet ovat yhteiset hiljattain uudistuneen Cayennen kanssa. Porsche Driver Experience -filosofian mukaisesti digitaalisuus on vahvasti läsnä muun muassa mittaristonäkymissä. Vaihdevalitsin on siirretty kojelautaan. Panamerassa on nyt mahdollisuus myös apukuljettajan omalle 10,9-tuumaiselle kosketusnäytölle esimerkiksi striimaussisältöjen katsomista varten. Kuljettaja ei näe apukuskin ruudun sisältöä ajon aikana. PCM-tietoviihdejärjestelmä hyödyntää Porsche ID -käyttäjäprofiilia, jonka käyttö tapahtuu QR-koodeilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pehmeämpää sähköilyä

Jatkossa Porsche Panamerassa on vakiovarusteisena kaksikammioinen ilma-alusta ja iskunvaimentimissa käytössä on kaksiventtiilitekniikkaa uuden Cayennen tapaan. Tarjolla on myös nelipyöräohjaus.

Porsche Panamera Turbo E-Hybrid

Uutuutena Panamerassa on vaihtoehto Porsche Active Ride -järjestelmälle. Yksikammioisen ilmajousituksen parina nähdään hydraulipumpuilla varustetut kaksiventtiili-iskunvaimentimet. Alustan aktiiviominaisuuksien ansiosta iskunvaimentimet voivat hallita korin ja pyörien liikkeitä suhteessa tien pintaan täsmällisillä ja nopeilla liikkeillä. Järjestelmän avulla Panamera voi myös  ylikompensoida kiihdytyksen ja jarrutuksen aiheuttamia pituussuuntaisia liikkeitä, kiskoen esimerkiksi keulaa alas kiihdytyksen yhteydessä. Sopivan ajotilan kanssa auto voi myös nojata mutkaan hiukan Pendolinojen tapaan.

Uuden Panameran voimalinjavalikoimaan tulee yhteensä neljä sähköistettyä E-Hybrid-lataushybridivaihtoehtoa. Heti ensimmäisessä aallossa saapuu Porsche Panamera Turbo E-Hybrid, jossa päivitetty 4,0-litrainen V8 on saanut parikseen 140 kW (190 hv) sähkömoottorin. Järjestelmän yhteisteho on 500 kW (680 hv). Hybridijärjestelmän vääntö on 930 newtonmetriä, sillä Porsche on suunnitellut PDK-kaksoiskytkinautomaatin uudelleen ja siirtänyt sähkömoottorin osaksi vaihteiston rakennetta. 0–100 km/h suoritetaan 3,2 sekunnissa ja huippunopeus on 315 km/h.

Porsche Panamera Turbo E-Hybrid

Porsche on ottanut käyttöön uuden tummanharmaan Turbonite-värin, jolla se korostaa jatkossa Turbo-mallien yksityiskohtia. Liekö kyseessä reaktio Taycan Turbosta annettuun palautteeseen.

Lataushybrideissä raakoja teholukemia mielenkiintoisempaa on uusi akusto. 25,9 kilowattitunnin akulla Panamera saavuttaa noin 91 kilometrin WLTP-toimintamatkan sähköajossa. Uusi latauslaite on teholtaan 11 kW, joten akun saa parhaimmillaan täyteen alle kolmeen tuntiin.

Porsche Panamera

Malliston peruskivenä olevat Panamera ja Panamera 4 perustuvat päivitettyyn 2,9-litraiseen V6 bensaturboon. Päivitysten myötä moottorin suoritusarvot ovat nousseet 17 kW ja 50 Nm, ollen nyt 260 kW (363 hv) ja 500 Nm.

Toimitukset maaliskuussa 2024

Panamera valmistetaan Porschen Leipzigin tehtaalla. Porsche esitteli Panameran yhteydessä myös entistä kattavamman Sonderwunsch-ohjelman, jolla autostaan saa tismalleen sellaisen kuin haluaa – ainakin jos hinnalla ei ole niin väliä.

Porsche Panamera Turbo E-Hybrid

Uusi Porsche Panamera on tilattavissa Suomessa ja malliston hinnat alkavat 168 425 eurosta. Panamera Turbo E-Hybridin hinnat alkavat 209 993 eurosta. Autojen toimitukset alkavat maaliskuussa 2024.

Lähde ja kuvat: Porsche

Luetuimmat