25.11.2023 Ajoneuvot Uusi Porsche Panamera: enemmän sähköä ja digiä tutussa korissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Panamera siirtyy kolmanteen mallipolveen raskaan faceliftin myötä. Odotetusti luvassa on enemmän sähköä ja digiä sekä täysin uutta teknologiaa. Porsche Panamera noudattelee tarkasti autoalan seitsemän vuoden sykliä, sillä 14 vuotta ensiesittelyn jälkeen vuorossa on kolmas sukupolvi stuttgartilaisten neliovisesta autosta. Shanghaissa tapahtuneessa ensiesittelyssä tehdas muisteli vuosien varrella olleita ideoita siitä, miltä Porschen neliovinen voisi näyttää, mutta vasta Panameran myötä palaset loksahtivat kohdalleen. Useimmat lienevät samaa mieltä, että Porschen ei olisi kannattanutkaan tehdä "vielä yhtä sedania" täysille markkinoille, vaan oikea ratkaisu oli etsiä omanlainen toteutustapa. Nyt Porsche Panameran uudistuminen on mielenkiintoinen kokoelma autoalan uusia trendejä, uunituoretta teknologiaa – ja tuttua koria. Uudet puskurit ja valot eivät kätke, että mittojen ja korilinjojen puolesta Panamera on pysynyt ennallaan. Virallisesti pituuskasvua on tapahtunut 3 mm, leveyden ja korkeuden pysyessä ennallaan. Tuttuun tapaan Panamerasta saapuu markkinoille myös 15 senttimetriä pidempi ja takatiloiltaan hulppeampi Executive. Sisustassa Panameran uudet tuulet ovat yhteiset hiljattain uudistuneen Cayennen kanssa. Porsche Driver Experience -filosofian mukaisesti digitaalisuus on vahvasti läsnä muun muassa mittaristonäkymissä. Vaihdevalitsin on siirretty kojelautaan. Panamerassa on nyt mahdollisuus myös apukuljettajan omalle 10,9-tuumaiselle kosketusnäytölle esimerkiksi striimaussisältöjen katsomista varten. Kuljettaja ei näe apukuskin ruudun sisältöä ajon aikana. PCM-tietoviihdejärjestelmä hyödyntää Porsche ID -käyttäjäprofiilia, jonka käyttö tapahtuu QR-koodeilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pehmeämpää sähköilyä Jatkossa Porsche Panamerassa on vakiovarusteisena kaksikammioinen ilma-alusta ja iskunvaimentimissa käytössä on kaksiventtiilitekniikkaa uuden Cayennen tapaan. Tarjolla on myös nelipyöräohjaus. Uutuutena Panamerassa on vaihtoehto Porsche Active Ride -järjestelmälle. Yksikammioisen ilmajousituksen parina nähdään hydraulipumpuilla varustetut kaksiventtiili-iskunvaimentimet. Alustan aktiiviominaisuuksien ansiosta iskunvaimentimet voivat hallita korin ja pyörien liikkeitä suhteessa tien pintaan täsmällisillä ja nopeilla liikkeillä. Järjestelmän avulla Panamera voi myös ylikompensoida kiihdytyksen ja jarrutuksen aiheuttamia pituussuuntaisia liikkeitä, kiskoen esimerkiksi keulaa alas kiihdytyksen yhteydessä. Sopivan ajotilan kanssa auto voi myös nojata mutkaan hiukan Pendolinojen tapaan. Uuden Panameran voimalinjavalikoimaan tulee yhteensä neljä sähköistettyä E-Hybrid-lataushybridivaihtoehtoa. Heti ensimmäisessä aallossa saapuu Porsche Panamera Turbo E-Hybrid, jossa päivitetty 4,0-litrainen V8 on saanut parikseen 140 kW (190 hv) sähkömoottorin. Järjestelmän yhteisteho on 500 kW (680 hv). Hybridijärjestelmän vääntö on 930 newtonmetriä, sillä Porsche on suunnitellut PDK-kaksoiskytkinautomaatin uudelleen ja siirtänyt sähkömoottorin osaksi vaihteiston rakennetta. 0–100 km/h suoritetaan 3,2 sekunnissa ja huippunopeus on 315 km/h. Porsche on ottanut käyttöön uuden tummanharmaan Turbonite-värin, jolla se korostaa jatkossa Turbo-mallien yksityiskohtia. Liekö kyseessä reaktio Taycan Turbosta annettuun palautteeseen. Lataushybrideissä raakoja teholukemia mielenkiintoisempaa on uusi akusto. 25,9 kilowattitunnin akulla Panamera saavuttaa noin 91 kilometrin WLTP-toimintamatkan sähköajossa. Uusi latauslaite on teholtaan 11 kW, joten akun saa parhaimmillaan täyteen alle kolmeen tuntiin. Malliston peruskivenä olevat Panamera ja Panamera 4 perustuvat päivitettyyn 2,9-litraiseen V6 bensaturboon. Päivitysten myötä moottorin suoritusarvot ovat nousseet 17 kW ja 50 Nm, ollen nyt 260 kW (363 hv) ja 500 Nm. Toimitukset maaliskuussa 2024 Panamera valmistetaan Porschen Leipzigin tehtaalla. Porsche esitteli Panameran yhteydessä myös entistä kattavamman Sonderwunsch-ohjelman, jolla autostaan saa tismalleen sellaisen kuin haluaa – ainakin jos hinnalla ei ole niin väliä. Uusi Porsche Panamera on tilattavissa Suomessa ja malliston hinnat alkavat 168 425 eurosta. Panamera Turbo E-Hybridin hinnat alkavat 209 993 eurosta. Autojen toimitukset alkavat maaliskuussa 2024. Lähde ja kuvat: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 16.7.2024 Esittely Koeistuttu: kaikki mitä olet halunnut tietää uudesta Audi A5 Sedanista ja Avantista – myös hinnat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan