11.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: viileästi viehkeämmiksi viilatut – Porsche Macan & Macan S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Macanin kasvojenkohotus sujuu pienin ehostuksin, sillä menestystuotteen kanssa ei kannata hätäillä. Hyvää: ajettavuus, ergonomia, suorituskyky. Huonoa: lataushybridin puuttuminen, perusmallin latteat äänet. Porsche Macan, valmistajan pienempi katumaasturi, on ollut tehtaalle iso myyntimenestys, joten ei ole yllätys, että nelivuotiaan katumaasturimallin kasvopesu jää maltilliseksi. Pientä virittelyä on tehty varsinkin ulkonäköön, mutta nähdäänpä uutta myös varustelussa ja moottorivalikoimassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sukunäköä stailaamassa Ensivilkaisulla Macan vaikuttaa melko tyypilliseltä premium-segmentin kompaktilta katumaasturilta ja löytyyhän sen sukupuustakin etäinen sukulaisuussuhde edellisen polven Audi Q5:een. Porsche on kuitenkin kiinnittänyt huomiota merkille tärkeisiin seikkoihin, joten lopputulos näyttää läpikotaisin sen omalta tuotteelta. Nyt uudistettu keulailme led-ajovaloineen on monelta osin selkeämpi, mutta varsinainen muutos on tapahtunut auton perässä. Vuoden 2018 autotrendeihin kuuluva yhtenäinen takavalopalkki siistii Macanin takailmeen raikkaaksi. Uutta ilmettä on haettu myös värikartaston shokkiväreillä (mm. kuvien Miami Blue) ja uusilla vannevaihtoehdoilla. Ulkoisten seikkojen lisäksi sisustassa puhaltavat uudet tuulet. Kojelaudassa majaileva PCM-tietoviihdejärjestelmä on saanut uuden merkittävästi suuremman 10,9-tuumaisen näytön, jonka ansiosta näyttö ja keskimmäiset tuuletusritilät ovat samalla vaihtaneet paikkaa. Panamerasta ja Cayennesta tuttuun tapaan PCM-järjestelmä on markkinoiden selkeimmästä päästä. Porschelle tyypilliseen tapaan lukuisat toiminnot on sijoitettu myös keskikonsolin nappiarmadaan. Lisävarustelistalta löytyy nyt 911:stä lainattu GT-ohjauspyörä, jota voidaan höystää vielä Sports Chrono -paketin myötä Porschen erinomaisella ajotilavalitsimella. Sisäilmaa voidaan parantaa uudella ionisaattorilla ja lämmitettävä tuulilasi on sekin uutta arkimukavuutta. Uusi ruuhka-avustin puolestaan seurailee jonon matelua kaistalla aina 65 km/h nopeuteen saakka. Lisävarusteinen Porsche Dynamic Light System nostaa led-ajovalojen tehoa ja lisää kaukovaloautomatiikan, Plus-version tuodessa vielä mukautuvat valotoiminnot. Moottorit ja niiden käyttäminen Viilausta on suoritettu myös ajoteknisiin ominaisuuksiin. Macan-malliston myyntimallina oleva 2,0-litrainen bensiiniturbomoottori on kokenut muutaman hevosvoiman teholaskun hiukkassuodattimen myötä, mutta 245 hevosvoimaa, seitsemänvaihteinen PDK-kaksoiskytkinautomaatti ja PTM-nelivetojärjestelmä takaavat edelleen riittävän etenemisen. Porsche on kiinnittänyt huomiota myös auton pysähtymiseen, jarrujärjestelmän päivityksen kattaessa jopa uuden jarrupolkimen, jolla valmistaja säästää 300 grammaa. Mallorcan mutkaisilla vuoristoteillä Macan kulkeekin vaivattomasti mutkasta toiseen sprintaten, eikä auton massa tai korkeus tunnu hämmentävän ajoneuvoa missään vaiheessa. Ilmajousitus (maavara 190–230 mm) ja mukautuva iskunvaimennus selvittävät rosoisetkin kuopat kunniallisesti. Macan on selvästi isoveli-Cayenneä täsmällisempi ajettava. Macan S istuttaa samalle keulalle V6:n ja antaa autolle terävyyttä. Porsche esitteli tilaisuudessa myös Macan S:n, joka luottaa Panamerasta ja Cayennesta tuttuun 3,0-litraiseen V6-bensiinimoottoriin. Voimanlähteen twin scroll -tyyppinen ahdin on asennettu sylinteririvien väliin. S merkitsee tehojen nousua 354 hevosvoimaan ja huippuväännön nousua 480 newtonmetriin. 0–100 km/h taittuu parhaimmillaan 5,1 sekunnissa ja huippunopeus on 254 km/h. Terävämpi suorituskyky sopii mallin luonteeseen ja kuusisylinterisen hauskemmat äänet saavat perusmallin kuulostamaan hiukan haalealta. Valmistajansa tuote Stuttgartilaisvalmistaja on viilannut samalla koko alustan toimintaa terävämmäksi ja vakiorengastus on sekin uudella tolalla. Moottori- ja mallivalikoima tulee vielä tuttuun tapaan laajenemaan, mutta dieselversioita ja Porschen mallistossa suosittua lataushybridiä ei tulla mallistossa näillä näkymin näkemään. Maltillisesti faceliftattu Porsche Macan on edelleen tuote, joka kuuluu selkeästi valmistajansa valikoimaan. Se on sulassa sovussa muun Porsche-malliston kanssa ja toisaalta auto tarjoaa muihin kilpakumppaneihin nähden jotain erilaista. Muiden premium-segmentin merkkien leijuvaisen lifestylen sijaan Macan on erilainen imagovalinta, johon liittyy oleellisesti Porschen pitkä historia ja usein muita terävämpi ajettavuus. Luksus näkyy tosin hinnoittelussa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Porsche Macan Hinta alkaen 84 967 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 180 kW (245 hv), 5000–6750 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 10,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 227 g/km Mitat pituus 4696 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2807 mm Tavaratila: 500 l Omamassa: 1795 kg Muu tieto Kulutuslukemat WLTP-mittaustavalla. Vetomassa (jarrullinen/jarruton) 2000/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta