11.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: viileästi viehkeämmiksi viilatut – Porsche Macan & Macan S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Macanin kasvojenkohotus sujuu pienin ehostuksin, sillä menestystuotteen kanssa ei kannata hätäillä. Hyvää: ajettavuus, ergonomia, suorituskyky. Huonoa: lataushybridin puuttuminen, perusmallin latteat äänet. Porsche Macan, valmistajan pienempi katumaasturi, on ollut tehtaalle iso myyntimenestys, joten ei ole yllätys, että nelivuotiaan katumaasturimallin kasvopesu jää maltilliseksi. Pientä virittelyä on tehty varsinkin ulkonäköön, mutta nähdäänpä uutta myös varustelussa ja moottorivalikoimassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySukunäköä stailaamassaEnsivilkaisulla Macan vaikuttaa melko tyypilliseltä premium-segmentin kompaktilta katumaasturilta ja löytyyhän sen sukupuustakin etäinen sukulaisuussuhde edellisen polven Audi Q5:een. Porsche on kuitenkin kiinnittänyt huomiota merkille tärkeisiin seikkoihin, joten lopputulos näyttää läpikotaisin sen omalta tuotteelta. Nyt uudistettu keulailme led-ajovaloineen on monelta osin selkeämpi, mutta varsinainen muutos on tapahtunut auton perässä. Vuoden 2018 autotrendeihin kuuluva yhtenäinen takavalopalkki siistii Macanin takailmeen raikkaaksi. Uutta ilmettä on haettu myös värikartaston shokkiväreillä (mm. kuvien Miami Blue) ja uusilla vannevaihtoehdoilla.Ulkoisten seikkojen lisäksi sisustassa puhaltavat uudet tuulet. Kojelaudassa majaileva PCM-tietoviihdejärjestelmä on saanut uuden merkittävästi suuremman 10,9-tuumaisen näytön, jonka ansiosta näyttö ja keskimmäiset tuuletusritilät ovat samalla vaihtaneet paikkaa. Panamerasta ja Cayennesta tuttuun tapaan PCM-järjestelmä on markkinoiden selkeimmästä päästä. Porschelle tyypilliseen tapaan lukuisat toiminnot on sijoitettu myös keskikonsolin nappiarmadaan. Lisävarustelistalta löytyy nyt 911:stä lainattu GT-ohjauspyörä, jota voidaan höystää vielä Sports Chrono -paketin myötä Porschen erinomaisella ajotilavalitsimella. Sisäilmaa voidaan parantaa uudella ionisaattorilla ja lämmitettävä tuulilasi on sekin uutta arkimukavuutta. Uusi ruuhka-avustin puolestaan seurailee jonon matelua kaistalla aina 65 km/h nopeuteen saakka. Lisävarusteinen Porsche Dynamic Light System nostaa led-ajovalojen tehoa ja lisää kaukovaloautomatiikan, Plus-version tuodessa vielä mukautuvat valotoiminnot.Moottorit ja niiden käyttäminenViilausta on suoritettu myös ajoteknisiin ominaisuuksiin. Macan-malliston myyntimallina oleva 2,0-litrainen bensiiniturbomoottori on kokenut muutaman hevosvoiman teholaskun hiukkassuodattimen myötä, mutta 245 hevosvoimaa, seitsemänvaihteinen PDK-kaksoiskytkinautomaatti ja PTM-nelivetojärjestelmä takaavat edelleen riittävän etenemisen. Porsche on kiinnittänyt huomiota myös auton pysähtymiseen, jarrujärjestelmän päivityksen kattaessa jopa uuden jarrupolkimen, jolla valmistaja säästää 300 grammaa.Mallorcan mutkaisilla vuoristoteillä Macan kulkeekin vaivattomasti mutkasta toiseen sprintaten, eikä auton massa tai korkeus tunnu hämmentävän ajoneuvoa missään vaiheessa. Ilmajousitus (maavara 190–230 mm) ja mukautuva iskunvaimennus selvittävät rosoisetkin kuopat kunniallisesti. Macan on selvästi isoveli-Cayenneä täsmällisempi ajettava.Macan S istuttaa samalle keulalle V6:n ja antaa autolle terävyyttä.Porsche esitteli tilaisuudessa myös Macan S:n, joka luottaa Panamerasta ja Cayennesta tuttuun 3,0-litraiseen V6-bensiinimoottoriin. Voimanlähteen twin scroll -tyyppinen ahdin on asennettu sylinteririvien väliin. S merkitsee tehojen nousua 354 hevosvoimaan ja huippuväännön nousua 480 newtonmetriin. 0–100 km/h taittuu parhaimmillaan 5,1 sekunnissa ja huippunopeus on 254 km/h. Terävämpi suorituskyky sopii mallin luonteeseen ja kuusisylinterisen hauskemmat äänet saavat perusmallin kuulostamaan hiukan haalealta.Valmistajansa tuoteStuttgartilaisvalmistaja on viilannut samalla koko alustan toimintaa terävämmäksi ja vakiorengastus on sekin uudella tolalla. Moottori- ja mallivalikoima tulee vielä tuttuun tapaan laajenemaan, mutta dieselversioita ja Porschen mallistossa suosittua lataushybridiä ei tulla mallistossa näillä näkymin näkemään. Maltillisesti faceliftattu Porsche Macan on edelleen tuote, joka kuuluu selkeästi valmistajansa valikoimaan. Se on sulassa sovussa muun Porsche-malliston kanssa ja toisaalta auto tarjoaa muihin kilpakumppaneihin nähden jotain erilaista. Muiden premium-segmentin merkkien leijuvaisen lifestylen sijaan Macan on erilainen imagovalinta, johon liittyy oleellisesti Porschen pitkä historia ja usein muita terävämpi ajettavuus. Luksus näkyy tosin hinnoittelussa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Porsche Macan Hinta alkaen 84 967 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 180 kW (245 hv), 5000–6750 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 10,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 227 g/km Mitat pituus 4696 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2807 mm Tavaratila: 500 l Omamassa: 1795 kg Muu tieto Kulutuslukemat WLTP-mittaustavalla. Vetomassa (jarrullinen/jarruton) 2000/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa