12.1.2024 Ajoneuvot If kieltäytyy vakuuttamasta Porschen sähköautoja – syynä kalliit akkuvahingot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvi on nostanut jälleen puheenaiheeksi sähköautojen akkuvahingot sekä niiden korvaukset. Vakuutusyhtiö Ifin uuden linjauksen mukaan Porsche Taycan ja Audi E-tron GT -mallien vakuuttaminen ei enää onnistu mallien korkeiden korvauskustannusten takia. Sähköautojen kookkaat ajoakut sijaitsevat lähes poikkeuksetta auton lattiassa akselien välissä. Akkujen altistuminen iskuille ei siis ole suuri yllätys, mutta vahinkotapauksissa on automallikohtaisia eroja akun suojauksesta, akun korjausmenettelystä ja viime kädessä auton maavarasta riippuen. Kysyimme Suomessa toimivilta vakuutusyhtiöiltä sähköautojen vakuuttamisesta. Kyselyyn vastasivat määräaikaan mennessä If, OP-Pohjola, Tapiola, Pohjantähti, POP Vakuutus, Turva ja Fennia. Yleisimmin vakuutusyhtiöissä suhtaudutaan tilanteeseen rauhallisesti, eli markkinaa seurataan kertyneiden vahinko- ja korvaustapausten pohjalta. Vastauksissa korostuvat vakuutusyhtiöiden itse määrittelemät kaskovakuutukset, sillä lakisääteisen liikennevakuutuksen kohdalla eroja ei käytännössä ole. – LähiTapiolalle ei ole este vakuuttaa sähköautoa, jos kyseessä on Suomessa tieliikennekäyttöön hyväksyttävä sähköauto. Vakuutusmaksut kuitenkin vaihtelevat myös sähköautoissa - muun muassa merkin, mallin ja teknisten tietojen perusteella, vahinkodataan pohjaten, kertoo LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaavan johtaja Tapani Alaviiri. – Sähköautojen korkeampiin korjauskustannuksiin vaikuttavat uusi teknologia, korjausosaaminen, varaosien saatavuus ja hinta, akkupakettien korjattavuus ja lunastusvahingot. Sähköauton kannan uutuudesta ja pienuudesta johtuen yksittäisen vahingon vaikutus tilastoissa voi olla suuri. Eri merkkien akkujen huollettavuus, korjattavuus, kierrättäminen ja korjaamoiden osaaminen aiheuttavat kyllä pohdintaa, linjaa kotitalouksien ajoneuvovakuutuksista Fenniassa vastaava tuotepäällikkö Raili Tuules. – Ajoneuvon käyttövoima ei yksin vaikuta siihen, myönnetäänkö ajoneuvolle kaskovakuutus. Vakuuttamisriskiä arvioidaan käyttövoimasta riippumatta pääasiassa ajoneuvon teknisten tietojen, esimerkiksi tehon ja iän perusteella. Myös ajoneuvon arvo voi vaikuttaa vakuuttamisratkaisuun. Kaskovakuutusta ei voida myöntää, jos vahinkoriski arvioidaan liian suureksi. Eri ajoneuvojen vakuuttamisriski arvioidaan vahinkotilastojen perusteella. Myös vakuutusmaksut perustuvat ajoneuvojen ja ajoneuvon käyttäjien tilastolliseen vahinkoriskiin ja korvausmenoon, kommentoi viestintäpäällikkö Satu Annala Turvasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ifiltä ei uusia vakuutuksia Porschelle tai Audille Poikkeuksen muodostaa vakuutusyhtiöiden yleiseen linjaan muodostaa If, joka on muuttanut ohjeistustaan koskien Porsche Taycanin vakuuttamista. Linjaus koskee myös mallin sisarversiota Audi E-Tron GT ja RS E-Tron GT. – Tällä hetkellä emme Ifissä myönnä uusia kaskovakuutuksia seuraaviin sähköautomalleihin: Porsche Taycan, Audi e-Tron GT ja Audi RS e-Tron GT, kertoo ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius Ifiltä. – Päätös rajoittaa toistaiseksi näiden automallien kaskovakuuttamista johtuu niiden akkuvahinkojen poikkeuksellisen suurista korjauskustannuksista Suomessa. Lisäksi akkuvahinkoja näyttää niille tapahtuvan useammin kuin muille sähköautoille, ja niiden koko akuston vaihtaminen korjaamisen sijaan vaikuttaa olevan vallitseva käytäntö. Jättämällä vakuuttamatta tämän erittäin pienen mutta suuririskisen autojoukon, pystymme tarjoamaan suurelle osalle asiakkaista edullisia sähköautovakuutuksia. – Sama linjaus koskee lähtökohtaisesti sekä yksityis- että yritysasiakkaita, Roselius jatkaa. Helmikuussa 2023 Roselius kertoi Moottorille Ifin tapauksesta, jossa Porsche Taycanin akustoon tulleen seitsemän millin painauman korjaaminen tarkoitti koko akuston vaihtamista. Kokonaiskustannukseksi kertyi tuolloin yli 80 000 euroa. – Vahinkotiheys ja vahinkojen suuruus vaikuttavat aina vakuutusten hintaan. Sähköautojenkin korjauskustannuksissa ja vahinkotiheydessä on merkeittäin ja malleittain eroja, ja silloin kun ne näkyvät niiden korvausmenossa, myös hintoja tarkistetaan normaaliin tapaa. Kuitenkin ylivoimaisesti suurimmassa osassa sähköautoja esimerkiksi akuston vaurioitumisriski ei ole erityisen suuri, eikä sen perusteella kannata hylätä suunnitelmaa sähköauton hankkimisesta, Roselius tiivistää. Teksti: Aake Kinnunen ja Manu Tuppurainen Lähde: vakuutusyhtiöt Kuvat: Lauri Ahtiainen, Porsche Päivitetty 13.1.2024: lisätty Fennian sitaatti, täsmennetty sanamuotoja Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan