12.1.2024 Ajoneuvot If kieltäytyy vakuuttamasta Porschen sähköautoja – syynä kalliit akkuvahingot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvi on nostanut jälleen puheenaiheeksi sähköautojen akkuvahingot sekä niiden korvaukset. Vakuutusyhtiö Ifin uuden linjauksen mukaan Porsche Taycan ja Audi E-tron GT -mallien vakuuttaminen ei enää onnistu mallien korkeiden korvauskustannusten takia. Sähköautojen kookkaat ajoakut sijaitsevat lähes poikkeuksetta auton lattiassa akselien välissä. Akkujen altistuminen iskuille ei siis ole suuri yllätys, mutta vahinkotapauksissa on automallikohtaisia eroja akun suojauksesta, akun korjausmenettelystä ja viime kädessä auton maavarasta riippuen. Kysyimme Suomessa toimivilta vakuutusyhtiöiltä sähköautojen vakuuttamisesta. Kyselyyn vastasivat määräaikaan mennessä If, OP-Pohjola, Tapiola, Pohjantähti, POP Vakuutus, Turva ja Fennia. Yleisimmin vakuutusyhtiöissä suhtaudutaan tilanteeseen rauhallisesti, eli markkinaa seurataan kertyneiden vahinko- ja korvaustapausten pohjalta. Vastauksissa korostuvat vakuutusyhtiöiden itse määrittelemät kaskovakuutukset, sillä lakisääteisen liikennevakuutuksen kohdalla eroja ei käytännössä ole.– LähiTapiolalle ei ole este vakuuttaa sähköautoa, jos kyseessä on Suomessa tieliikennekäyttöön hyväksyttävä sähköauto. Vakuutusmaksut kuitenkin vaihtelevat myös sähköautoissa - muun muassa merkin, mallin ja teknisten tietojen perusteella, vahinkodataan pohjaten, kertoo LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaavan johtaja Tapani Alaviiri.– Sähköautojen korkeampiin korjauskustannuksiin vaikuttavat uusi teknologia, korjausosaaminen, varaosien saatavuus ja hinta, akkupakettien korjattavuus ja lunastusvahingot. Sähköauton kannan uutuudesta ja pienuudesta johtuen yksittäisen vahingon vaikutus tilastoissa voi olla suuri. Eri merkkien akkujen huollettavuus, korjattavuus, kierrättäminen ja korjaamoiden osaaminen aiheuttavat kyllä pohdintaa, linjaa kotitalouksien ajoneuvovakuutuksista Fenniassa vastaava tuotepäällikkö Raili Tuules.– Ajoneuvon käyttövoima ei yksin vaikuta siihen, myönnetäänkö ajoneuvolle kaskovakuutus. Vakuuttamisriskiä arvioidaan käyttövoimasta riippumatta pääasiassa ajoneuvon teknisten tietojen, esimerkiksi tehon ja iän perusteella. Myös ajoneuvon arvo voi vaikuttaa vakuuttamisratkaisuun. Kaskovakuutusta ei voida myöntää, jos vahinkoriski arvioidaan liian suureksi. Eri ajoneuvojen vakuuttamisriski arvioidaan vahinkotilastojen perusteella. Myös vakuutusmaksut perustuvat ajoneuvojen ja ajoneuvon käyttäjien tilastolliseen vahinkoriskiin ja korvausmenoon, kommentoi viestintäpäällikkö Satu Annala Turvasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIfiltä ei uusia vakuutuksia Porschelle tai AudillePoikkeuksen muodostaa vakuutusyhtiöiden yleiseen linjaan muodostaa If, joka on muuttanut ohjeistustaan koskien Porsche Taycanin vakuuttamista. Linjaus koskee myös mallin sisarversiota Audi E-Tron GT ja RS E-Tron GT. – Tällä hetkellä emme Ifissä myönnä uusia kaskovakuutuksia seuraaviin sähköautomalleihin: Porsche Taycan, Audi e-Tron GT ja Audi RS e-Tron GT, kertoo ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius Ifiltä.– Päätös rajoittaa toistaiseksi näiden automallien kaskovakuuttamista johtuu niiden akkuvahinkojen poikkeuksellisen suurista korjauskustannuksista Suomessa. Lisäksi akkuvahinkoja näyttää niille tapahtuvan useammin kuin muille sähköautoille, ja niiden koko akuston vaihtaminen korjaamisen sijaan vaikuttaa olevan vallitseva käytäntö. Jättämällä vakuuttamatta tämän erittäin pienen mutta suuririskisen autojoukon, pystymme tarjoamaan suurelle osalle asiakkaista edullisia sähköautovakuutuksia. – Sama linjaus koskee lähtökohtaisesti sekä yksityis- että yritysasiakkaita, Roselius jatkaa.Helmikuussa 2023 Roselius kertoi Moottorille Ifin tapauksesta, jossa Porsche Taycanin akustoon tulleen seitsemän millin painauman korjaaminen tarkoitti koko akuston vaihtamista. Kokonaiskustannukseksi kertyi tuolloin yli 80 000 euroa.– Vahinkotiheys ja vahinkojen suuruus vaikuttavat aina vakuutusten hintaan. Sähköautojenkin korjauskustannuksissa ja vahinkotiheydessä on merkeittäin ja malleittain eroja, ja silloin kun ne näkyvät niiden korvausmenossa, myös hintoja tarkistetaan normaaliin tapaa. Kuitenkin ylivoimaisesti suurimmassa osassa sähköautoja esimerkiksi akuston vaurioitumisriski ei ole erityisen suuri, eikä sen perusteella kannata hylätä suunnitelmaa sähköauton hankkimisesta, Roselius tiivistää.Teksti: Aake Kinnunen ja Manu Tuppurainen Lähde: vakuutusyhtiöt Kuvat: Lauri Ahtiainen, PorschePäivitetty 13.1.2024: lisätty Fennian sitaatti, täsmennetty sanamuotoja Lue lisää Kaikki artikkelit 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: ”Mummo Ankan” Detroit Electric 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää