8.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Taycan GTS Sport Turismo – Tiivistettyä ajonautintoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poschen sähköinen tuoteperhe laajenee entisestään, ja tällä kertaa mallinimihirviöllä Taycan GTS Sport Turismo. Hyvää: suorituskyky, alusta, ohjaustuntuma Huonoa: onko alusta jo liian matala? Porschen panostus malliston sähköistykseen on ollut jo pidemmän aikaa merkittävää. Taycan-perheessä malleja tuntuu tulevan koko ajan lisää. Viimeisin näistä on Sport Turismo, joka tuo farkkuhenkiseen koriin lisää urheilullisuutta. Koeajettu GTS Sport Turismo, mikä tarkoittaa varsin suorituskykyistä sähköversiota. 0–100 km/h kiihdytyksestä suoriudutaan 3,7 sekunnissa, mitä voidaan pitää useimmissa tapauksissa riittävänä. Tehoa sähköinen voimalinja tuottaa 380 kW eli kotikutoisemmin ilmaistuna 517 hevosvoimaa. Vääntöä sähkömoottoreista napataan mukavat 850 Nm. Näillä arvoilla huippuvauhti on rajattu 260 km/h -lukemaan, vaikka lisääkin varmasti olisi tarjolla. Mikäli tehoreservi ei GTS:n kohdalla riitä, löytyy mallistosta Taycan Turbo S Sport Turismo, jonka 460 kW ja 1050 Nm leikkaavat kiihtyvyydestä lähes sekunnin. 2,8 sekuntia sataseen on luku, joka ei jätä kysyttävää. Rehellisyyden nimissä tehovajeesta ei kärsitä GTS-version kohdallakaan, vaan sähköstä voimansa saava Porsche tuntuu suorastaan naurettavan ripeältä. Kun polttomoottorista tuttua viivettä ei ole, kaasun pohjaan tällääminen aiheuttaa välittömän reaktion. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Upea alusta Taycan-perheestä löytyi jo aiemmin Cross Turismo -malli, joka saattaa pikaisella vilkaisulla näyttää pitkälti samalta kuin Sport Turismo. Syy piilee siinä, että ne näyttävät pitkälti samalta. Sportista kuitenkin uupuvat seikkailumuovit ja alusta on selkeästi matalampi. Itse asiassa alusta on niin matala, että ilmajousilla mahdollisimman lähelle tietä laskettuna Taycanilla ei ole asiaa hidastustöyssyihin. Pohja raapii maata epätasaisella tieosuudella varmuudella, jos kuski ei ole tarkkana. Toki korkeutta saa napista lisää, mutta matalalla mennään joka tapauksessa. Sporttisen farkkumallin alusta on paras mitä sähköautossa on tullut vastaan. Se tarjoaa samassa paketissa urheilullisuutta ja mukavuutta. Mutkatiellä auto ei pelkää kovaakaan kyytiä, vaan Porsche kannattelee suuren massansa eleettömästi. Porsche antaa malliesimerkin siitä, kuinka nykytekniikalla saadaan aikaan täydellisen hyvä kompromissi. Sitätilat ovat hyvät, vaikka takapenkkiläisten tilat eivät olekaan edustusautoluokkaa. Kyytiin mahtuu kuitenkin perheen verran väkeä, eikä tilanahtaudesta tarvitse kärsiä. Tavaratilassakin on mukavasti kapasiteettia, ja sisään mahtuu esimerkiksi lastenvaunut. Supernopea lataus Porschen sähköauto lukeutuu markkinoiden nopeimmin latautuviin automalleihin ja parhaimmillaan Taycan nappaa energiaa sisäänsä 270 kW:n teholla. Lupaus toteutuu likipitäen täydellisesti, sillä koeajolla latausnopeus Ionity-laturilla oli parhaimmillaan 261 kW. Maksimiteholla 100 kilometrin lataaminen ottaa aikaa vaivaiset viisi minuuttia ja 10–80 prosentin lataus noin 20 minuuttia. Porschen kohdalla kritiikki liian hitaasta latausajasta ei siis osu maaliin. Toki se vaatii laturin, joka voi luovuttaa sähköä ripeästi. Porsche Taycan GTS Sport Turismo on auto, jonka jälkeen polttomoottoriautolla ajaminen tuntuu monessa suhteessa tarpeettomalta. Sähkömoottorin voimantunne on hämmentävä, eikä polttomoottorin äänimaailmaakaan suoraan sanoen osaa kaivata. Taycanin sporttiversioiden kohdalla täytyy tunnustaa, että urheilullisen auton voimalinja voi aivan hyvin olla toteutettu sähköllä. Edes massiivinen elopaino ei haittaa, ellei autoa viedä moottoriradalle ja nopealle ratakierrokselle. Niissä olosuhteissa massa tekee jarruille tepposet. Teksti: Tuomas Rajala Kuvat ja video: Jari Saarentaus Porsche Taycan GTS Sport Turismo Hinta alkaen 141 270 € Koeajetun auton hinta varusteineen 176 654 € Moottori Sähköauto, neliveto Teho 380 kW (517 hv) Vääntö 850 Nm Vääntö 850 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 93,4 / 83,7 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A) (optio: 22 kW), CCS 400 V 50 kW (optio: 150 kW), CCS 800 V 270 kW. Toimintamatka 495 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,7 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus: 22,9 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4963 mm, leveys 1966 mm, korkeus 1391 mm, akseliväli 2900 mm Tavaratila: 446 l Omamassa: 2310 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?