Ajoneuvot Koeajo 8.9.2022

Koeajo: Porsche Taycan GTS Sport Turismo – Tiivistettyä ajonautintoa

Poschen sähköinen tuoteperhe laajenee entisestään, ja tällä kertaa mallinimihirviöllä Taycan GTS Sport Turismo. Hyvää: suorituskyky, alusta, ohjaustuntuma Huonoa: onko alusta jo liian matala?

Porschen panostus malliston sähköistykseen on ollut jo pidemmän aikaa merkittävää. Taycan-perheessä malleja tuntuu tulevan koko ajan lisää. Viimeisin näistä on Sport Turismo, joka tuo farkkuhenkiseen koriin lisää urheilullisuutta.

Koeajettu GTS Sport Turismo, mikä tarkoittaa varsin suorituskykyistä sähköversiota. 0–100 km/h kiihdytyksestä suoriudutaan 3,7 sekunnissa, mitä voidaan pitää useimmissa tapauksissa riittävänä.

Tehoa sähköinen voimalinja tuottaa 380 kW eli kotikutoisemmin ilmaistuna 517 hevosvoimaa. Vääntöä sähkömoottoreista napataan mukavat 850 Nm. Näillä arvoilla huippuvauhti on rajattu 260 km/h -lukemaan, vaikka lisääkin varmasti olisi tarjolla.

Mikäli tehoreservi ei GTS:n kohdalla riitä, löytyy mallistosta Taycan Turbo S Sport Turismo, jonka 460 kW ja 1050 Nm leikkaavat kiihtyvyydestä lähes sekunnin. 2,8 sekuntia sataseen on luku, joka ei jätä kysyttävää.

Rehellisyyden nimissä tehovajeesta ei kärsitä GTS-version kohdallakaan, vaan sähköstä voimansa saava Porsche tuntuu suorastaan naurettavan ripeältä. Kun polttomoottorista tuttua viivettä ei ole, kaasun pohjaan tällääminen aiheuttaa välittömän reaktion.

Upea alusta

Taycan-perheestä löytyi jo aiemmin Cross Turismo -malli, joka saattaa pikaisella vilkaisulla näyttää pitkälti samalta kuin Sport Turismo. Syy piilee siinä, että ne näyttävät pitkälti samalta. Sportista kuitenkin uupuvat seikkailumuovit ja alusta on selkeästi matalampi.

Itse asiassa alusta on niin matala, että ilmajousilla mahdollisimman lähelle tietä laskettuna Taycanilla ei ole asiaa hidastustöyssyihin. Pohja raapii maata epätasaisella tieosuudella varmuudella, jos kuski ei ole tarkkana. Toki korkeutta saa napista lisää, mutta matalalla mennään joka tapauksessa.

Sporttisen farkkumallin alusta on paras mitä sähköautossa on tullut vastaan. Se tarjoaa samassa paketissa urheilullisuutta ja mukavuutta. Mutkatiellä auto ei pelkää kovaakaan kyytiä, vaan Porsche kannattelee suuren massansa eleettömästi. Porsche antaa malliesimerkin siitä, kuinka nykytekniikalla saadaan aikaan täydellisen hyvä kompromissi.

Sitätilat ovat hyvät, vaikka takapenkkiläisten tilat eivät olekaan edustusautoluokkaa. Kyytiin mahtuu kuitenkin perheen verran väkeä, eikä tilanahtaudesta tarvitse kärsiä. Tavaratilassakin on mukavasti kapasiteettia, ja sisään mahtuu esimerkiksi lastenvaunut.

Supernopea lataus

Porschen sähköauto lukeutuu markkinoiden nopeimmin latautuviin automalleihin ja parhaimmillaan Taycan nappaa energiaa sisäänsä 270 kW:n teholla. Lupaus toteutuu likipitäen täydellisesti, sillä koeajolla latausnopeus Ionity-laturilla oli parhaimmillaan 261 kW.

Maksimiteholla 100 kilometrin lataaminen ottaa aikaa vaivaiset viisi minuuttia ja 10–80 prosentin lataus noin 20 minuuttia. Porschen kohdalla kritiikki liian hitaasta latausajasta ei siis osu maaliin. Toki se vaatii laturin, joka voi luovuttaa sähköä ripeästi.

Porsche Taycan GTS Sport Turismo on auto, jonka jälkeen polttomoottoriautolla ajaminen tuntuu monessa suhteessa tarpeettomalta. Sähkömoottorin voimantunne on hämmentävä, eikä polttomoottorin äänimaailmaakaan suoraan sanoen osaa kaivata.

Taycanin sporttiversioiden kohdalla täytyy tunnustaa, että urheilullisen auton voimalinja voi aivan hyvin olla toteutettu sähköllä. Edes massiivinen elopaino ei haittaa, ellei autoa viedä moottoriradalle ja nopealle ratakierrokselle. Niissä olosuhteissa massa tekee jarruille tepposet.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Porsche

Kaikki koeajot

Uusimmat