8.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Taycan GTS Sport Turismo – Tiivistettyä ajonautintoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poschen sähköinen tuoteperhe laajenee entisestään, ja tällä kertaa mallinimihirviöllä Taycan GTS Sport Turismo. Hyvää: suorituskyky, alusta, ohjaustuntuma Huonoa: onko alusta jo liian matala? Porschen panostus malliston sähköistykseen on ollut jo pidemmän aikaa merkittävää. Taycan-perheessä malleja tuntuu tulevan koko ajan lisää. Viimeisin näistä on Sport Turismo, joka tuo farkkuhenkiseen koriin lisää urheilullisuutta.Koeajettu GTS Sport Turismo, mikä tarkoittaa varsin suorituskykyistä sähköversiota. 0–100 km/h kiihdytyksestä suoriudutaan 3,7 sekunnissa, mitä voidaan pitää useimmissa tapauksissa riittävänä. Tehoa sähköinen voimalinja tuottaa 380 kW eli kotikutoisemmin ilmaistuna 517 hevosvoimaa. Vääntöä sähkömoottoreista napataan mukavat 850 Nm. Näillä arvoilla huippuvauhti on rajattu 260 km/h -lukemaan, vaikka lisääkin varmasti olisi tarjolla.Mikäli tehoreservi ei GTS:n kohdalla riitä, löytyy mallistosta Taycan Turbo S Sport Turismo, jonka 460 kW ja 1050 Nm leikkaavat kiihtyvyydestä lähes sekunnin. 2,8 sekuntia sataseen on luku, joka ei jätä kysyttävää.Rehellisyyden nimissä tehovajeesta ei kärsitä GTS-version kohdallakaan, vaan sähköstä voimansa saava Porsche tuntuu suorastaan naurettavan ripeältä. Kun polttomoottorista tuttua viivettä ei ole, kaasun pohjaan tällääminen aiheuttaa välittömän reaktion.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUpea alustaTaycan-perheestä löytyi jo aiemmin Cross Turismo -malli, joka saattaa pikaisella vilkaisulla näyttää pitkälti samalta kuin Sport Turismo. Syy piilee siinä, että ne näyttävät pitkälti samalta. Sportista kuitenkin uupuvat seikkailumuovit ja alusta on selkeästi matalampi.Itse asiassa alusta on niin matala, että ilmajousilla mahdollisimman lähelle tietä laskettuna Taycanilla ei ole asiaa hidastustöyssyihin. Pohja raapii maata epätasaisella tieosuudella varmuudella, jos kuski ei ole tarkkana. Toki korkeutta saa napista lisää, mutta matalalla mennään joka tapauksessa.Sporttisen farkkumallin alusta on paras mitä sähköautossa on tullut vastaan. Se tarjoaa samassa paketissa urheilullisuutta ja mukavuutta. Mutkatiellä auto ei pelkää kovaakaan kyytiä, vaan Porsche kannattelee suuren massansa eleettömästi. Porsche antaa malliesimerkin siitä, kuinka nykytekniikalla saadaan aikaan täydellisen hyvä kompromissi.Sitätilat ovat hyvät, vaikka takapenkkiläisten tilat eivät olekaan edustusautoluokkaa. Kyytiin mahtuu kuitenkin perheen verran väkeä, eikä tilanahtaudesta tarvitse kärsiä. Tavaratilassakin on mukavasti kapasiteettia, ja sisään mahtuu esimerkiksi lastenvaunut.Supernopea latausPorschen sähköauto lukeutuu markkinoiden nopeimmin latautuviin automalleihin ja parhaimmillaan Taycan nappaa energiaa sisäänsä 270 kW:n teholla. Lupaus toteutuu likipitäen täydellisesti, sillä koeajolla latausnopeus Ionity-laturilla oli parhaimmillaan 261 kW.Maksimiteholla 100 kilometrin lataaminen ottaa aikaa vaivaiset viisi minuuttia ja 10–80 prosentin lataus noin 20 minuuttia. Porschen kohdalla kritiikki liian hitaasta latausajasta ei siis osu maaliin. Toki se vaatii laturin, joka voi luovuttaa sähköä ripeästi.Porsche Taycan GTS Sport Turismo on auto, jonka jälkeen polttomoottoriautolla ajaminen tuntuu monessa suhteessa tarpeettomalta. Sähkömoottorin voimantunne on hämmentävä, eikä polttomoottorin äänimaailmaakaan suoraan sanoen osaa kaivata.Taycanin sporttiversioiden kohdalla täytyy tunnustaa, että urheilullisen auton voimalinja voi aivan hyvin olla toteutettu sähköllä. Edes massiivinen elopaino ei haittaa, ellei autoa viedä moottoriradalle ja nopealle ratakierrokselle. Niissä olosuhteissa massa tekee jarruille tepposet.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat ja video: Jari Saarentaus Porsche Taycan GTS Sport Turismo Hinta alkaen 141 270 € Koeajetun auton hinta varusteineen 176 654 € Moottori Sähköauto, neliveto Teho 380 kW (517 hv) Vääntö 850 Nm Vääntö 850 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 93,4 / 83,7 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A) (optio: 22 kW), CCS 400 V 50 kW (optio: 150 kW), CCS 800 V 270 kW. Toimintamatka 495 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,7 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus: 22,9 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4963 mm, leveys 1966 mm, korkeus 1391 mm, akseliväli 2900 mm Tavaratila: 446 l Omamassa: 2310 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: "väärinymmärryksiltä ei ole vältytty" 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan