16.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi RS e-tron GT – stuttgartilaisen uudet vaatteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen urheilullisempi osasta on vielä varsin kapea. Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto sieltä ripeämmästä päästä on Audi RS e-tron GT. Hyvää: mukavuus, suorituskyky. Huonoa: tavaratila. Audi RS e-tron GT on näyttävä ilmestys. Nelioviseksi autoksi poikkeuksellisen matala kattolinja, lähellä kulmia sijaitsevat pyörät ja suoraa edestä, tai takaa katsottuna huomiota herättävä leveys vetävät katseita puoleensa. Toki nämä ominaisuudet pätevät myös perusmallin e-tron GT:n kuvailuun, ja pykälää verran tehokkaamman RS-mallin voi tunnistaa logojen lisäksi mustasta maskista, vanteista ja muutamista hiilikuituisista yksityiskohdista. Ulkoisesti mikään ei kieli Audin tehokkaimman sähköauton sukulaisuudesta Stuttgartin suuntaan. Myös ohjaamoon astuessa täytyy olla varsin hyvin perillä konsernisisaren nykytyylistä, mutta tarkkasilmäisellä huomio saattaa kiinnittyä sähkösäätöiseen istuimeen ja sen säätöpainikkeisiin; nämä ovat nimittäin lainattu suoraan Porschelta. Tämä ei sinänsä haittaa, sillä kyseessä ovat erittäin hyvät säätövarat tarjoavat jakkarat. Muutoin ohjaamossa vallitsee varsin audimainen tunnelma, joten merkin tyyliin tottuneiden on helppo kotiutua ohjaamoon.Myös takapenkillä viihtyy kiitettävästi, vaikka ensivilkaisulta toinen rivi saattaakin vaikuttaa varsin ahtaalta. Istuin on kuitenkin varsin poteromainen, minkä ansiosta takalisto on lähellä maata ja päällä on tyylikkäästä kattolinjasta huolimatta kiitettävästi tilaa. Käytettävyyden kannalta tavaratila luo kenties suurimmat rajoitteet, sillä selkeän muotoinen tila on varsin pieni ja etenkin lastausaukko asettaa haasteita hiemankin isompien tavaroiden lastaamiselle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRatin takana nauttiiEnsimetreistä lähtien huomio kiinnittyy kokonaisvaltaiseen vaivattomuuteen. Liikkeelle lähdetään hyvin eleettömästi kuten asiaan kuuluu. Melko nopeasti mukaan tulee pieni pala hämmennystä; miten 600-hevosvoimainen, 21-tuumaisilla vanteilla ja matalaprofiilisilla renkailla varustettu RS-Audi voi kulkea näin mukavasti. Alusta nielee pienet epätasaisuudet upeasti ja rauhallisessa ajossa ilmajousitus tuntuu suorastaan edustusautomaisen pehmeältä.Mukavuudesta ja varsin isosta fyysisestä koosta huolimatta RS e-tron GT on näppärän tuntoinen kaupunkiympäristössäkin. Tässä auttaa hienosti toimiva nelipyöräohjaus, joka ei tuo läsnäoloaan korostuneesti esille. Maantienopeuksissa kaikki toimii kuten isossa edustavassa autossa pitääkin. Mukavuus on kohdillaan ja eteneminen on kaikissa tilanteissa vaivatonta. Edelleenkään normaalisti ajettaessa mikään ei tuo esille tarjolla olevaa suorituskykyä. Toki kaasupoljinta syvemmälle painettaessa auto liikahtaa teholukemiensa mukaisesti, mutta perusasetuksilla auto ei suuremmin houkuttele sellaiseen toimintaan.Ajotilaa vaihtamalla alkavat tulla esille RS-logon oikeutukset. Alusta laskeutuu entistäkin lähemmäs maata ja iskunvaimennus jämäköityy. Samalla kaasupolkimen vaste terävöityy ja ohjaukseen tulee aavistus lisää vastetta. Auto muuttuu kertaheitolla huomattavasti reaktiivisemmaksi menemättä kuitenkaan totaalisen epämukavuuden puolelle. Ja yllätykset jatkuvat vauhdin noustessa. Huolimatta yli 2,3 tonnin omamassasta RS e-tron GT syöksyy mutkiin ja niistä ulos juuri kuljettajan toivomalla linjalla ilman draamaa tai korin kallistelua. Kokonaisuus herättää kunnioitusta ja samalla mielessä on hyvä pitää fysiikan lait, joita parhaatkaan insinöörit eivät ole onnistuneet rikkomaan.Audi RS e-tron GT on upea kokonaisuus. Toki ominaisuuksista oli käsitys jo ennakkoon konsernisisaren pohjalta, mutta siitä huolimatta tämäkin paketti herättää ihastusta. Samalla sukulaisuus on saatu pidettyä riittävän kaukaisena, jottei asia korostu liiaksi arkipäivässä. Yhden idean Audi voisi kuitenkin vielä lainata Stuttgartin suunnalta, sillä kyllähän RS-mallimerkintä pitäisi saada klassisen Avant-korin kaveriksi. Samalla paranisi se harmittavan pieni tavaratila.Teksti ja kuvat: Moottori Audi RS e-tron GT Hinta alkaen 144 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 191 189 € Teho 440 kW (598 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 93,4 / 85,2 kWh Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 21,5kWh/100 km (yhd.) Mitat pituus 4989 mm, leveys 1964 mm, korkeus 1414 mm, akseliväli 2900 mm Tavaratila: 350 + 85 l l Omamassa: 2323 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen