2.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche Panamera jaksaa 100 km sähköllä – vaan kiinnostaako ketään? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche uudistaa Panamera-mallistonsa reseptillä, jolla on hankala epäonnistua. Uutuus on aiempaa tehokkaampi, urheilullisempi ja teknisempi. Panameran oli vuonna 2009 ilmestyessään kummajainen, joka vaikutti Porsche-mallistossa jotenkin väärältä. Toki saksalaistehtaan tuotantolinjalta oli tuolloin marssitettu ulos myös katumaasturimalli Cayenne, mutta pääpaino oli ollut vahvasti urheiluautoissa.Autoileva maailma on jo tottunut Panameraan, mutta se edustaa edelleen luokkaa, jossa ei juuri kilpailijoita ole. Auto ei ole suoranaisesti porrasperä, ja nelipaikkaisena se poikkeaa monesta muusta sedanista. Samalla se on varsin sporttinen, mutta ei silti puhdas urheiluauto.Mallin vahvuudet ovat alusta saakka olleet persoonallinen ulkomuoto, urheilullisuus ja ajomukavuus. Näitä ominaisuuksia ei ole kolmannessa sukupolvessa hukattu, vaan korostettu entisestään. Ajomukavuus on pyritty viemään tasolle, josta aiemmin on voitu vain uneksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAktiviteettia alustaanSuurin muutos edelliseen onkin alustassa. Uutuudessa on aina ilma-alusta, jonka saa halutessaan aktiivisena. Perusversion tekniikka on tuttua muista malleista, mutta uusi aktiivinen ilmajousitus on kompleksinen kokonaisuus. Se reagoi tienpinnassa tapahtuviin muutoksiin nopeasti, ja järjestelmä säätää iskunvaimentimia jopa 13 kertaa sekunnissa.Aktiivisesta jousituksesta löytyy kaarreominaisuus, josta käytetään nimeä Active tilt control. Sen ajatuksena on toimia kaarteessa moottoripyöristä tutulla tavalla, eli auto kallistaa itseään mutkan sisälaitaa kohti. Tuloksena on terävämpi kääntyvyys ja parempi matkustusmukavuus. Active pitch control puolestaan estää keulaa sukeltamasta jarrutuksissa ja nousemasta kiihdytyksissä. Ajatuksena on pitää auto paremmassa balanssissa ääritilanteissa.Panamerasta on tarjolla neljä eri tehoversiota, jotka alkavat perinteisestä polttomoottorista. Perusmalli on varustettu 2,9-litraisella bensaturbolla, ja saatavilla on sekä taka- että nelivetoversio. Monella markkina-alueella perusmallit ovat halvimpia, mutta suomalaisella autoverotuksella homma kääntyy päälaelleen.Kotimaisittain Panameran kiinnostavimmat mallit ovat ladattavat hybridit 4 E-Hybrid ja 4S E-Hybrid. Molempien mallien voimalinjasta vastaa 2,9-litrainen bensaturbo ja sähkömoottori. Nelivetoisen perusmallin tapauksessa V6-moottori tuottaa 304 hevosvoimaa ja sähkömoottorin kanssa yhteislukemat ovat 470 hv ja 650 Nm.4 S E-Hybrd -malli pistää paremmaksi, ja kaunistelee yhdistetyt teholukemat muotoon 544 hv ja 750. Lisävoima tuodaan piristämällä tuplasti ahdetun bensiinimoottorin ylärekisteriä. Lisävoiman ansiosta Panamera 4 S E-Hybrid kiihtyy nollasta sataan 3,7 sekunnissa ja huippunopeutta kelataan 290 km/h.Mikäli tehoa jää kaipaamaan lisää, löytyy mallistosta toki myös Turbo-versio, joka lataa tauluun melko naurettavan kuuloiset 680 ha ja 930 Nm. Pellin alla mylvii muista malleista poiketen nelilitrainen V8. Huippunopeus nostetaan rajoittamattomana 315 km/h lukemaan ja makuulta sataseen ammutaan 3,2 sekunnissa. Ei hassummin nelipaikkaiselta sporttisedanilta.Satanen silkalla sähkölläMeikäläisittäin halvin malli on nelivetoinen 4 E-Hybrid, jonka hintalapussa seisoo 134 808 euroa, sillä autoveroa lätkäistään alle 4000 euroa. Tuotantokustannuksiltaan edullisimman perusversion kohdalla verottaja nappaa valtion kirstuun yli 53 000 euroa. Siksi hybridiversiolla saa itselleen kiistatta parhaan vastineen rahalle.Panamera lienee yksi niistä automalleista, jotka eivät hybridiversioina ole välttämättä laturia edes nähneet. On selvää, että tällaisella voimapotentiaalilla sähkömoottori on ollut pääasiassa tuomassa lisää suorituskykyä, ei alentamassa kulutuslukemaa. Nyt edellytyksiä pihistelylle on, sillä uuden hybriditekniikan ansiosta WLTP:n mukainen sähköinen toimintamatka on hulppeat 96 kilometriä. Saapa nähdä alkaako laturi houkuttaa uuden version myötä, vai onko töpseli vain laskemassa hintaa.Entistä pidemmän toimintamatkan lisäksi latausteho on nostettu 11 kW:iin. Uudella nopeammalla laturilla 26 kWh akkupaketti saadaan täyteen virtaan kahdessa ja puolessa tunnissa, mikä mahdollistaa sähköisen toimintamatkan helpomman hyödyntämisen arkisessa ajossa.Panameran keulalta löytyvät uudet ajovalot, jotka tarjoavat uudenlaisen ilmeen lisäksi myös entistä paremman valotehon. Autoon on saatavilla myös HD-Matrix LED-valot, jotka vievät valotekniikan astetta pidemmälle. Ulkomuoto on päivittynyt myös perän osalta, ja leimallisin muutos on yhteneväinen takavalo.Moni asia on Panameran kohdalla myös ennallaan, eikä uutta mallia välttämättä erota harjaantumattomalla silmällä. Porschen konservatiivisuus näkyy pienenä rohkeuden puutteena, mutta lopputulos on silti onnistunut. Tyyli on ajatonta.Kerromme uuden Panameran ajokokemuksista piakkoin koeajon muodossa, mutta teknisten seikkojen valossa on lupa odottaa varsin hyvää.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 9.8.2024 Koeajo Koeajo: Porsche Panamera Turbo E-Hybrid – mittapuu lähes kaikkeen 30.7.2024 Ajoneuvot Neljännen polven Porsche Cayenne on jo testivaiheessa – täyssähkön rinnalla tulevat seuraavallakin vuosikymmenellä jatkamaan hybridi sekä V8 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 17.6.2024 Koeajo Koeajo: Porsche Taycan jatkaa sähköautojen piikkipaikalla 31.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche Macan on nyt valmistajan halvin auto, ja silti monipuolinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta