29.11.2024

Porsche vastaa hiipuvaan sähköautokysyntään uusilla polttomoottorisuunnitelmilla

Kuva Aake Kinnunen
Porsche Cayenne E-Hybrid lataushybridi facelift

Heikko sähköautokysyntä ylellisyyssegmenteissä ja Kiinassa ovat saaneet Porschenkin miettimään polttomoottoreita.

Porschen aiemmassa linjauksessa 50% yhtiön myynnistä tulisi ladattavista automalleista 2025 mennessä ja 2030 täyssähkömallit vastaisivat noin 80% myynnistä. Toisin on käymässä. Kiinassa Porschen myynti tippui 29% syyskuussa ja sähköautomallien myynti koko maailmassa tippui 12 prosentista 7,3 prosenttiin vuodentakaiseen verrattuna. Luksusautojen ostajat eivät ole vielä suuressa määrin vaihtamassa täyssähkömalleihin, varsinkaan Kiinassa.

– On selvä trendi luksussegmentissä polttomoottoriautojen suuntaan, joten reagoimme tuotesykleissämme, kommentoi Porschen talousjohtaja Lutz Meschke.

Nyt Porsche joutuu tutkimaan tulevien täyssähkömallien hybridisoinnin tai polttomoottoriversioiden mahdollisuuksia. Erityisesti kysymys kohdistuu K1:nä tunnettuun Cayennea suurempaan katumaasturiin, joka on suunnattu Yhdysvaltojen ja Kiinan markkinoille. K1:n tiedettiin perustuvan Volkswagen-ryhmän uuteen SSP Sport -sähkörakenteeseen, mutta Porschen johdosta ei kommentoitu, ollaanko suunnitelmia nyt muuttamassa. Myös Cayennen ja Panameran polttomoottorimallien elinkaarta jatketaan. Eurooppaan saapunut uusi Macan on täyssähköinen, mutta myös sen polttomoottoriversion mahdollisuutta ei voida sulkea pois erityisesti muiden markkinoiden osalta.

– Teemme tällä hetkellä konseptitason päätöksiä. Se, mikä on selvää, on että pysymme polttomoottoreissa paljon pidempään, Meschke jatkoi.

Talousjohtajan kommenteissa puhutaan myös merkittävästä vähennyksestä tuotekehitysbudjetteihin ja pääomakuluihin.

Lähde: Automotive News Europe

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat