30.10.2025 Tekniikka Testasimme Porschen langatonta latausta – Cayenne Electric toimii suurlähettiläänä ja houkuttelee uusia asiakkaita Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola, Porsche Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Märkiä ja likaisia kaapeleita, jotka vielä painavat jonkin verran. Aikoinaan jotkut nyrpistelivät nenäänsä dieseleille, koska niiden tankkaaminen oli ”likaista” puuhaa. Sama ongelma tunnetaan myös sähköautoilijoiden piirissä. Kävimme hiljattain Porschen Leipzigin tehtaalla tutustumassa sähköiseen Cayenneen. Tuo koeistuminen löytyy tämän linkin takaa. Tilaisuudessa kerrottiin myös paljon auton tekniikasta – niin perinteisemmästä kuin luonnollisesti myös sähkötekniikkaan liittyvästä. E-Cayennen akustossa ja sähköarkkitehtuurissa on paljon mielenkiintoisia juttuja, mutta monille asiakkaille vähintään yhtä kiinnostava asia on se, että Porsche tuo nyt tarjolle langattoman latauksen. Se on itse asiassa nokkela veto sitoa asiakkaita omaan brändiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Iso akku, suuri toimintamatka Aloitetaan kuitenkin teknisimmistä asioista. Cayennen tärkein sähkötekniikka on pakattu sen PPE-pohjalevyyn. Akun koko on 113 kWh, josta käytettävissä on 108 kWh. Sen avulla E-Cayennen toimintamatkaksi luvataan yli 600 kilometriä. Kulutukseksi voidaan laskea näin noin 18 kWh/100 km. Viralliset luvut vahvistetaan myöhemmin. Akkuteknologia kehittyy tasaisella vauhdilla, joten parannusta tapahtuu joka vuosi. Taycan ei todellakaan ole vielä mikään ikäloppu, mutta Cayennessa teknologia on jo huomattavasti kehittyneempää. Eroa on myös sähkö-Macaniin verrattuna. Cayennessa litiumioniakusto on jaettu nyt 192 kennoon eli kennoja on selvästi vähemmän kuin Taycanissa (384). Kennot on kasattu kuuteen lippaaseen, jossa jokaisessa on siis 32 kennoa. Akuston korjaaminen on täten helpompaa kuin aiemmin. Akusto on LG:n käsiala, ja käytössä on hieman harvinaisempaa kemiaa. Grafiitti-pii-anodit ja nikkeli-mangaani-koboltti-alumiini-katodit antavat akustolle hyvän suorituskyvyn. Akuston korkea nikkelipitoisuus takaa suuren energiatiheyden, pii takaa nopean 400 kW virran vastaanoton ja alumiini lisää vakautta. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan