30.10.2025

Testasimme Porschen langatonta latausta – Cayenne Electric toimii suurlähettiläänä ja houkuttelee uusia asiakkaita

Kuva Vesa Eskola, Porsche

Märkiä ja likaisia kaapeleita, jotka vielä painavat jonkin verran. Aikoinaan jotkut nyrpistelivät nenäänsä dieseleille, koska niiden tankkaaminen oli ”likaista” puuhaa. Sama ongelma tunnetaan myös sähköautoilijoiden piirissä.

Kävimme hiljattain Porschen Leipzigin tehtaalla tutustumassa sähköiseen Cayenneen. Tuo koeistuminen löytyy tämän linkin takaa. Tilaisuudessa kerrottiin myös paljon auton tekniikasta – niin perinteisemmästä kuin luonnollisesti myös sähkötekniikkaan liittyvästä.

E-Cayennen akustossa ja sähköarkkitehtuurissa on paljon mielenkiintoisia juttuja, mutta monille asiakkaille vähintään yhtä kiinnostava asia on se, että Porsche tuo nyt tarjolle langattoman latauksen. Se on itse asiassa nokkela veto sitoa asiakkaita omaan brändiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Iso akku, suuri toimintamatka

Aloitetaan kuitenkin teknisimmistä asioista. Cayennen tärkein sähkötekniikka on pakattu sen PPE-pohjalevyyn. Akun koko on 113 kWh, josta käytettävissä on 108 kWh. Sen avulla E-Cayennen toimintamatkaksi luvataan yli 600 kilometriä. Kulutukseksi voidaan laskea näin noin 18 kWh/100 km. Viralliset luvut vahvistetaan myöhemmin.

Akkuteknologia kehittyy tasaisella vauhdilla, joten parannusta tapahtuu joka vuosi. Taycan ei todellakaan ole vielä mikään ikäloppu, mutta Cayennessa teknologia on jo huomattavasti kehittyneempää. Eroa on myös sähkö-Macaniin verrattuna.

Cayennessa litiumioniakusto on jaettu nyt 192 kennoon eli kennoja on selvästi vähemmän kuin Taycanissa (384). Kennot on kasattu kuuteen lippaaseen, jossa jokaisessa on siis 32 kennoa. Akuston korjaaminen on täten helpompaa kuin aiemmin.

Akusto on LG:n käsiala, ja käytössä on hieman harvinaisempaa kemiaa. Grafiitti-pii-anodit ja nikkeli-mangaani-koboltti-alumiini-katodit antavat akustolle hyvän suorituskyvyn. Akuston korkea nikkelipitoisuus takaa suuren energiatiheyden, pii takaa nopean 400 kW virran vastaanoton ja alumiini lisää vakautta.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat