15.10.2025

Porschen murheet kasautuvat – riittääkö U-käännös mallistossa?

Kuva Aake Kinnunen
Porsche 911 Carrera S 992.2 facelift

Tariffit, sakkaava Kiinan myynti ja yltiökunnianhimoinen sähköistymissuunnitelma ovat vain osa Porschen yllättäen ilmenneitä murheita.

Porsche on totutusti ollut modernina aikakautena eräänlainen mallioppilas, sillä urheilu- ja premiumautovalmistaja on ylläpitänyt tervettä voittomarginaalia. Nyt vuorossa on kuitenkin tulosvaroitus, sillä valmistaja arvioi liikevoittoprosentin yltävän korkeintaan kahteen prosenttiin tänä vuonna.

Syitä on monia, joista osa on Porschen vaikutusvallan alla.

Yhdysvallat, Kiina ja alihankkijat

Yhdysvaltain 15 prosentin tariffit Saksasta tuotaville autoille merkitsevät Porschelle satojen miljoonien lisäkulua. Porsche on tavallaan poikkeuksellisen altis Trumpin hallinnon oikuille, sillä kaikki sen valmistus tapahtuu Euroopassa.

Kiinassa puolestaan ongelmana on paikallisten ostajien kääntyminen pois ulkomaisista autoista jopa luksusmerkkien kohdalla sekä periaatteesta että kiinteistökriisistä johtuen. Porschen kohdalla myynti sakkasi peräti 21% pelkästään tuoreimman vuosineljänneksen kohdalla, joten koko merkin toimitetut autot laskivat maailmanlaajuisesti 5,7%.

Pienemmät toimitusmäärät ja tiukemmat lainaehdot ovat puolestaan merkinneet murheita alihankkijoille, joista monet ovat tarvinneet suoraa rahallista tukea. Porsche joutui esimerkiksi ottamaan määräävän osuuden akkuvalmistaja Vartasta, joka toimittaa akkukennoja 911 hybridimalleihin.

Sähkö vai ei

Sähkö ei kuitenkaan ole istunut täysin ongelmitta Porschen suunnitelmiin. Aiemman suunnitelman mukaan 80% merkin myynnistä olisi täyssähköisiä 2030 mennessä, mutta muiden valmistajien tavoin Porsche on joutunut toteamaan, että maailma ei ole aivan valmis.

Oman lukunsa tähän tekee muista Porscheista poikkeava arvonalenema, sillä sähköautojen jäännösarvot romahtavat muutamassa vuodessa verrattuna polttomoottori-Porscheihin, joista saa suurimman osan takaisin vielä kymmenenkin vuoden jälkeen. 3-4 vuotta vanhat Taycanit esimerkiksi asettuvat Suomessa 50 000 euron hintaluokkaan. Taycanin myynti on myös puolittunut alkuinnostuksen jälkeen.

Myös päätös tehdä uudesta Macanista täyssähköinen on osoittautunut ongelmalliseksi, joten Porsche joutuu nyt korvaamaan polttomoottoriversion pikavauhdilla, mutta auto tullee markkinoille vasta 2028 tietämillä.

Sama kohtalo on 718 Boxster/Cayman -kaksikolla, joiden täyssähköisten korvaajien piti kaapata valta tänä vuonna poistuvilta polttomoottorimalleilta. Nyt Porsche on kuitenkin päättänyt, että polttomoottorit jatkuvat vielä keskimoottorimalleissa ja sähkö saapuu vain osittain mallistoon.

Cayennen yläpuolelle suunniteltu kolmirivinen K1-katumaasturi on sekin joutunut remonttiin, sillä täyssähköisen automallin piti saapua 2027, mutta nyt mallista on tulossa myös polttomoottoriversiot 2030-luvun alkupuolella. Cayenne ja Panamera säilyttävät polttomoottorinsa ja lataushybridinsä niiden korvautuessa 2030-luvulla, joskin Cayennen täyssähköversio nähdään tätä ennen.

Osana Porschen sähköistä U-käännöstä on tehtaan päätös laittaa SSP Sport -sähköautoperusrakenne huilaamaan, joka merkitsee viivästyksiä myös Bentleylle, Audille ja Lamborghinille.

Henkilöstömurheet

Porsche ilmoitti helmikuussa, että se vähentää 1 900 työpaikaa vuoteen 2029 mennessä, karsittuaan jo 1 000 sopimustyöntekijää. Nyt ammattiliittojen ja pääluottamusmiesten kanssa neuvotellaan seuraavasta kierroksesta, jossa merkki saattaa karsia jopa 20% Stuttgartin 23 600 henkilön työvoimasta.

Tähtäimessä on myös Volkswagen-ryhmän pääjohtajan Oliver Blumen rooli myös Porschen pääjohtajana. Vaikka VW-ryhmän johtajalla on tyypillisesti ollut kaksoisrooli yhden automerkin johdossa, on Porschella merkittävä vaikutus koko ryhmän liikevoittoon. Sijoittajien rauhattomuus saattaa pakottaa Blumen antamaan rakkaan merkkinsä jonkun muun johdettavaksi. Porschen osake on laskenut yli 40% vuoden aikana.

Vaikka osa poliittisista syistä (Kiina, Yhdysvallat) onkin Porschen vaikutusvallan ulottumattomissa, on Blumella ollut merkittävä rooli aluksi kunnianhimoisen sähköistymisstrategian ja sittemmin sen U-käännöksen kanssa.

Nyt remontin täytyy olla perusteellinen mallistosta tekemiseen ja organisaatiorakenteeseen asti, ja sen toteuttaminen oikein ja perusteellisesti tulee viemään aikaa.

Lähde: Automotive News

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat