19.9.2024

Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin

Kuva Manu Tuppurainen

Cadillac Escalade on tietynlainen ikoni suurten tila-autojen segmentissä. Sen pitkä, ESV-malli tarjoaa huikeat tilat niin matkustajille kuin tavaroillekin.

Cadillac Escalade on ikoni. Katumaasturiboomin ollessa suurimmillaan 1990-luvun lopulla, sen lanseeraus ei ollut ensimmäinen lajissaan, mutta amerikkalaisista autoista pian Lincoln Navigatorin jälkeen. Sen jälkeen Escalade on amerikkalaisista isoista SUV-malleista noussut jo lähes käsitteeksi.

Isojen katumaastureiden kulta-ajat luulisi olevan jo ajat sitten ohitse. Mutta ei, Escaladea myydään vuodesta toiseen kuin häkää, vuonna 2023 Escaladea on myyty Yhdysvaltojen markkinoilla enemmän kuin koskaan sitten vuoden 2005. Vuonna 2025 Escaladea myytiin 41 690 kappaletta. Määrä on noin 1 500 autoa enemmän kuin vuonna 2022, jolloin Escaladea myytiin toiseksi eniten koskaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pidempi ESV-malli

Escalade on selkeä markkinajohtaja, kun yhteen lasketaan sen kaksi eri pituista versiota, lyhyempikorinen sekä pidempi ESV-malli, jonka kokonaispituus on lähellä kuutta metriä. Lincoln Navigator on autoista seuraavaksi suosituin.

Escalade ESV on myös korimitoiltaan tässä luokassa se suurin ja mahtavin, Fordin Lincoln Navigator, Chevrolet Suburban, Jeep Grand Wagoneer ja muut jäävät pituudessa kaikki sen taakse.

Escaladen ESV-lyhenne tulee sanoista Escalade Stretch Vehicle, joka tarkoittaa siis vapaasti suomennettuna venytettyä Escaladea. Pituuseroa lyhyeen versioon on 384 millimetriä, joka ei näin auki kirjoitettuna tunnu kovinkaan paljolta. Mutta auton sisällä se on paljon, sillä tuolla vajaalla 40 senttimetrillä auton kolmannelle penkkiriville saadaan reilusti lisää tilaa, ja samalla tavaratilan koko ei kutistu, vaan lisäsenttejä saadaan sinnekin. Vaikka tavaratilan koko lyhyessäkin versiossa on suuri, ESV-mallissa se on valtava, vaikka kaikki istuimet olisi käytössä – tilaa tavaroille on vielä 1 175 litraa. ESV on tila-auto, jossa ei todellakaan ole säästelty koossa ja tiloissa millään tavalla. 

Kun tilaa on paljon, muustakaan matkustusmukavuudesta ei ole tingitty. Escalade ESV:n äänentoistosta vastaa AKG ja jokaisen matkustajan kohdalla on oma kaiutin. Etupenkillä kaiuttimet löytyvät myös kuljettajan ja etumatkustajan istuinten päätuista. Edessä, mutta myös toisella ja kolmannellakin istuinrivillä oltavat ovat siinäkin mielessä hyvät, että istuinten säädöt ovat hyvät. Istui Cadillacissa missä istuinpaikalla tahansa, istuinmukavuus on hyvin taattua.

Sisältä hyvin amerikkalainen

Vaikka Cadillac on ulospäin näyttävän näköinen auto, jo pelkästään sen suuri etugrilli on katukuvassa ilmestys, sisätiloiltaan se on hillitty, ei millään tavalla pröystäilevä. Laatu on hyvin periamerikkalaista, mitään loistokkuutta ei ole siis luvassa. 

Vaikka ohjaamossa on iso tietoviihdejärjestelmän näyttö, suurin osa Escaladen toiminnoista hoidetaan perinteisin painonapein ja kytkimin. Ohjaamo on kuitenkin sanalla sanoen erittäin selkeä, jokaisesta nappulasta ja kytkimestä tietää myös mitä sitä painamalla tapahtuu, eikä ohjekirjaan tarvitse turvautua.

Tietoviihdejärjestelmä on helppo käyttää, ja lisättyä todellisuutta käyttävä navigointi mittaristossa on toimiva. 

V8:ssa huimat soundit

Escaladea on saatavilla myös sen kotimantereella 3-litraisella Duramax-dieselillä, sekä tietysti V8-bensiinimoottorilla, jonka tilavuus on 6,2 litraa. Lyhyen Escaladen diesel-moottorilla Moottori on koeajanut aiemmin, nyt on V8-version vuoro, pitkänä ESV-mallina.

Kun Escaladen V8-moottorin käynnistää, auton ympäristön täyttää rauhallinen, hyvin sivistynyt moottorin äänimaailma. Äänestä kuulee, että kysymyksessä on V8, mutta ääni on vaisu ja pehmeä.

Kun Escaladen kaasupoljinta survaisee lattiaan päin, alkaa tapahtua. Moottorin äänimaailma muuttuu kireäksi V8:n urinaksi. Nollasta sataan mentäisi tarvittaessa reilusti alle kymmenen sekunnin, mutta Suomessa Escaladet rekisteröidään kuorma-autoiksi, joiden huippunopeus on rajoitettu 80 kilometriin tunnissa.

Escaladen sydän, moottori on kuitenkin hieno. Vapaasti hengittävän moottorin kaasuun reagoiminen on räväkkää.

Alustaltaan Cadillac on perusamerikkalainen. Ilmajousitus on tällaisessa isossa autossa hyvä asia, se tekee ajamisesta pehmeää. Tien epätasaisuudet tulevat kuitenkin läpi ja autolla ajosta puuttuu sellainen seesteisyys ja arvokkuus, jota siltä voisi odottaa. Iso ja korkea auto kallistelee myös melkoisesti ajossa, ja kun autossa vielä istutaan korkealla, välillä tuntuu kuin huojuvalla talolla ajaisi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Outo jarrutuntuma

Escaladen ohjauspyörä jää hieman kauas, siinä soisi olevan vähän laajempi säätö. Ohjaustuntuma Escaladessa on myös periamerikkalainen. Vähän pehmeä ja tunnoton, eikä kovin tarkka. Jarrutuntuma Escaladessa on myös erikoinen. Jarrupoljin ei reagoi kevyeen painallukseen millään tavalla, poljin tuntuu aluksi, kuin puupölkky olisi sen alla. Jarrupoljinta saa oikeasti painaa tosissaan, että iso auto pysähtyy liikennevaloihin. Poljinvoimaa joutuu käyttämään todella paljon, eikä se luo hirveästi luottamusta, kun kysymyksessä on iso ja painava auto. Jarrutuntuma saisi olla ehdottomasti tuntumaltaan ja tehostukseltaan parempi. 

Escalade on todella amerikkalaiseen makuun valmistettu auto. Amerikkalaisuus näkyy siinä kaikessa. Siitä ei kuitenkaan tarvitse ihmetellä, miksi se on omassa luokassaan muutenkin kuin mittojensa puolesta suurin ja mahtavin. Sen ylellisyys lisättynä tiloihin ja väljyyteen riittää pitämään sen edelleen kärkipaikalla. Sitä paitsi ensi vuonna on luvassa uusi Escalade – jonka pitäisi olla vieläkin ylellisempi.

Hyvää ja huonoa

  • Tilat
  • Moottori
  • Äänimaailma
  • Jarrutuntuma
  • Ohjauspyörän lyhyt säätö
  • Ohjaus

Cadillac Escalade ESV Sport Platinum 6.2 V8 ECOTEC3<br />

POLTTOMOOTTORI, neliveto

8-syl. bensiinimoottori 6 162 cm 3

10-v. automaattivaihteisto

313 kW (420 hv), 624 Nm

WLTP-kulutus 16,9 l/100km

CO 2 -päästöt 403 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 7,0 s

huippunopeus 80 km/h (rajoitettu)

Mitat

Pituus 5 766 mm

Leveys 2 060 mm

Korkeus 1 941 mm

Akseliväli 3,406 mm

Tavaratila 1 175 l

Omamassa 2 716 kg

perävaunu 3 311 / 750 kg

Euro NCAP ei testattu

Takuu 3 v / 200 000 km

Hinta alkaen

koeajoauto 187 140 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat