19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Cadillac Escalade on tietynlainen ikoni suurten tila-autojen segmentissä. Sen pitkä, ESV-malli tarjoaa huikeat tilat niin matkustajille kuin tavaroillekin. Cadillac Escalade on ikoni. Katumaasturiboomin ollessa suurimmillaan 1990-luvun lopulla, sen lanseeraus ei ollut ensimmäinen lajissaan, mutta amerikkalaisista autoista pian Lincoln Navigatorin jälkeen. Sen jälkeen Escalade on amerikkalaisista isoista SUV-malleista noussut jo lähes käsitteeksi.Isojen katumaastureiden kulta-ajat luulisi olevan jo ajat sitten ohitse. Mutta ei, Escaladea myydään vuodesta toiseen kuin häkää, vuonna 2023 Escaladea on myyty Yhdysvaltojen markkinoilla enemmän kuin koskaan sitten vuoden 2005. Vuonna 2023 Escaladea myytiin 41 690 kappaletta. Määrä on noin 1 500 autoa enemmän kuin vuonna 2022, jolloin Escaladea myytiin toiseksi eniten koskaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPidempi ESV-malliEscalade on selkeä markkinajohtaja, kun yhteen lasketaan sen kaksi eri pituista versiota, lyhyempikorinen sekä pidempi ESV-malli, jonka kokonaispituus on lähellä kuutta metriä. Lincoln Navigator on autoista seuraavaksi suosituin.Escalade ESV on myös korimitoiltaan tässä luokassa se suurin ja mahtavin, Fordin Lincoln Navigator, Chevrolet Suburban, Jeep Grand Wagoneer ja muut jäävät pituudessa kaikki sen taakse.Escaladen ESV-lyhenne tulee sanoista Escalade Stretch Vehicle, joka tarkoittaa siis vapaasti suomennettuna venytettyä Escaladea. Pituuseroa lyhyeen versioon on 384 millimetriä, joka ei näin auki kirjoitettuna tunnu kovinkaan paljolta. Mutta auton sisällä se on paljon, sillä tuolla vajaalla 40 senttimetrillä auton kolmannelle penkkiriville saadaan reilusti lisää tilaa, ja samalla tavaratilan koko ei kutistu, vaan lisäsenttejä saadaan sinnekin. Vaikka tavaratilan koko lyhyessäkin versiossa on suuri, ESV-mallissa se on valtava, vaikka kaikki istuimet olisi käytössä – tilaa tavaroille on vielä 1 175 litraa. ESV on tila-auto, jossa ei todellakaan ole säästelty koossa ja tiloissa millään tavalla. Kun tilaa on paljon, muustakaan matkustusmukavuudesta ei ole tingitty. Escalade ESV:n äänentoistosta vastaa AKG ja jokaisen matkustajan kohdalla on oma kaiutin. Etupenkillä kaiuttimet löytyvät myös kuljettajan ja etumatkustajan istuinten päätuista. Edessä, mutta myös toisella ja kolmannellakin istuinrivillä oltavat ovat siinäkin mielessä hyvät, että istuinten säädöt ovat hyvät. Istui Cadillacissa missä istuinpaikalla tahansa, istuinmukavuus on hyvin taattua.Sisältä hyvin amerikkalainenVaikka Cadillac on ulospäin näyttävän näköinen auto, jo pelkästään sen suuri etugrilli on katukuvassa ilmestys, sisätiloiltaan se on hillitty, ei millään tavalla pröystäilevä. Laatu on hyvin periamerikkalaista, mitään loistokkuutta ei ole siis luvassa. Vaikka ohjaamossa on iso tietoviihdejärjestelmän näyttö, suurin osa Escaladen toiminnoista hoidetaan perinteisin painonapein ja kytkimin. Ohjaamo on kuitenkin sanalla sanoen erittäin selkeä, jokaisesta nappulasta ja kytkimestä tietää myös mitä sitä painamalla tapahtuu, eikä ohjekirjaan tarvitse turvautua.Tietoviihdejärjestelmä on helppo käyttää, ja lisättyä todellisuutta käyttävä navigointi mittaristossa on toimiva. V8:ssa huimat sounditEscaladea on saatavilla myös sen kotimantereella 3-litraisella Duramax-dieselillä, sekä tietysti V8-bensiinimoottorilla, jonka tilavuus on 6,2 litraa. Lyhyen Escaladen diesel-moottorilla Moottori on koeajanut aiemmin, nyt on V8-version vuoro, pitkänä ESV-mallina.Kun Escaladen V8-moottorin käynnistää, auton ympäristön täyttää rauhallinen, hyvin sivistynyt moottorin äänimaailma. Äänestä kuulee, että kysymyksessä on V8, mutta ääni on vaisu ja pehmeä.Kun Escaladen kaasupoljinta survaisee lattiaan päin, alkaa tapahtua. Moottorin äänimaailma muuttuu kireäksi V8:n urinaksi. Nollasta sataan mentäisi tarvittaessa reilusti alle kymmenen sekunnin, mutta Suomessa Escaladet rekisteröidään kuorma-autoiksi, joiden huippunopeus on rajoitettu 80 kilometriin tunnissa.Escaladen sydän, moottori on kuitenkin hieno. Vapaasti hengittävän moottorin kaasuun reagoiminen on räväkkää.Alustaltaan Cadillac on perusamerikkalainen. Ilmajousitus on tällaisessa isossa autossa hyvä asia, se tekee ajamisesta pehmeää. Tien epätasaisuudet tulevat kuitenkin läpi ja autolla ajosta puuttuu sellainen seesteisyys ja arvokkuus, jota siltä voisi odottaa. Iso ja korkea auto kallistelee myös melkoisesti ajossa, ja kun autossa vielä istutaan korkealla, välillä tuntuu kuin huojuvalla talolla ajaisi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOuto jarrutuntumaEscaladen ohjauspyörä jää hieman kauas, siinä soisi olevan vähän laajempi säätö. Ohjaustuntuma Escaladessa on myös periamerikkalainen. Vähän pehmeä ja tunnoton, eikä kovin tarkka. Jarrutuntuma Escaladessa on myös erikoinen. Jarrupoljin ei reagoi kevyeen painallukseen millään tavalla, poljin tuntuu aluksi, kuin puupölkky olisi sen alla. Jarrupoljinta saa oikeasti painaa tosissaan, että iso auto pysähtyy liikennevaloihin. Poljinvoimaa joutuu käyttämään todella paljon, eikä se luo hirveästi luottamusta, kun kysymyksessä on iso ja painava auto. Jarrutuntuma saisi olla ehdottomasti tuntumaltaan ja tehostukseltaan parempi. Escalade on todella amerikkalaiseen makuun valmistettu auto. Amerikkalaisuus näkyy siinä kaikessa. Siitä ei kuitenkaan tarvitse ihmetellä, miksi se on omassa luokassaan muutenkin kuin mittojensa puolesta suurin ja mahtavin. Sen ylellisyys lisättynä tiloihin ja väljyyteen riittää pitämään sen edelleen kärkipaikalla. Sitä paitsi ensi vuonna on luvassa uusi Escalade – jonka pitäisi olla vieläkin ylellisempi. Hyvää ja huonoa Tilat Moottori Äänimaailma Jarrutuntuma Ohjauspyörän lyhyt säätö Ohjaus Cadillac Escalade ESV Sport Platinum 6.2 V8 ECOTEC3<br /> POLTTOMOOTTORI, neliveto 8-syl. bensiinimoottori 6 162 cm 3 10-v. automaattivaihteisto 313 kW (420 hv), 624 Nm WLTP-kulutus 16,9 l/100km CO 2 -päästöt 403 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 7,0 s huippunopeus 80 km/h (rajoitettu) Mitat Pituus 5 766 mm Leveys 2 060 mm Korkeus 1 941 mm Akseliväli 3,406 mm Tavaratila 1 175 l Omamassa 2 716 kg perävaunu 3 311 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 200 000 km Hinta alkaen – € koeajoauto 187 140 € Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 4.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Cadillac Escalade Sport Platinum – Amerikkalaista maasturiluksusta lyhyen oppimäärän mukaan 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina – 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 5.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Cadillac Cimarron 24.10.2024 Uutinen Sähköinen Cadillac Lyriq ja autonäyttelyn huonoimmat takapenkit 21.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: ällönmakeaa mahan täydeltä – kullanvärinen Cadillac Escalade -limusiini 28.7.2024 Ajoneuvot Menivätkö Celestiq ja Ciel suunnittelupöydällä sekaisin? – Cadillac Sollei on upea enne amerikkalaisen luksusavoauton paluusta 11.8.2023 Ajoneuvot Ökysähköauton mittapuu – superlatiivinen Cadillac Escalade IQ haluaa päästää liikkuvan luksuslinnan ilmastosynneistään 13.7.2023 Ajoneuvot Moottori esittelee: maailman parhaiten naamioitu kuorma-auto – Cadillac State Limousine vm. 2018 17.5.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: kesäautokauden avajaisiksi Cadillac XLR eli todellinen ”luksus-Vette” 19.4.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: ääriään myöten ruotsalainen Cadillac BLS – ”Bit Like Saab” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?