17.5.2023

Nimi muutettu: kesäautokauden avajaisiksi Cadillac XLR eli todellinen ”luksus-Vette”

Cadillacin painos Chevrolet Corvette C6:sta painotti todellakin luksusta. Italialaisen muotitalon suunnittelema mittaritaulu, automaattivaihteisto ja adaptiivinen vakionopeudensäädin veivät ajatukset muualle kuin autourheiluun.

Juttusarja siirtää tänään kellot kesäautokauteen. Tulevat viikot pitkälle tulevaan on varattu yksin kesäautoille, ja tästä lähtee käyntiin suorastaan tarunhohtoinen superautoputki, toinen toistaan hienompine helmineen.

Kesäautokauden avaa hyvin kesäisen Chevrolet Corvetten lahja logonvaihtojen maailmaan. Corvetten kuudes sukupolvi nähtiin vuonna 2004. Edeltäjiensä tavoin kyseessä oli hyvin suorituskykypainotteinen ja räiskyvän näköinen urheiluauto. Luksusta painottavan Cadillacin oli siis erotuttava tästä tyylistä olemalla herraskainen luksuscruiseri, todellinen grand tourer.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Roadster ja samalla lippulaiva

USA:n presidentinkin virka-auton toimittava Cadillac on maansa ykkösmerkki, ja sen ykkösmalli on tietysti koko maan ykkösauto. Vuonna 2004 tuotantoon edennyt Cadillac XLR oli vapaa-ajan ajoneuvon luonteestaan huolimatta hyvin lähellä tätä statusta. Tämä johtui ennen kaikkea edistyksellisestä tekniikasta sekä viimeisen päälle designista.

Cadillac XLR oli Corvette-sisarestaan poiketen aina avomallinen, mutta toisaalta kova katto kiinni se näytti coupélta, aivan kuten vaikkapa Mercedeksen SLK. Chevrolet-sisarensa rinnalla Kentuckyn Bowling Greenin Corvette-tehtaassa valmistuneen XLR:n voi samanaikaisesti mieltää ulkonäöltä Cadillaciksi ja Corvette C6:n sisarmalliksi.

Voimanlähteitään mallit eivät jakaneet keskenään, sillä XLR:ssä oli Corveten 6,2-litraisen V8:n sijaan 4,6-litrainen North Star -V8, joka oli tuttu useista muistakin lähinnä Cadillacin malleista. Jatkeena oli aina automaattivaihteisto, joko viisi- tai kuusiportaisena.

Bulgarin tyylillä

Italialaista eleganssia amerikkalaiseen urheiluautoon toi Bulgari-muotitalon suunnittelemat kojetaulun elementit. Myös eri tavalla muotoillut ja hyvin laadukkailla materiaaleilla verhoillut, sähkösäätöiset ja sekä ilmastoidut että lämmitetyt istuimet, kuten myös muun muassa puusomisteet erottivat XLR:n Corvetesta sisätilojen näkökulmasta.

Teknologiapuolella XLR oli suorastaan edelläkävijä, sillä autoon tuli ennennäkemättömiä ajoavustinjärjestelmiä, päällimmäisenä adaptiivinen etäisyysvakionopeudensäädin ensi kertaa Cadillacissa. Myös adaptiivinen Magnetic Ride Control -jousitus sekä HUD-näyttö tekivät XLR:stä sekä edelläkävijän että luksusroadsterin.

XLR-V

V tarkoittaa Cadillac-kielellä voimaa, ja XLR:n tehoversiosta saatiin ensi kerran vihiä näyttävän kalliissa automainoksessa Super Bowl XXXIX:ssä vuonna 2005.

Mekaanisesti ahdettu 4,4-litrainen versio tuotti XLR-V:ssä 330 kilowattia ja 560 newtonmetriä. Grand tourer kiihtyi näillä eväin nollasta sataan reilusti alle viidessä sekunnissa, ja rajoitin otti vastaan 250 km/h kohdalla. V:ssä oli siis lähes 100 kilowattia perusmallista XLR:ää enemmän tehoa, mutta hienostuneeseen ulkonäköön tämän ei annettu juurikaan vaikuttaa.

Cadillac XLR jäi yhden sukupolven ihmeeksi, ja sen tuotanto lopetettiin jo vuonna 2009, neljä vuotta ennen Corvette C6:ta. Suoraa seuraajaa XLR ei saanut, mutta Cadillacin nykyisellä huippumallilla, CT5-V Blackwingillä on kuin onkin yhteistä Corvetten kanssa. Vauhtisedanin Vetten kanssa jakama 6,2-litrainen mekaanisesti ahdettu V8 nimittäin kasataan käsityönä Bowling Greenissä.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Cadillac, Car and Driver Kuvat: Cadillac

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat