15.5.2022

Ennennäkemätön Cadillac Escalade-V on kolmen tuhannen kilon muskeliauto aidolla Corvetten moottorilla

Cadillac Escalade-V
Viimeisimpiä villityksiä Escaladen ympärillä on Chevrolet Corvetten käsintehdyllä, lähes 700-hevosvoimaisella V8:lla varustettu kolmen tuhannen kilon muskeliauto, Escalade-V.

682 hevosvoiman tehoillaan Escalade-V on kaikkien aikojen tehokkain tuotanto-Cadillac, ja hintakin on ennätyskohdallaan. Kunpa vain ei komponenttipula tätäkin lystiä sotkisi.

Escalade on ollut Cadillacin suurin ja komein jo 90-luvulta lähtien, mutta painopiste on aina ennen ollut jossain muualla kuin moottoriurheilussa. Nyt kun tuorein näkemys asiasta on paistatellut pari vuotta markkinoilla, saa se ensi kertaa mallisarjan historiassa V-tunnuksen, mikä tarkoittaa Cadillacin tapauksessa vain yhtä asiaa.

Cadillac Escalade-V

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mahtavaa käsintehtyä melua

Escalade-V:n voimalaitoksena toimii konsernin 6,2-litrainen V8. Aivan kuten saman moottorin jakavan CT5-V Blackwingin kohdalla, myös tässä Cadillac hankkii voimanlähteen käsin tehtynä suoraan Corvette-tehtaalta Kentuckyn Bowling Greenistä.

Cadillac Escalade-V

Escalade-V:ssä mekaanisesti ahdettu moottori kehittää vielä 14 heppaa Blackwingiäkin enemmän, ja itse asiassa myös tuleva Corvette Z06 jää siitä muutamalla hevosvoimalla. Ja kyllähän se onkin niin, että vain tehot puhuvat, kun kolme tonnia terästä valtavalla otsapinta-alalla singotaan nollasta sataan 4,4 sekunnissa. Täyskiihdytyksessä paikaltaan auto niiaa taaksepäin erittäin näkyvästi, mikä ei välttämättä ole niin urheilullista, mutta näyttävää kyllä.

Cadillac Escalade-V
Pitkän akselivälin ESV-malli on 5,77-metrisenä ja kolmetonnisena aivan äärimmäinen muskeliauto, jos sitä sellaiseksi haluaa kutsua.

885 newtonmetrin huippuvääntö jaetaan normaaliajossa tasaisesti molemmille akseleille, mutta kiihdytyksissä jakauma muutetaan 67-prosenttisesti takavetopainotteiseksi. Välissä häärii 10-portainen automaatti, eli Blackwingin käsivalintaista laatikkoa ei sentään ole Escaladeen istutettu.

Äänimaailmaahan ei voi muuta kuin vuolaasti kehua, urheilupakoputkiston laskiessa sen neljän ulostulon kautta aitona - ja isona - pihalle.

Cadillac Escalade-V

Puolijohteita tarvitaan!

Escalade-V on pumpattu täyteen luksustason varusteita, mikä näkyy muun muassa auton hinnassa. Auto on kallein Escalade ja samalla myös kallein sarjatuotantoinen Cadillac koskaan. Lyhyen akselivälin version alkaen-hinta USA:ssa - 150 000 dollaria - lähestyy jo hyperluksusmaastureiden, kuten Mercedes-Maybach GLS:n, hintalappuja.

Cadillac Escalade-V

Hinnan lisäksi nykytilanteessa on ajateltaca ennen niin itsestään selvältä tuntunutta osien saatavuutta. Moottorikin on jo useasti uutisoinut maailmanlaajuisesta puolijohdepulasta, joka on ajanut monia autonvalmistajia pulaan tuotantonsa kanssa. Vähiten ei ole kärsinyt ainakaan Cadillac, joka on joutunut muun muassa myymään autoja ilman joitakin sähkömukavuusvarusteita kuten penkinlämmittimiä. Lisäksi juuri CT4- ja CT5-V Blackwingit ovat olleet ajoittain kokonaan tauolla tuotannosta, koska General Motors on halunnut säästää puolijohdekomponentteja paremman katteen tarjoaviin malleihin, kuten crossovereihin ja avolavoihin. Escalade-V saattaa olla alttiina ainakin tuotantokatkoille. Ilman penkinlämmittimiä ei ainakaan kaikkien aikojen kalleinta Cadillacia tohtisi myydä.

Cadillac Escalade-V
Nyt alkaa näyttää jo hieman koomiselta: Escalade-V:n vyötärölinja kulkee jossain muun V-malliston kattojen korkeudella. Escaladen rinnalla kuvassa esiintyvät CT4-V ja CT5-V, molempien mallien Blackwing-versiot sisempänä.

Juhlavuoden mustasiipi - Cadillac CT5-V Blackwing 120th Anniversary Editionien tuotot menevät hyväntekeväisyyteen

Cadillac CT5-V Blackwing 120th Anniversary Edition

Cadillac kunnioittaa 120-vuotista taivaltaan ja siten yhtä automaailman pisimmistä jatkumoista CT5-V Blackwingistä tehdyllä keräilysarjalla. Collector Seriesiin kuuluvia 120th Anniversary Edition -malleja valmistetaan juuri nuo 120 kappaletta, ja jokainen yksilö saa oman numeronsa lukujen 1902 ja 2022 väliltä, jotka edustavat tietenkin Cadillacin 120 ensimmäistä olemassaolovuotta. Auto numero yksi eli tässä tapauksessa 1902 huutokaupattiin Barrett-Jackson Palm Beach -tapahtumassa Floridassa 250 000 dollarilla. Korkealle noussut hinta yllätti Cadillacin itsensäkin. Koko summa kuitenkin lahjoitettiin erittäin hyvään tarkoitukseen, nimittäin nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn. Kaikkien yksilöiden tuotot kanavoidaan johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen.

120th Anniversary Edition erottuu sarjatuotantoisesta Blackwing-mallista vähän, mutta riittävästi. Juhlamallin laattoja ja logoja löytyy B-pilarista, kynnyksistä sekä ohjauspyörästä vaihdekepin nupista. Asiakas saa auton mukana myös aitoustodistuksen sekä V-Performance Academy driving experiencen Spring Mountainin moottoriresortissa Nevadassa.

Cadillacin juuret 1900-luvun aivan alkuvuosina ovat itse asiassa Fordilla, kun Henry Leland perusti merkin vuonna 1902. Myöhemmin Cadillac siirtyi General Motorsin leiriin, ja on läpi vuosikymmenten ollut konserninsa ykkösbrändi. Cadillac on pitkän historiansa kuluessa vakiinnuttanut asemansa koko Amerikan autoteollisuuden keihäänkärkenä ja toki myös liittovaltion ykkösautona.

Lähde ja kuvat: Cadillac Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat