29.3.2020

Uusi tarkoittaa suurempaa: General Motorsin jenkki-SUVit ovat nyt vieläkin isompia

General Motorsin jenkki-SUVit

Cadillac Escalade, Chevrolet Suburban ja GMC Yukon ovat automaailman tunnetuimpia nimiä. Nyt saman rakenteen jakava kolmikko on perusteellisesti uudistunut ja saanut reippaasti lisää kokoa ja näköä.

General Motorsin eri merkkien uudet amerikkalaiskomistukset on rakennettu uudelle T1-perusrakenteelle. Eräs merkittävimmistä muutoksista on takapään erillisjousitus, joka antaa sekä lisätilaa että tilankäytöllisiä mahdollisuuksia matkustamoon. Alustan toteutuksessa on hyödynnetty adaptiivista ilmajousitusta. Neliveto ei ole vakiona, vaan lähtökohtaisesti vetävät vain takapyörät. Autot ovat kasvaneet kokoa, etenkin pituutta. Kaikista on saatavilla lyhyempi 5,35-metrinen ja pidempi 5,7-metrinen versio. Kori on venähtänyt peräti 18 senttimetrillä ja akselivälikin yli 12:lla, mikä automaailmassa on valovuosi.

Kasvanut koko tekee tietysti hyvää sisätiloille. Esimerkiksi tavaratila kolmannen istuinrivin takana on kasvanut pidemmässä mallissa edellissukupolveen verrattuna 1 100 litrasta reiluun 1 200 litraan. Vertailun vuoksi farmarikorisen Volkswagen Passatin tavaratila on tästä noin puolet. Niin ikään autojen kuljettamille seitsemälle henkilölle on ruhtinaalliset tilat, sillä vielä kolmannenkin rivin matkustajat nauttivat noin 90 senttimetrin jalkatiloista. Uuden korin lisäksi kaikki sisarukset ovat saaneet sisäänsä paljon lisää luokkaansa vastaavaa teknologiaa.

Perusvoimanlähteenä asemansa säilyttää konsernin luottokone, viidennen sukupolven pikkulohko eli 6,2 litran bensiini/etanoli-V8 yhdistettynä uuteen 10-vaihteiseen automaattiin. Tehoa paketti antaa 420 hevosvoimaa. Vaikkei voimalinjasta oikein saa ekologista tekemälläkään, on moottori varustettu sylinterien lepuutustoiminnolla. Sen sijaan dieselvaihtoehtoa voi sanoa jo ekoteoksi, nimittäin Duramax-moottori on kutistunut kolmelitraiseksi rivikuutoseksi, jonka strategiset luvut ovat 277 hv ja 623 Nm. Rivikoneen tarjoaminen V-koneiden maassa on osoitus aikojen vaatimuksista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Cadillac Escalade / Escalade ESV

Kolmikon kalleinta päätä edustaa GM:n lippulaivamerkin edustaja Escalade. Escalade-malli tuotiin markkinoille 1990-luvun lopussa, kun GM:n piti keksiä jotain vastatakseen Ford-konsernin Lincoln Navigatorin suosioon. Vuosien varrella malli on vakiinnuttanut asemansa ja arvostuksensa ja se muun muassa lainaa keulansa sekä suureksi osaksi myös pohjarakenteensa Yhdysvaltain presidentin virka-autolle ”The Beastille”.

Tuleva, vuosimallin 2021 Escalade pomppaa muotoilullisesti uudelle tasolle aikaisempiin sukupolviin verrattuna. Cadillacin uutta, muutaman vuoden takaisesta ylellisestä Escala-konseptista poimittua, muotokieltä on sovellettu korkealle sijoitettujen ajovalojen ja vähintäänkin hallitsevien pystysuuntaisten ledihuomiovalojen kautta. Maski on tietenkin valtava, eikä kromiosissa ole turhaan säästelty. Vanteet ovat aina 22-tuumaiset.

Teknologiapuolella kuuminta uutta on puoliautomaattinen ajotoiminto, markkinointinimeltään Super Cruise. Autolla voi ajaa moottoritienopeuksissakin ilman käsiä järjestelmään erikseen ladatulla 322 000 kilometriä kattavalla tieverkolla USA:ssa ja Kanadassa.

Toinen merkittävä juttu on kojelaudan peräti 38-tuumainen monitoiminäyttö. Se on kokonaisuus, joka koostuu kolmesta erillisestä kaarevasta oled-näytöstä. Cadillacin mukaan näytöissä on kaksinkertainen määrä pikseleitä 4K-televisioon verrattuna. Äänentoistokin lienee kohdallaan, sillä huippumallissa ympäri matkustamoa on ripoteltuna 36 kaiutinta. Sisätilat ovat muutoinkin modernisoituneet edelliseen polveen verrattuna tuntuvasti ja näyttävät entistä ylellisemmiltä. Eräs silmiinpistävä yksityiskohta on periamerikkalaisen ohjauspylvään vaihteenvalitsinvivun siirtyminen muodikkaasti keskikonsoliin.

Uuden Cadillac Escaladen myynnin on määrä käynnistyä markkina-alueillaan tulevan kesän aikana. Alkaen-hinnaksi uumoillaan noin 75 000 dollaria, joka olisi sama kuin erään auton pääkilpailijan, joskin reilusti pienemmän, Mercedes-Benz GLS:n. Mikäli Escaladea myytäisiin Suomessa, nousisivat kalleimpien Premium Luxury Platinum- ja Sport Platinum -varustetasojen hinnat veroineen heittämällä yli 200 000 euron.

Chevrolet Tahoe / Suburban

Chevrolet Suburbanin sanotaan olevan pisimpään samalla nimellä valmistettu auto, sillä ensimmäisen sukupolven tuotanto alkoi jo 1930-luvun puolivälissä. Auto siirtyy siis nyt kymmenennelle vuosikymmenelleen ja kahdenteentoista sukupolveen. Chevy Suburban on myös ”Suburban Utility Vehicle-” eli SUV-autoluokan pioneeri. Auto sai taannoin oman tähden Hollywoodin Walk of Famelle, sillä mallin edustajia on esiintynyt 67 vuoden aikana yli 1 750 elokuvassa. Vuodesta 1960 lähtien Suburban on nähty joka vuosi vähintään yhdessä Hollywood-elokuvassa ja lisäksi lukuisissa TV-sarjoissa.

Televisiostakin tuttu Suburban.

Suburbanin lyhyemmän version mallinimi on Tahoe. Mallit ovat koripituutta ja muutamia pieniä yksityiskohtia lukuun ottamatta teknisesti samanlaisia.

Myös Chevroletin näkemys aiheesta on muuttunut eniten keulastaan. Valoratkaisua kokonaisuudessaan voisi itse asiassa luonnehtia jopa hyvin rohkeaksi muutokseksi aikaisempiin selkeisiin linjoihin. Muilta osin Letukka on jonkin verran Cadillacia hillitympi, joskin neljä pakoputkien ulostuloa ovat näyttävä yksityiskohta. Räyhäkkäimmän ulkonäön lisäksi etenemiskykyä saa valitsemalla maastohenkisen Z71-varustelun.

Lyhyempi, muttei lyhyt: Tahoe esittelemässä Z71--pakettia.

Sisäpuolella on säilytetty konservatiivinen linja. Suoritusarvoja näytetään perinteisillä viisarimittareilla ja kojelaudasta löytyy edelleen paljon fyysisiä painikkeita. Vaihteistoasetuksetkin valitaan nyt nappuloilla. Mediakeskus on toteutettu 10-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Monien matkustajien tarpeisiin vastaavat älylaitteiden latauspaikat ympäri matkustamoa, lisäksi autosta voi tehdä Wi-fi-tukiaseman.

Myös Tahoen ja Suburbanin myynnin on tarkoitus käynnistyä lähikuukausina. Yhdysvaltojen markkinoilla alkaen-hinnaksi on määritelty 52 000 dollaria, joka on sama kuin esimerkiksi Land Rover Discoverylla USA:ssa ja noin 23 000 vähemmän kuin sisarella Escaladella. Itse asiassa Suburbanin kalleimmankaan High Country -varustetason lähtöhinta ei yllä halvimman Escaladen vastaavaan.

GMC Yukon / Yukon XL

Vaikka GMC:n nimellä on tehty Chevy Suburbanin sisarmallia aina 1940-luvulta lähtien, otettiin mallinimi Yukon käyttöön vasta 1990-luvun puolella. Yukon on Kanadalle kuuluva territorio Alaskan naapurissa ja se on tunnettu mittavista kulta- ja hopeavarannoistaan. Yukon XL on mallin pidempi versio ja samalla valmistajansa lippulaiva. ”Gemssi” valmistaa suvien lisäksi pelkästään avolavoja ja hyötyajoneuvoja. Kaikki mallit jakavat rakenteensa Letukan mallien kanssa.

Yukon AT4

Yukon ja Suburban ovat teknisesti lähes identtisiä, mutta niitä erottaa joukko erilaisia yksityiskohtia liittyen muun muassa muotoiluun, sisätiloihin ja varusteluun. GMC Yukon on Chevrolet-sisartaan aavistuksen verran tasokkaammin varusteltu vaihtoehto. Keula näyttää ryhdikkäämmältä ja kromia on käytetty isolla kädellä etenkin huippuversio Denalissa. Tässä jutussa esiteltävät autot eivät ole sanan varsinaisessa merkityksessä maastoautoja, mutta uudessa Yukonin AT4-varustetasossa etenemiskykyyn on panostettu paitsi korinosien, myös tekniikan kautta. GMC:n valitseekin useimmin maaseudulla asuva, kun taas Chevrolet Suburbaniin päätyy – ehkä jo nimenkin perusteella – ennemmin kaupunkialueen asukas.

Sisätiloistakin löytyy eroja sisareen, sillä muun muassa kojetaulu ja keskinäyttö ovat eri tavalla toteutetut. Sisätilan materiaalit näyttävät ainakin kuvissa hieman tasokkaammilta. Varusteiden määrässä ja laadussa ollaan suurin piirtein Chevyn tasolla, lukuun ottamatta huippumalli Yukon Denalia, jonka lähemmäs 90 000 dollarin hinnalle saa jo muutamaa astetta korkeamman katteen.

Hinnat asettuvat noin kaksi tuhatta dollaria vastaavia Chevyjä korkeammalle. Ensimmäiset asiakkaat Pohjois-Amerikassa ja Lähi-idässä saavat omansa kesällä.

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: GM

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat