19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Cadillac Escalade on tietynlainen ikoni suurten tila-autojen segmentissä. Sen pitkä, ESV-malli tarjoaa huikeat tilat niin matkustajille kuin tavaroillekin. Cadillac Escalade on ikoni. Katumaasturiboomin ollessa suurimmillaan 1990-luvun lopulla, sen lanseeraus ei ollut ensimmäinen lajissaan, mutta amerikkalaisista autoista pian Lincoln Navigatorin jälkeen. Sen jälkeen Escalade on amerikkalaisista isoista SUV-malleista noussut jo lähes käsitteeksi.Isojen katumaastureiden kulta-ajat luulisi olevan jo ajat sitten ohitse. Mutta ei, Escaladea myydään vuodesta toiseen kuin häkää, vuonna 2023 Escaladea on myyty Yhdysvaltojen markkinoilla enemmän kuin koskaan sitten vuoden 2005. Vuonna 2023 Escaladea myytiin 41 690 kappaletta. Määrä on noin 1 500 autoa enemmän kuin vuonna 2022, jolloin Escaladea myytiin toiseksi eniten koskaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPidempi ESV-malliEscalade on selkeä markkinajohtaja, kun yhteen lasketaan sen kaksi eri pituista versiota, lyhyempikorinen sekä pidempi ESV-malli, jonka kokonaispituus on lähellä kuutta metriä. Lincoln Navigator on autoista seuraavaksi suosituin.Escalade ESV on myös korimitoiltaan tässä luokassa se suurin ja mahtavin, Fordin Lincoln Navigator, Chevrolet Suburban, Jeep Grand Wagoneer ja muut jäävät pituudessa kaikki sen taakse.Escaladen ESV-lyhenne tulee sanoista Escalade Stretch Vehicle, joka tarkoittaa siis vapaasti suomennettuna venytettyä Escaladea. Pituuseroa lyhyeen versioon on 384 millimetriä, joka ei näin auki kirjoitettuna tunnu kovinkaan paljolta. Mutta auton sisällä se on paljon, sillä tuolla vajaalla 40 senttimetrillä auton kolmannelle penkkiriville saadaan reilusti lisää tilaa, ja samalla tavaratilan koko ei kutistu, vaan lisäsenttejä saadaan sinnekin. Vaikka tavaratilan koko lyhyessäkin versiossa on suuri, ESV-mallissa se on valtava, vaikka kaikki istuimet olisi käytössä – tilaa tavaroille on vielä 1 175 litraa. ESV on tila-auto, jossa ei todellakaan ole säästelty koossa ja tiloissa millään tavalla. Kun tilaa on paljon, muustakaan matkustusmukavuudesta ei ole tingitty. Escalade ESV:n äänentoistosta vastaa AKG ja jokaisen matkustajan kohdalla on oma kaiutin. Etupenkillä kaiuttimet löytyvät myös kuljettajan ja etumatkustajan istuinten päätuista. Edessä, mutta myös toisella ja kolmannellakin istuinrivillä oltavat ovat siinäkin mielessä hyvät, että istuinten säädöt ovat hyvät. Istui Cadillacissa missä istuinpaikalla tahansa, istuinmukavuus on hyvin taattua.Sisältä hyvin amerikkalainenVaikka Cadillac on ulospäin näyttävän näköinen auto, jo pelkästään sen suuri etugrilli on katukuvassa ilmestys, sisätiloiltaan se on hillitty, ei millään tavalla pröystäilevä. Laatu on hyvin periamerikkalaista, mitään loistokkuutta ei ole siis luvassa. Vaikka ohjaamossa on iso tietoviihdejärjestelmän näyttö, suurin osa Escaladen toiminnoista hoidetaan perinteisin painonapein ja kytkimin. Ohjaamo on kuitenkin sanalla sanoen erittäin selkeä, jokaisesta nappulasta ja kytkimestä tietää myös mitä sitä painamalla tapahtuu, eikä ohjekirjaan tarvitse turvautua.Tietoviihdejärjestelmä on helppo käyttää, ja lisättyä todellisuutta käyttävä navigointi mittaristossa on toimiva. V8:ssa huimat sounditEscaladea on saatavilla myös sen kotimantereella 3-litraisella Duramax-dieselillä, sekä tietysti V8-bensiinimoottorilla, jonka tilavuus on 6,2 litraa. Lyhyen Escaladen diesel-moottorilla Moottori on koeajanut aiemmin, nyt on V8-version vuoro, pitkänä ESV-mallina.Kun Escaladen V8-moottorin käynnistää, auton ympäristön täyttää rauhallinen, hyvin sivistynyt moottorin äänimaailma. Äänestä kuulee, että kysymyksessä on V8, mutta ääni on vaisu ja pehmeä.Kun Escaladen kaasupoljinta survaisee lattiaan päin, alkaa tapahtua. Moottorin äänimaailma muuttuu kireäksi V8:n urinaksi. Nollasta sataan mentäisi tarvittaessa reilusti alle kymmenen sekunnin, mutta Suomessa Escaladet rekisteröidään kuorma-autoiksi, joiden huippunopeus on rajoitettu 80 kilometriin tunnissa.Escaladen sydän, moottori on kuitenkin hieno. Vapaasti hengittävän moottorin kaasuun reagoiminen on räväkkää.Alustaltaan Cadillac on perusamerikkalainen. Ilmajousitus on tällaisessa isossa autossa hyvä asia, se tekee ajamisesta pehmeää. Tien epätasaisuudet tulevat kuitenkin läpi ja autolla ajosta puuttuu sellainen seesteisyys ja arvokkuus, jota siltä voisi odottaa. Iso ja korkea auto kallistelee myös melkoisesti ajossa, ja kun autossa vielä istutaan korkealla, välillä tuntuu kuin huojuvalla talolla ajaisi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOuto jarrutuntumaEscaladen ohjauspyörä jää hieman kauas, siinä soisi olevan vähän laajempi säätö. Ohjaustuntuma Escaladessa on myös periamerikkalainen. Vähän pehmeä ja tunnoton, eikä kovin tarkka. Jarrutuntuma Escaladessa on myös erikoinen. Jarrupoljin ei reagoi kevyeen painallukseen millään tavalla, poljin tuntuu aluksi, kuin puupölkky olisi sen alla. Jarrupoljinta saa oikeasti painaa tosissaan, että iso auto pysähtyy liikennevaloihin. Poljinvoimaa joutuu käyttämään todella paljon, eikä se luo hirveästi luottamusta, kun kysymyksessä on iso ja painava auto. Jarrutuntuma saisi olla ehdottomasti tuntumaltaan ja tehostukseltaan parempi. Escalade on todella amerikkalaiseen makuun valmistettu auto. Amerikkalaisuus näkyy siinä kaikessa. Siitä ei kuitenkaan tarvitse ihmetellä, miksi se on omassa luokassaan muutenkin kuin mittojensa puolesta suurin ja mahtavin. Sen ylellisyys lisättynä tiloihin ja väljyyteen riittää pitämään sen edelleen kärkipaikalla. Sitä paitsi ensi vuonna on luvassa uusi Escalade – jonka pitäisi olla vieläkin ylellisempi. Hyvää ja huonoa Tilat Moottori Äänimaailma Jarrutuntuma Ohjauspyörän lyhyt säätö Ohjaus Cadillac Escalade ESV Sport Platinum 6.2 V8 ECOTEC3<br /> POLTTOMOOTTORI, neliveto 8-syl. bensiinimoottori 6 162 cm 3 10-v. automaattivaihteisto 313 kW (420 hv), 624 Nm WLTP-kulutus 16,9 l/100km CO 2 -päästöt 403 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 7,0 s huippunopeus 80 km/h (rajoitettu) Mitat Pituus 5 766 mm Leveys 2 060 mm Korkeus 1 941 mm Akseliväli 3,406 mm Tavaratila 1 175 l Omamassa 2 716 kg perävaunu 3 311 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 200 000 km Hinta alkaen – € koeajoauto 187 140 € Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Cadillac Escalade Sport Platinum – Amerikkalaista maasturiluksusta lyhyen oppimäärän mukaan 28.7.2024 Ajoneuvot Menivätkö Celestiq ja Ciel suunnittelupöydällä sekaisin? – Cadillac Sollei on upea enne amerikkalaisen luksusavoauton paluusta 11.8.2023 Ajoneuvot Ökysähköauton mittapuu – superlatiivinen Cadillac Escalade IQ haluaa päästää liikkuvan luksuslinnan ilmastosynneistään 13.7.2023 Ajoneuvot Moottori esittelee: maailman parhaiten naamioitu kuorma-auto – Cadillac State Limousine vm. 2018 17.5.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: kesäautokauden avajaisiksi Cadillac XLR eli todellinen ”luksus-Vette” 19.4.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: ääriään myöten ruotsalainen Cadillac BLS – ”Bit Like Saab” 12.1.2023 Ajoneuvot Vuosikymmenen yllättävin tarjokas Formula ykkösiin – Cadillac ja Andretti tähtäävät yhdessä kuninkuusluokkaan amerikkalaisena tiiminä 26.9.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: reilusti lyhennetty Cadillac Seville Milan Coupe 24.7.2022 Ajoneuvot Cadillac Celestiq Show Car on tulikuuma sähköinen loistoauto 24.6.2022 Ajoneuvot Cadillac avaa lähitulevaisuuttaan: luvassa edustustason sähköauto Celestiq ja Le Mans -kilpuri kaupan päälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä