9.10.2025

Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä ”viiksillä” tai ”tuntosarvilla” on takavuosien jenkkiautoissa?

Kuva Teppo Vesalainen
Reunatunnistimen ottaessa kiinni reunakiveen kuuluu kuljettajaa varoittava ääni, jonka ansiosta vältytään varmemmin vannevaurioilta. Tunnistimiin liittyy kuitenkin turvallisuusriskejä.

Reunatunnistimilla on monta nimeä, mutta laillisia ne eivät ole – ainakaan meillä Suomessa.

Kesän autotapahtumia kierrellessä on silmiin osunut monia upeita jenkkiautoja, vaikka en suoranaisesti niitä harrastakaan. Useissa kesän aikana verkkokalvoille tallentuneissa autokaunottarissa on ollut oikean etupyörän etupuolella viiksiä muistuttavat reunatunnistimet. Mikäli tällaisilla tunnistimilla varustettu auto on näytteillä ollut, on se lähes poikkeuksetta vetänyt puoleensa asiaan vihkiytymättömiä ihmettelemään, että mitkäs tuntosarvet nuo ovat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takavuosien ”etäisyystutka”

Kyseessä on reunatunnistimet, joiden tarkoitus on kertoa valtavankokoisen maantielaivan kapteenille, milloin auton oikeanpuoleinen eturengas on lähestymässä reunakiveä – tai rotvallia, kuten porilaiset juureni velvoittavat asian ilmaisemaan. Reunatunnistin kulkee hieman auton pyörää ulompana ja ottaa näin reunakiveen kiinni ensimmäisenä. Tästä kuuluva ääni on viesti kuljettajalle, että nyt aletaan olla jo niin lähellä rotvallia, että rengas ja vanne ovat vaarassa.

Ajatus on siis varsin hyvä ja toteutuskin edellä kuvatuin osin erinomainen, mutta…

Katsastusalan ammattilaiset eivät muista työssään törmänneen

Liikenneturvallisuusasioihin orientoituneena silmääni pistää kuitenkin se, että kyseiset viikset ovat autosta ulkonevia ja teräviäkin osia, joten ne vaikuttanevat olennaisesti muun muassa jalankulkijaturvallisuuteen.

Päätinkin – ilman sen kummempaa ennakkoasennetta – selvittää, miten katsastuksessa näihin reunatunnistimiin suhtaudutaan. Silmään pistävää asiassa oli se, että vaikka lähestyin neljää eri katsastusalan ammattilaista eri puolilta Suomea, ei kukaan heistä ollut kyseisiin tunnistimiin törmännyt pitkällä työurallaan – siitä huolimatta niitä näkyy autoissa lähes jokaisessa jenkkiautotapahtumassa. Tästä kumpuaakin väistämättä ajatus, että taitavat reunatunnistimien käyttäjät tietää, mitä niiden olemassaolosta katsastuksessa ajatellaan.

Katsastusalan ammattilaisten näkemys olikin yksiselitteisen selvä ja keskenään yhdenmukainen, siitä riippumatta, työskentelevätkö he pääkaupunkiseudulla, länsirannikolla vai lapissa: ”Kyseisen kaltaisia osia autossa ei saa olla”.

Se, johtaako reunatunnistimien olemassaolo määräaikaiskatsastuksessa auton hylkäykseen vai korjauskehotukseen, jää tapauskohtaisesti katsastajan harkittavaksi.

Kommentit (1)

  • RAUNO HÄRKÖNEN

    Tuo ei kyllä vahingoita jalankulkijoita, paitsi jos tunkee jalkaansa renkaan alle…

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat