4.2.2024

Koeajo: Cadillac Escalade Sport Platinum – Amerikkalaista maasturiluksusta lyhyen oppimäärän mukaan

Cadillac Escalade on ollut jo vuosikymmeniä tietynlainen amerikkalaisen luksusmaasturin mittapuu ja ilmentymä. Hyvää: Äänettömyys, moottori, tilat, ajettavuus, infotainment. Huonoa: Hinta

Cadillac Escalade lienee Amerikan mantereella isojen luksus-suvien esikuva. Luksusmaastureiden kentällä se ei ollut aivan ensimmäisenä, mutta ensimmäisten joukossa, kun General Motors vastasi 1990-luvun lopulla alkaneeseen luksusmaastureiden tulvaan. Muutamat premium-autobrändit, esimerkiksi Range Rover ja Mercedes, olivat jo esitelleet omat versionsa luksusmaastureista ja General Motors halusi lähteä mukaan kisaan. Escalade oli ennen kaikkea vastaus Fordin Lincoln-maasturille sen kotimarkkinalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pitkä ja "pätkä"

Kun isoista amerikkalaisista luksusmaastureista puhutaan, ainakin Euroopassa ensimmäisenä tulee mieleen Escalade. Escalade on edelleen viidennessä sukupolvessaan aikamoista luksusta. Sitä on saatavilla ”lyhyen oppimäärän” mukaan eli 5,38 metrin korimitalla tai ”pidemmällä oppimäärällä”, eli 38 senttiä pidemmällä korilla. Pidempi kori tarjoaa jo melkoisen paljon lisää tilaa matkustamoon sekä myös tavaratilaan, vaikka 5,4 metriin mahtuu paljon.

Lyhyemmässäkin, "pätkämallissa" matkustamon puolella on hyvät tilat seitsemälle ja sen lisäksi tavaratila on lähes kokonaisen kuutiometrin kokoinen, vaikka kaikki penkkirivit ovat ylhäällä.

Toki pidemmässä versiossa matkustamon tilat ovat sitten täyttä luksusta. Mutta lyhyeen versioonkin mahtuu erittäin hyvin. Viimeinen penkkirivi, joka monesti 7-paikkaissa autoissa on vain tilapäiseen matkustamiseen tarkoitettu, Escaladessa on tarkoitettu käyttöön siinä missä muutkin paikat. Tilaa viimeisellä rivillä riittää.

Luksusta monelta kantilta

Escalade on kaiken kaikkiaan luksusauto, ja se näkyy monessa asiassa. Kuten esimerkiksi siinä, että tavaratilassa on mattosarja, joka on kiinnitetty penkkeihin ja se suojaa tavaratilaa ja muuntuu käyttöön sen mukaan, miten istuimia tarvitsee käyttää. Auton ovet sulkeutuvat hienostuneesti kiinni imutoiminnon ansiosta.

Matkustamon puolella luksusta tarjoaa myös AKG:n äänentoistojärjestelmä, johon kuuluu peräti 36 kaiutinta. Mun muassa jokaisen istumapaikan yläpuolella katossa on kaiutin, joka tarjoaa äänimaisemaa suoraan matkustajalle. Loput 28 kaiutinta on ripoteltu eri puolille autoa, kaiuttimia löytyy muun muassa istuinten pääntuista.

AKG:n Studio Reference -järjestelmä on Sport Platinum -varustelussa vakiona ja siitä on sanottu, että se on yksi maailman parhaista autoon luoduista äänentoistojärjestelmistä. AKG on Suomessa hieman tuntemattomampi merkki, mutta esimerkiksi monet maailman huippuartistit luottavat AKG:n mikrofoneihin sekä kuulokkeisiin. Alunperin itävaltalainen AKG kuuluu nykyään äänentoistoon erikoistuneeseen Harman-yhtymään, joka tunnetaan alunperin Harman/Kardon .-nimellä. Samaan ryppääseen kuuluvat myös myös muun muassa Infinity- ja JBL-tuotemerkit. Alunperin amerikkalainen Harman International on nykyään Samsungin tytäryhtiö.

Ratin takanakin luksusta

Escaladen ratin takana on myös hyvä olla. Kuljettajan oltavat on lokoisat, autosta näkee hyvin joka suuntaan. Escaladen ohjaamo on tyylikäs, mittariston taakse saa näkyviin myös lisättyä todellisuutta, napin painalluksella Escaladen etukamera kuvaa ja siirtää kuvan edestä auton mittaristoon. Google-pohjainen infotainment on erinomainen ja selkeä. Ohjaamo on muutenkin Escaladessa erittäin selkeä ja helppokäyttöinen.

Escaladen ohjaus on myös amerikkalaiseksi autoksi yllättävän hyvä, keskittävä ja tarkka.

Sekin on hyvä kysymys, että haluaako Escaladen keulalla jyskyttävän 3-litraisen dieselkäyttöisen V6-moottorin, vai pitääkö Escaladessa olla aito V8? Escaladea on saatavilla myös 6,2-litraisella bensiini-V8:lla, mutta ei diesel-Duramaxkaan huono moottori Escaladeen ole. Se sopii Escaladeen siinä missä veekasikin ja bonuksena saa todennäköisesti pienemmän polttoaineenkulutuksen.

Duramax on erittäin vääntävä ja jouhevasti toimiva moottori, joka sopii erinomaisesti esimerkiksi vetohommiin sen järeän alaväännön vuoksi. Escalade on Duramaxilla myös hiljainen ja hienostunut, joten siinäkin mielessä se toimii luksusautossa hyvin. Auton 10-portainen automaattivaihteisto hoitaa asiansa myös hienostuneesti ja huomaamatta.

Moottorin aiemmissa koeajoissa Duramax-moottori on ollut myös Chevrolet Tahoen ja Chevrolet Silveradon keulalla.

Escaladen ilmajousitus toimii hienosti ja voi vain kuvitella, millaista kyyti amerikkalaisella luksus-suvilla olisi moottoritienopeuksissa. Nimenomaan vain kuvitella, sillä Moottorin koeajama Escalade oli kevytkuorma-autoksi rekisteröity, joka aiheuttaa sen, että auton huippunopeus on rajoitettu noin 90 kilometriin tunnissa. Samalla auton hinnasta putoaa autovero pois. Silti koeajoetun yksilön vajaa 185 000 euroa on iso raha, vaikka sillä saa paljon luksusta ja ominaisuuksia.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Cadillac Escalade Sport Platinum 3.0 Duramax 4WD
POLTTOMOOTTORI, neliveto
6-syl. dieselmoottori 2 993 cm 3
10-v. automaattivaihteisto
227 kW (305 hv), 671 Nm
WLTP-kulutus 10,2 l/100km
Suorituskyky 0–100 km/h 7,0 s.
huippunopeus rajoitettu noin 90 km/h
Mitat
Pituus 5 382 mm
Leveys 2 059mm
Korkeus 1 948 mm
Akseliväli 3 071 mm
Tavaratila 722 l
Omamassa 2 728  kg
perävaunu 3 500 / 750 kg
Euro NCAP ei testattu
Takuu 3 v / 200 000 km
Hinta alkaen, ei tiedossa €
koeajoauto 184 900 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat