2.11.2024

Koeajo: Can-Am Pulse – moottorikelkka kääntyi sähköprätkäksi

Kuva Tuomas Rajala & Can-Am

Paremmin mönkijä- ja kelkkavalmistajana tunnettu Can-Am vyöryy markkinoille kahdella moottoripyörämallilla. Suureksi yllätykseksi kyseinen kaksikko on täyssähköinen.

Kultaisen hiekkarannan reunustama rantabulevardi on täynnä ihmisiä ja autoja. Etelä-Ranskan Rivieralla aamuruuhka on hiljalleen rauhoittumassa, mutta liikenne seisoo edelleen, sillä kadut eivät yksinkertaisesti siedä tällaista määrää kulkupelejä.

Kahdeksan Can-Am -moottoripyörän letka puikkelehtii autojonojen välissä ja kaista vaihtuu tiheimmillään parin sekunnin välein. Ajokäyttäytyminen näyttää siltä, että olisimme pakenemassa virkavaltaa pankkiryöstön jäljiltä. Kiire on jostain syystä kova, ja suoraan sanoen ihmetyttää, ettei kukaan karaavanimme jäsenistä ole osunut ympärillä ajaviin autoihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Kiinnostava konsepti
  • Terhakas voimalinja
  • Ajoasento
  • Tehottomat jarrut
  • Hidas lataus

Suomessa ajotapamme provosoisi muut tienkäyttäjät raivon partaalle, mutta täällä emme riko lakia. Ranskassa lane splittiing, eli autojonojen välissä pujottelu ei ole kiellettyä. Itse asiassa siihen jopa kannustetaan kadun varsilla olevin liikennemerkein. Ne ohjaavat autoilijoita katselemaan ympärilleen, etteivät nämä kiilaisi ruuhkassa sukkuloivia kaksipyöräisiä hengiltä.

Puolen tunnin sukkuloinnin jälkeen pääsemme keskusta-aluetta karkuun, ja suuntaamme kohti Mont Bastidea. Vuori kohoaa 600 metrin korkeuteen merenpinnasta, ja tie kiemurtelee kohti korkeuksia. Allani on Can-Amin uunituore sähköinen nakupyörä Pulse, jonka äänetön olemus sopii vuoristomaisemaan kuin nakutettu.

Uusia motoristeja etsimässä

Can-Am on lähtenyt sähköprätkämarkkinaan aikeenaan löytää uusia asiakkaita moottoripyöräilyn pariin. Viimeisen vuosikymmenen aikana valmistaja BRP on luonut pyörää uudelleen myös kolmipyöräisen Spyderin kanssa. Sekään ei ole tavoitellut perinteisiä motoristeja, vaan ihmisiä, jotka eivät juuri kaksipyöräisiä harrasta, mutta ovat asiasta kiinnostuneita.

Pulse on luonnollisesti Spyderia lähempänä moottoripyörää. Paperilla se on prätkä, mutta voimalinja vain on sähköinen. Mitä enemmän pyörään tutustuu, sen selkeämmin tajuaa, että pyörän ajatuksena on olla lähempänä maxiskootteria, kuin prätkää.  

Can-Am on helppo ja vaivaton ajettava. Koska polttomoottoria ei ole, ei pyörässä ole vaihdelaatikkoa tai kytkintä. Vasen käsi saa levätä ajosuoritteen aikana. Pulsen sielunmaailmaan on helppo päästä sisään, ainakin jos kuljettajalla on kokemusta kaksipyöräisistä.

Pyörä startataan virta-avaimesta ja virtojen syttymisen jälkeen kääntämällä kaasukahvaa vastapäivään ja painamalla stongassa olevaa nappia. Äänimerkki kertoo pyörän olevan valmis ajoon. Sitten vain kaasua ja baanalle.

Moottori peräisin moottorikelkasta

Can-Amin sähkömoottori on tehtaan omaa tuotantoa. Bombardier Recreational Products on käyttänyt kyseistä moottoria mm. sähkömoottorikelkassa, joka julkaistiin tovi sitten. Nyt vastaava sähkömotikka löytyy myös kaksipyöräisestä. Kyseessä on 47-hevosvoimaa tuottava moottori, jonka vääntömomenttia ei ole kerrottu julkisuuteen. Sitä tuntuu kuitenkin piisaavan.

Vaikka teholukema ei ylitä A2-luokan maksimia eli 35 kilowattia, voimaa ja kiihtyvyyttä piisaa. Makuulta sataseen ammutaan 3,8 sekunnissa, eli suoritusarvot eivät aivan kohtaa perinteisen A2-pyörän kanssa. Pulse nimittäin pesee kaikki polttomoottoriset kilpailijansa.

Pyörä ampaisee viivalta yllättävän railakkaasti, eikä tällaista sopinut odottaa numeroiden valossa. Alle 50 heppaa kehittävä moottoripyörä ei usein tarjoa vastaavaa adrenaliiniryöppyä kuskilleen. Toisaalta tämä on autopuolelta tuttua puuhaa: sähkö tuo mukanaan kiihtyvyyttä.

Sähkövoimalinjan ansiosta ajotilat tuovat oikeasti merkittäviä muutoksia pyörän luonteeseen. Eco-asetuksella Pulse tuntuu enemmän sähkömopolta kuin moottoripyörältä. Sport+ puolestaan pamauttaa peliin kaiken tehon ja väännön.

Normaali malli on 35 kW, mutta markkinoille tulee myös 11 kW tehoversio. Tämä tarkoittaa siis sitä, että Can-Amin voi ostaa kevytmoottoripyöräksi. Pääsin testaamaan 11 kW-versiota koeajopäivien aikana useampaan otteeseen, ja täytyy myöntää, että sellainen tuntuu suorastaan laittomalta. Kiihtyvyys on liki vastaava kuin täysitehoisessa versiossa. Uskoisin, että kevarikuskit ovat hyvinkin kiinnostuneita näin suorituskykyisestä pyörästä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alimitoitetut jarrut

Ajettavuuden näkökulmasta Pulse edustaa keskihintaista nakupyörää. Alusta on pehmeä, eikä säätövaraa ei juuri ole. Kaupunkiajossa homma toimii, mutta sporttisemmassa mutkatieajossa haasteet alkavat näkyä. Etenkin takajousitus tuntuu hieman levottomalta painavamman kuskin alla.

Myös jarruvarustus on vaatimaton. Etenkin suorituskykyyn nähden. Keulasta löytyy yksi levy, ja takaa toinen. Ensimmäiset jarrutukset aiheuttavat yllätyksen, sillä vauhti ei tunnu hidastuvan. Jarrut vaativat paljon voimaa toimiakseen, eikä jarrutusta voi jättää yhtä myöhäiseksi kuin monessa muussa prätkämallissa.

Pulse toimii monessa kuin perinteinen prätkä, mutta poikkeuksiakin on. Sähköisen voimalinjan vuoksi rekuperaatio on suuressa roolissa. Jarrutusenergiaa tallennettaan takaisin akkuun ja esimerkiksi vuoristoteitä laskeutuminen nostaa varausta 20 kilometrin matkalla reilut kymmenen prosenttia. Järjestelmä paikkaa samalla vaatimatonta jarruvarustusta.

Pyörä on varsin pienikokoinen, mutta kuskilla ei ole ahdas olo. Tehdas on suunnitellut ajoasennon sellaiseksi, että isompikin kaveri viihtyy ohjaimissa. Toki iso mies pienen pyörän päällä on paikoin hieman koominen näky. Ulkomitat ovat lähempänä 125-kuutioista kuin isoa pyörää.

Can-Am Pulsen ajoakku on 8,9 kWh, mikä vastaa muutaman vuoden takaisen plug-in hybridiauton akkua. Energiamäärä riittää parhaimmillaan 160 kilometrin mittaisen matkan taittamiseen kaupunkiolosuhteissa. Vauhdikkaammassa ajossa matka tyssää lähempänä sadan kilometrin rajapyykkiä.

Kyseessä on selkeästi kaupunkiolosuhteisiin tarkoitettu moottoripyörä, eli fiilis on vähän vastaava kuin kymmenen vuoden takaisissa sähköautoissa. Jos Pulsella pysyttelee riittävän lähellä kotia, menee kaikki hyvin. Reissuhommiin kannattaa suhtautua kunnioituksella. Haaste on toimintamatkan lisäksi latausnopeudessa: 6,6 kW laturi tarkoittaa sitä, että täysi akku saavutetaan reilun tunnin latauksella.

Akku sinänsä on edistynyt, sillä vesijäähdytetty paketti kestää kovaa käyttöä. Se ei menetä tehoaan kovemmassakaan ajossa, mikä on toki mukava lisäominaisuus. Lisäksi se kestää niin kuumia kuin kylmiäkin olosuhteita.

Teknisiä innovaatioita

Can-Amissa on moni asia kohdallaan. Se tarjoaa mukavasti suorituskykyä ja ajamisen helppoutta. Tekniset innovaatiot ovat kiinnostavia, kuten esimerkiksi koteloitu ketjurakenne. Perinteisesti esillä oleva toisioveto on piilotettu koteloon, joten sitä ei tarvitse olla rasvaamassa jatkuvasti. Yksipuoleinen swingi on myös kaunis yksityiskohta.

Ketjun piilottamiseen kotelon taakse on myös toinen syy: äänimaailman eliminoiminen. Kun sähköinen voimalinja on voimantuoton suhteen hiljainen, korostuvat pyörästä syntyvät mekaaniset äänet. Siksi ketjun kilinä ja paneeleiden räminä on pyritty saamaan mahdollisimman vähäiseksi.

Pulse on moottoripyöräksi todella hiljainen. Ainot äänet syntyy renkaiden pyörimisestä ja sähkömoottorin ulinasta. Jälkimmäinen muistuttaa erehdyttävästi asemalta lähtevää metrojunaa.

Kosketusnäyttö on asia, jota harvoin tapaa prätkämaailmassa. Näyttö on myös sen verran kookas, että omaa puhelinta ei tarvitse laittaa stonga-telineeseen vaikkapa navigointia varten. Puhelimen saa liitettyä pyörään Apple Car Playlla, mikä lienee ensimmäinen kerta moottoripyörämarkkinoilla.

Can-Amin avaus sähköprätkien maailmaan on rohkea, sillä ainakin suomalaisittain markkina tuntuu olevan lähes kuollut. Sähköisellä voimalinjalla olevia moottoripyöriä on kyllä tarjolla, mutta ostopäätökset jäävät piippuun. Valmistaja kuitenkin luottaa siihen, että sähkö on tulevaisuutta myös kaksipyöräisissä.

Pulse ei herätä paatuneessa motoristissa palavaa omistamisen halua, mutta potentiaalia siinä kieltämättä on. Jos haussa on helppo ja ripeä kaupunkisukkula, tarjoaa Can-Am kiinnostavan vaihtoehdon. Etenkin 11 kW -luokassa Pulse on kiistaton kuningas. Toki lähes 20 000 euroa rajannee ostajakuntaa, sillä polttomoottoripuolella piikkisen pyörän saa uutena jo muutamalla tonnilla.

Can-Am Pulse

SÄHKÖMOOTTORI
1-vaihde, ketjuveto
Teho 35 kW (57 hv)
Vääntö ei ilmoitettu

Mitat
Istuinkorkeus 785 mm
Akseliväli 1412 mm
Massa 177 kg
Rengaskoko
edessä 110/70–17
takana 150/60–17

Hinta 20 820€

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat