Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – ruusuja ja risuja testin puoliväliin

Kuva Jari Saarentaus & Tuomas Rajala

CF Moto 800 MT-X on lyhyessä ajassa osoittanut, että kiinalaismerkkien tuomitseminen huonoiksi on virhe, jota prätkämaailmassa ei kannata tehdä.

Käyttötesti on koeajoa parempi tapa tutustua moottoripyörään, sillä viikon mittaisella koeajolla kaikki pyörän erityispiirteet eivät välttämättä avaudu. Toki monia asia näkyy nopeallakin aikataululla, mutta perehtyminen vaatii aikaa ja opettelua. Siksi kesän ajan käytössä oleva CF Moto paljastaa itsestään asioita vasta pidempään ajellessa.

Kun käyttötestiämme on kestänyt pari kuukautta, on aika listata pyörän hyviä ja huonoja ominaisuuksia. Vaikka kehityksen paikkojakin on, täytyy paljon painoarvoa antaa CF Moton hyville puolille.

CF Moto 800 MT-X:n voimanlähde on KTM:stä tuttu LC8c rinnakkaistwini, jonka luonne on jo vuosikausia ollut raaka ja kulmikas. Tyypilliset piirteet eivät ole muuttuneet mihinkään, vaikka moottorin valmistus onkin myyty CF Motolle. Kiinalaismerkki valmistaa moottoria tätä nykyä itselleen ja myös KTM:lle.

Moottorin ja ECU:n erityispiirteisiin kuuluu myös ajoittainen sammuileminen kylmänä ja pidempiä aikoja tyhjäkännillä seisoessa. Käytös on tuttua itävaltalaisajoilta, eikä sitä ei ole ryhdytty korjaamaan kiinalaisvoimin. CF Moto saattaa stumpata kylmällä koneella risteykseen vailla varoitusta, mutta moottori lakkaa välillä käyntinsä myös liikennevaloissa seisoessa kuumalla koneella.

Voimanlähteen luonne on pienistä haasteita huolimatta aivan ihastuttava, sillä moottorinohjauksen ansiosta tulta ja tappuraa piisaa. Twini on yksi luokkansa parhaista, sillä se tuottaa voimantunteen, jota ei huipputeholukemista uskoisi. 95 hevosvoimaa tuntuu vähättelyltä, kun koko potentiaali päästetään irti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luistoneston säätö olisi tervetullut lisä

Karkean koneen lisäksi vaihdeavustin on raakaa sorttia. CF Motossa on molempiin suuntiin toimiva shifteri, jonka toiminta on paikoin vähän niin ja näin. Etenkin ykkös- ja kakkosvaihteen välillä shifteri nykäisee raa’asti, ja välillä ensimmäisessä vaihdossa tekee mieli käyttää kytkintä.

Offroad-ajotila ei ole kaikkein paras voimantunteen kannalta, mutta se on käytännössä ainoa ajotila, jota voi käyttää irtopäällysteellä. Offroad vapauttaa luistoneston ja takarenkaan ABS-jarrut, jotka ovat edellytys ajamiselle maastossa. Standard-ajotila olisi tehontunteen kannalta parempi. Ehkä tähän on luvassa jossain vaiheessa päivitystä.

Tervetullutta olisi myös säätömahdollisuus luistonestoon. Esimerkiksi KTM:ssä luistonestoa voi säätää yhdeksänportaisella asteikolla, eikä säätömahdollisuus olisi huono asia CF Moton kohdallakaan. Tuosta ominaisuudesta maksaisi mielellään useamman satasen lisähinnan jonkinlaisena vaihtoehtoisena Pro-ominaisuutena.

Vakionopeudensäädin on CF Motossa vakiovaruste, mutta siinä on yksi poikkeus suhteessa muihin valmistajiin. Vakkaria ei voi nollata kääntämällä kaasua kiinni, kuten muissa vastaavissa. Toki ”vika” on pieni ja siihen tottuu nopeasti. Tärkeintä on, että vakionopeudensäädin on tässä tapauksessa vakiovaruste, ja kyseessä on hyvin toimiva tapaus.

Pää tärisee ja korvissa soi

CF Moton pleksi on suorastaan kammottava, sillä se aiheuttaa kypärämelun, jollaista ei tulee harvoin koettua. Ilmavirta pyörii pahasti kypärässä, ja paikoin se on niin paha, että näkökenttä sumenee. Säätövara ei auta, sillä tilanne on yhtä paha läpi koko portaattoman säätövaran.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentit (1)

  • JARMO LEHTONEN

    Ookoo

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat