8.11.2023

Koeajo: Chevrolet Tahoe 3.0l Duramax 4WD – runsaasti tilaa ja järeää diesel-voimaa

Chevrolet Tahoe on Chevrolet Suburbanin pikkuveli lyhyemmällä akselivälillä sekä koripituudella. Tilaa Tahoessa on silti riittämiin. Hyvää: Tilat, moottori, infotainment, vetokyky, neliveto. Huonoa: iso koko parkkipaikoilla.

Chevrolet Tahoe on hyvin pitkälti sama auto kuin sen isoveli Suburban. Tahoe on siis pienempi, joka näkyy muun muassa akselivälissä, auton kokonaispituudessa ja siinä, että esimerkiksi takaoven kulkuaukko Tahoessa on selvästi erimuotoinen ja pienempi kuin Suburbanissa. Suburban edustaa siis enemmän ylellisyyttä ja Tahoe on puolestaan niin sanottu arkivankkuri.

Sisätilat matkustamon osalta Tahoessa ja Suburbanissa ovat hyvin samanlaiset ja samankokoiset. Tavaratila Suburbanissa on valtavan paljon isompi kuin Tahoessa johtuen Tahoen pienemmästä koripituudesta, joka on noin 35 senttiä lyhyempi.

Mutta tilaa Tahoessakin on valtavasti sisällä. Jokaisella istuinrivillä on lokoisat oltavat ja jalkatilaa riittää. Myös Tahoeen saa kädenkäänteessä valtavan kokoisen kuormatilan, kun sen takaistuinrivit taittaa alas.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Duramaxilla hurja vääntö

Koeajetussa Tahoessa oli 3-litrainen Duramax-diesel, joka on alkanut yleistyä myös auton kotimaassa Yhdysvalloissa.

Dieselin etu V8-bensiinimoottoriin on se, että pienemmällä tehomäärällä ja polttoaineen kulutuksella saadaan sama vääntölukema kun 6,2-litraisella dieselillä, joka Tahoeen on myös saatavilla. Hyvä vääntö Tahoen tapauksessa on tarpeellista, sillä Tahoe on kuitenkin työkone, jolla vedetään myös raskaita kuormia. Vetokyky on valtava, yli 3 000 kiloa.

Duramaxin 277 hevosvoimaa eivät kuulosta paljolta, mutta hevosvoimat ovat varsinkin tässä tapauksessa huono mittari. Duramaxin pointti on sen vääntö, 623 newtonmetriä, joka on todella järeä. Maksimivääntö on käytettävissä alhaisilla kierroksilla, jo 1 500 kierroksessa. Väännöstä noin 95 prosenttia on käytössä jo 12 50 kierroksen tuntumassa, eli melkein tyhjäkäynnillä. Maksimivääntöä riittää sitten aina kolmeen tonniin saakka, joten Duramax kyllä näyttää sen, mistä järeä diesel on tehty. Käytännössähän tällainen vääntökäyrä tarkoittaa sitä, että diesel-Tahoella ajetaan huippuväännöllä lähes jatkuvasti.

Duramaxin järeys tuntuu myös ajossa. Tahoe, joka on valtavan painava ja iso möykky, kiihtyy nollasta sataan noin kahdeksassa sekunnissa. Duramax-diesel on silti dieseliksi ihan sivistynyt, sen äänimaailma on varsin siedettävä.

Dieselin avulla ison Tahoen voi saada polttoaineenkulutuksessa myös yksinumeroisiin lukuihin. Paljon se on silti, mutta näin iso auto ei polttomoottorilla paljoa pienemmällä kulje. Tällaista autoa ei myöskään osteta aerodynamiikan takia.

Rautajousilla myös miellyttävä ajettavuus

Kun dieselin jatkeeksi kytketään 10-portainen nätisti vaihtava ja toimiva automaattivaihteisto, meno Tahoella on erittäin miellyttävää. Ohjaustuntuma Tahoessa on myös ihan hyvä, siinä on riittävästi vastetta hyvän tuntuman saavuttamiseksi.

Koeajettu Chevrolet Tahoe oli varustettu rautajousilla eikä säätyvällä ilmajousituksella, kuten esimerkiksi aiemmin ajamamme Chevrolet Suburban.

Rautajousituksella varustettu auto on ajoltaan vakaa normiajossa, eikä se selvästikään tunnu niin pehmeältä, eikä täydellisen mukavalta kuin ilmajousitettu Suburban, vaikkakin jousitus Tahoessa on myös todella tukeva. Takana Tahoessa on nykypäivän mukaan jo erillisjousitus. Tahoen rautajousituksesta tehtiin koeajon aikana myös havainto, että epätasaisissa peräkkäin tiellä olevissa loivissa heitoissa jousitus jäi ikävästi pompottamaan. Muuten alusta toimii miellyttävästi.

Rautajousilla auton korkeussäätö ei luonnollisestikaan toimi ja kaiken kaikkiaan Tahoeta mielivän kannattaa miettiä myös tarkasti, ottaisiko auton rautajousituksen sijaan lisävarusteisella ilma-alustalla. Ilma-alustalla auton korkeutta voi säätää 100 millimetriä.

Kuljettaja viihtyy myös

Kuljettajan paikalla Tahoessa on kaiken kaikkiaan leppoisaa. Vaikka auto on iso, siitä näkee hyvin joka puolelle, koska Tahoessa istutaan korkealla. Iso koko ei juurikaan ajossa tunnu, vaikka parkkipaikoilla Tahoe on hieman kankea. Ohjaamo on selkeä, vaikka nappeja on paljon, mutta jokaisessa napissa on selkeästi infottu, mitä mistäkin tapahtuu. Google-pohjainen infotainment on Tahoessa selkeä ja yksinkertainen käyttää.

Moottorin koeajamalla Tahoella on vajaa 120 000 euroa hintaa, hinnassa ei ole autoveroa, koska Tahoe on rekisteröity kuorma-autoksi. Jokainen Suomessa myytävä yksilö hinnoitellaan käytännössä erikseen, eikä varsinaista hinnastoa, josta esimerkiksi malliston alkaen hinta selviäisi, ole käytännössä olemassa, koska autoja myydään niin vähän.

Jos Tahoen haluaisi rekisteröidä Suomessa henkilöautoksi, 117 000 euron hintaan tulisi päälle autovero, joka voi olla hyvinkin suuri.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Chevrolet Tahoe LT 3.0l Duramax 4WD
POLTTOMOOTTORI, neliveto
6-syl. dieselmoottori 2 993 cm 3
10-v. automaattivaihteisto
206 kW (277 hv), 623 Nm
WLTP-kulutus 9,8 l/100km
CO 2 -päästöt ei tiedossa
Suorituskyky 0–100 km/h 8,7 s
huippunopeus 212 km/h
Mitat
Pituus 5 352 mm
Leveys 2 057 mm
Korkeus 1 925 mm
Akseliväli 3 071 mm
Tavaratila 722–3 480 l
Omamassa 2 678 kg
perävaunu 3 629 / 750 kg
Euro NCAP ei testattu
Takuu 3 v / 200 000 km
Hinta alkaen, ei tiedossa
koeajoauto 117 900 €

Luetuimmat