28.7.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Cupra Born VZ – tarpeeton kivirekipäivitys Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sporttibrändi Cupra muisti nyt tehdä VZ-sporttiversion Bornista, mutta motiivit jäävät hämäriksi. Veloz on espanjaa ja tarkoittaa nopeutta. Se on Cupran perustelu sille, miksi se nyt julkistaa malleistaan kuumempia VZ-versioita. Pippurikierrokselle päätyi myös Cupra Born, eli yökerhotyylillä maustettu ID.3. Ei lienekään sattumaa, että Born VZ saapuu ID.3 GTX:n kanssa samoihin aikoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBilepaita päälleUlkoisesti Born VZ eroaa perusversioista kahdella uudella värivaihtoehdolla (Dark Forest ja Midnight Black) ja kahdella uudella vannedesignilla kuparilisukkeineen. Suurempien kumien takia uudet vanteet ovat myös hiukan leveämmät kuin peruspainoksissa. Lisäksi asiaan liittyvät logot on värjätty tummalla kromilla.Sisustuksessa luotetaan uusiin Cup Bucket -istuimiin, jotka ovat muotoilultaan lievän kuppimaiset. Voimakkaamman muotoilun takia niiden sopivuus omalle kropalle kannattaa varmistaa ennen tilaamista. Istuimet on tehty nokkelasti kierrätysmateriaalista tehdyistä kankaista ja selkänoja on tehty pellavakuiduista.Alustapäivityksiin vedoten auto on nyt mahdollista saada lasikatolla ja viisipaikkaisella takapenkillä, ainakin Cupran mukaan. Uusi tietoviihdejärjestelmän ruutu on 12,9 tuumaa ja myös hipaisuhylly on saanut taustavalon. Lisäksi sisustan valaistukseen on kiinnitetty huomiota ja lisävarusteiset stereot tulevat nyt Sennheiserilta. Hyvät ja huonot puolet Penkit (jos sopivat itselle) Tyyli Tarpeettomasti kova alusta Lisää sähköäCupra Born VZ on tottakai saanut myös lisää tehoa. Takamoottori on strategisilta mitoiltaan 240 kW (326 hv) ja 545 Nm. Erityisesti väännössä hyppäys on iso, mutta tehoerokin on tuntuva e-Boostiin nähden. 0–100 km/h tippuu yli sekunnilla (nyt 5,6 s.) ja huippunopeus on 200 km/h, eli 40 km/h e-Boostia enemmän.Akku on tuttu 84 kWh yksikkö, mutta kalibroinnilla on saavutettu suurempi käyttökapasiteetti. Nyt nettona on käytettävissä 79 kWh. Type 2 AC-latausteho on 11 kW ja CCS DC-latausteho on 185 kW. WLTP-toimintamatka on 539 km ja yhdistetty kulutus 14,9 kWh/100 km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJa se minua niin ravistaaCupra on sisällyttänyt VZ-päivitykseen myös joukon ajettavuuteen liittyviä muutoksia. Edessä iskunvaimentimien säätöä on muutettu ja jousitusta on hienosäädetty. Takana iskunvaimentimet ja jouset on uusittu ja kallistuksenvakaajaa on jäykistetty. Samalla ohjaukseen on laitettu Cupran mukaan uutta palikkaa ja ohjaustehostimen ohjelmisto on päivitetty. Lisäksi tehdas on tehnyt töitä, jotta Born VZ:ssa olisi jäykempi ja suorempi jarrutuntuma.Lopputuloksena on barcelonalaisella mutkaisella vuoristotiellä ajokokemus, joka on lähes täysin ennallaan. Auto huojuu hiukan vähemmän, mutta tehossa ja ohjauksessa ei ole myöskään mitään ajamiseen innostavaa. Jarrutuntumankin muutos paljastunee vasta suorassa vertailussa. Muutosten ansiosta Cupra Born VZ on lähes samanlainen ajettava kuin ennenkin, joskin tarpeettoman jäykkä alustaltaan. Kivirekiolemus säilyy DCC Sport -iskunvaimennuksen asennoista huolimatta. Syksymmällä sittenCupra Born VZ ottaa paikan malliston maustetuimpana saapuessaan. Tehtaan mukaan tuotanto alkaa syksyllä ja oletettavasti tuolloin kuultaneen myös malliversion hinnoittelusta muihin versioihin nähden. Saksassa Born VZ on 52 770 euroa ja Alankomaissa 49 990 euroa, jälkimmäisen ollessa todenäköisempi maali meilläkin.Myöhemmin selviää myös, miten läheistä sukua Volkswagen ID.3 GTX on Cupran uutuudelle. Cupra Born VZ SÄHKÖAUTO, takaveto 240 kW (326 hv), 545Nm Akku brutto / netto 84,0 / 79,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 185 kW WLTP-kulutus 14,9 kWh / 100 km toimintamatka 539 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,6 s huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 4 324 mm Leveys 1 809 mm Korkeus 1 540 mm Akseliväli 2 766 mm Tavaratila 385 l Omamassa 1 999 kg perävaunu 0 / 0 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022 Takuu 5 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen ei tiedossa € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 25.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – persoonallinen oma itsensä 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 2.8.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor – valintojen äärellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle