28.7.2024

Koeajo: Cupra Born VZ – tarpeeton kivirekipäivitys

Kuva Aake Kinnunen
Cupra Born VZ

Sporttibrändi Cupra muisti nyt tehdä VZ-sporttiversion Bornista, mutta motiivit jäävät hämäriksi.

Veloz on espanjaa ja tarkoittaa nopeutta. Se on Cupran perustelu sille, miksi se nyt julkistaa malleistaan kuumempia VZ-versioita. Pippurikierrokselle päätyi myös Cupra Born, eli yökerhotyylillä maustettu ID.3. Ei lienekään sattumaa, että Born VZ saapuu ID.3 GTX:n kanssa samoihin aikoihin.

Cupra Born VZ

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bilepaita päälle

Ulkoisesti Born VZ eroaa perusversioista kahdella uudella värivaihtoehdolla (Dark Forest ja Midnight Black) ja kahdella uudella vannedesignilla kuparilisukkeineen. Suurempien kumien takia uudet vanteet ovat myös hiukan leveämmät kuin peruspainoksissa. Lisäksi asiaan liittyvät logot on värjätty tummalla kromilla.

Cupra Born VZ

Sisustuksessa luotetaan uusiin Cup Bucket -istuimiin, jotka ovat muotoilultaan lievän kuppimaiset. Voimakkaamman muotoilun takia niiden sopivuus omalle kropalle kannattaa varmistaa ennen tilaamista. Istuimet on tehty nokkelasti kierrätysmateriaalista tehdyistä kankaista ja selkänoja on tehty pellavakuiduista.

Alustapäivityksiin vedoten auto on nyt mahdollista saada lasikatolla ja viisipaikkaisella takapenkillä, ainakin Cupran mukaan. Uusi tietoviihdejärjestelmän ruutu on 12,9 tuumaa ja myös hipaisuhylly on saanut taustavalon. Lisäksi sisustan valaistukseen on kiinnitetty huomiota ja lisävarusteiset stereot tulevat nyt Sennheiserilta.

Hyvät ja huonot puolet

  • Penkit (jos sopivat itselle)
  • Tyyli
  • Tarpeettomasti kova alusta

Lisää sähköä

Cupra Born VZ on tottakai saanut myös lisää tehoa. Takamoottori on strategisilta mitoiltaan 240 kW (326 hv) ja 545 Nm. Erityisesti väännössä hyppäys on iso, mutta tehoerokin on tuntuva e-Boostiin nähden. 0–100 km/h tippuu yli sekunnilla (nyt 5,6 s.) ja huippunopeus on 200 km/h, eli 40 km/h e-Boostia enemmän.

Cupra Born VZ

Akku on tuttu 84 kWh yksikkö, mutta kalibroinnilla on saavutettu suurempi käyttökapasiteetti. Nyt nettona on käytettävissä 79 kWh. Type 2 AC-latausteho on 11 kW ja CCS DC-latausteho on 185 kW. 

WLTP-toimintamatka on 539 km ja yhdistetty kulutus 14,9 kWh/100 km. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ja se minua niin ravistaa

Cupra on sisällyttänyt VZ-päivitykseen myös joukon ajettavuuteen liittyviä muutoksia. Edessä iskunvaimentimien säätöä on muutettu ja jousitusta on hienosäädetty. Takana iskunvaimentimet ja jouset on uusittu ja kallistuksenvakaajaa on jäykistetty. 

Cupra Born VZ

Samalla ohjaukseen on laitettu Cupran mukaan uutta palikkaa ja ohjaustehostimen ohjelmisto on päivitetty. Lisäksi tehdas on tehnyt töitä, jotta Born VZ:ssa olisi jäykempi ja suorempi jarrutuntuma.

Lopputuloksena on barcelonalaisella mutkaisella vuoristotiellä ajokokemus, joka on lähes täysin ennallaan. Auto huojuu hiukan vähemmän, mutta tehossa ja ohjauksessa ei ole myöskään mitään ajamiseen innostavaa. Jarrutuntumankin muutos paljastunee vasta suorassa vertailussa. 

Cupra Born VZ

Muutosten ansiosta Cupra Born VZ on lähes samanlainen ajettava kuin ennenkin, joskin tarpeettoman jäykkä alustaltaan. Kivirekiolemus säilyy DCC Sport -iskunvaimennuksen asennoista huolimatta. 

Syksymmällä sitten

Cupra Born VZ ottaa paikan malliston maustetuimpana saapuessaan. Tehtaan mukaan tuotanto alkaa syksyllä ja oletettavasti tuolloin kuultaneen myös malliversion hinnoittelusta muihin versioihin nähden. Saksassa Born VZ on 52 770 euroa ja Alankomaissa 49 990 euroa, jälkimmäisen ollessa todenäköisempi maali meilläkin.

Myöhemmin selviää myös, miten läheistä sukua Volkswagen ID.3 GTX on Cupran uutuudelle.

Cupra Born VZ

Cupra Born VZ

SÄHKÖAUTO, takaveto

240 kW (326 hv), 545Nm

Akku brutto / netto 84,0 / 79,0 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 185 kW

WLTP-kulutus 14,9 kWh / 100 km

toimintamatka 539 km

Suorituskyky 0–100 km/h 5,6 s

huippunopeus 200 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 324 mm

Leveys 1 809 mm

Korkeus 1 540 mm

Akseliväli 2 766 mm

Tavaratila 385 l

Omamassa 1 999 kg

perävaunu 0 / 0 kg

 

Euro NCAP 5 tähteä (2022

Takuu 5 v / 100 000 km

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen ei tiedossa €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat