12.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger – Avaruuden säästöpakkaus seitsemälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Jogger yhdistää muutaman tilamallin tehtäviä yhden mallinimen alle. Ainakin kuutiohinta on ainakin kohdallaan. Hyvää: tilat, muunneltavuus, kuutiohinta. Huonoa: automaattiversion odottelu, vaatimaton Euro NCAP. Tilaihmeet Lodgy ja Logan MCV tekivät tilaa romanialaismerkin mallistossa ja tilalle saapui Dacia Jogger. Crossover-tyylillä Jogger on saatu näyttämään raikkaalta, mutta pinnan alla tärkeintä on sisätila, käytettiin sitä tavaroiden tai matkustajien kuljettamiseen. Seikkailumuovit lupaavat sen, mitä 20 senttimetrin maavaralla voidaan lunastaa.Takavalot ja nykytrendin mukaan erilliskirjaimilla kirjoitettu merkki luovat tiettyjä mielleyhtymiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvaruusseikkailu 2022Dacia Joggerin omat taustat juontavat hiljattain uudistuneeseen Sandero Stepwayhin. Yksinkertaistettuna Jogger onkin Sandero Stepwayn farmarimalli komealla 2,9 metrin akselivälillä. Viisipaikkaisena Joggerissa onkin kookas 708 litran tavaratila. Pituutta tilalla on 1,1 metriä jo ennen istuinten kaatamista.Todellinen taikatemppu tässä segmentissä on kuitenkin seitsemänpaikkaisuuden tarjoaminen noin 1 000 euron lisähinnalla. Tavaratila toki kutistuu 160 litraan kolmannen penkkirivin ollessa käytössä (565 litraa käännettynä), mutta istuimilla on yllättävän hyvät tilat jopa keskimittaiselle aikuiselle. Kulku kolmosriville tapahtuu parhaiten kippaamala keskirivin istuimet. 2000-luvun taitteen tila-autobuumin hengessä kolmannen rivin istuimet voi myös nostaa autosta pois yksitellen.Keskirivi liikkuu 40/60-jaolla, oli kyse selkänojan kaatamisesta tai istuimen kippaamisesta jalkatilaan. Kulkuaukko kolmosriville on tuolloin hyvä.Yhdessä keskirivin istuinten selkänojan kaatamisen tai istuimen kippaamisen kanssa Dacia Jogger mukautuu erilaisiin kuljetustarpeisiin erittäin hyvin. Joggerissa on myös mahdollisuus vetokoukulle (jarrullinen massa 1 200 kg) ja kattokaiteet voi Comfort-tasosta alkaen kääntää kattotelineeksi mukana tulevalla työkalulla.Sukunäköä rakenteissaMuilta osin Dacia Jogger on tuttu kaikille, jotka ovat tutustuneet Sanderon tuoreimpaan painokseen. Perusrakenne on Renault-allianssin käyttämä CMF-B. Voimalinjaversiona on alkuvaiheessa ahdettu TCe 110 -bensiinimoottori perusvarman kuusivaihteisen manuaalin kanssa. Myöhemmin mallistoon liittyy esimerkiksi Clio E-techistä tuttua hybriditekniikkaa hyödyntävä vaihtoehto, joka on samalla malliston automaattivaihteinen versio. Kyseessä on samalla Dacian ensimmäinen hybridi.Dacia Jogger liikkuu kiitettävästi tyhjällä kuormalla, mutta litraisen moottorin voimavarat voivat olla koetuksella kovin kuormattuna. Toisaalta tyhjänä myös kulutuslukemat pysyvät alle kuudessa litrassa maantiepainotteisessa ajossa, mikä ei ole huono suoritus. Alustan perusluonne on daciamaiseen tapaan pehmeä, eli auto elää tilanteen mukana. Sähköinen käsijarru on erikoinen varuste Joggerissa, sillä auto ei kytke jarrua pysäköitäessä itse, mutta valittaa sen kytkemättömyydestä. Ohjaamon perusilme on tuttu Sandero Stepwaystä kangassomisteita myöten. Tietoviihdejärjestelmä on konstailematon, mutta hoitaa perustehtävät riittävästi. Toisaalta Dacian älypuhelinteline taipuu jopa kokkaampien puhelinten tarpeisiin.Joggerin Euro NCAP -tulos on yksi tähti, sillä autossa ei ole irroitettavien kolmosrivin istuimien takia turvavyömuistuttimia kaikille paikoille. Perusrakenteiltaan auto on identtinen kahden tähden Sandero Stepwayn kanssa.Perusvarustelun voi valita kolmesta varustetasosta ja lisävarustelistalla on muutamia mukavuusvarustepaketteja. Malliston hinnat alkavat viisipaikkaisen Essentialin 18 999 eurosta ja seitsemänpaikkaiseen versioon pääsee käsiksi 19 999 eurolla, eli yhden istumapaikan hinnaksi muodostuu reilut 2 850 euroa.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaDS 4 ja Honda HR-V hyviin tähtiin, Dacia Jogger ei niinkään – Euro NCAP huhtikuu 2022 Koeajo: Renault Clio E-Tech Hybrid ekoilee erinomaisesti Koeajo: Dacia Sandero Stepway – lisähinta kannattaa pulittaa, jos huonot tiet kuuluvat arkeen Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7p Hinta alkaen 22 999 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 598 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (2900 r/min) Vääntö 200 Nm (2900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4547 mm, leveys 1784 mm, korkeus 1631 mm, akseliväli 2898 mm Tavaratila: 160 – 1 807 l Omamassa: 1221 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 640 kg Euro NCAP 1 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen