12.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger – Avaruuden säästöpakkaus seitsemälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Jogger yhdistää muutaman tilamallin tehtäviä yhden mallinimen alle. Ainakin kuutiohinta on ainakin kohdallaan. Hyvää: tilat, muunneltavuus, kuutiohinta. Huonoa: automaattiversion odottelu, vaatimaton Euro NCAP. Tilaihmeet Lodgy ja Logan MCV tekivät tilaa romanialaismerkin mallistossa ja tilalle saapui Dacia Jogger. Crossover-tyylillä Jogger on saatu näyttämään raikkaalta, mutta pinnan alla tärkeintä on sisätila, käytettiin sitä tavaroiden tai matkustajien kuljettamiseen. Seikkailumuovit lupaavat sen, mitä 20 senttimetrin maavaralla voidaan lunastaa. Takavalot ja nykytrendin mukaan erilliskirjaimilla kirjoitettu merkki luovat tiettyjä mielleyhtymiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avaruusseikkailu 2022 Dacia Joggerin omat taustat juontavat hiljattain uudistuneeseen Sandero Stepwayhin. Yksinkertaistettuna Jogger onkin Sandero Stepwayn farmarimalli komealla 2,9 metrin akselivälillä. Viisipaikkaisena Joggerissa onkin kookas 708 litran tavaratila. Pituutta tilalla on 1,1 metriä jo ennen istuinten kaatamista. Todellinen taikatemppu tässä segmentissä on kuitenkin seitsemänpaikkaisuuden tarjoaminen noin 1 000 euron lisähinnalla. Tavaratila toki kutistuu 160 litraan kolmannen penkkirivin ollessa käytössä (565 litraa käännettynä), mutta istuimilla on yllättävän hyvät tilat jopa keskimittaiselle aikuiselle. Kulku kolmosriville tapahtuu parhaiten kippaamala keskirivin istuimet. 2000-luvun taitteen tila-autobuumin hengessä kolmannen rivin istuimet voi myös nostaa autosta pois yksitellen. Keskirivi liikkuu 40/60-jaolla, oli kyse selkänojan kaatamisesta tai istuimen kippaamisesta jalkatilaan. Kulkuaukko kolmosriville on tuolloin hyvä. Yhdessä keskirivin istuinten selkänojan kaatamisen tai istuimen kippaamisen kanssa Dacia Jogger mukautuu erilaisiin kuljetustarpeisiin erittäin hyvin. Joggerissa on myös mahdollisuus vetokoukulle (jarrullinen massa 1 200 kg) ja kattokaiteet voi Comfort-tasosta alkaen kääntää kattotelineeksi mukana tulevalla työkalulla. Sukunäköä rakenteissa Muilta osin Dacia Jogger on tuttu kaikille, jotka ovat tutustuneet Sanderon tuoreimpaan painokseen. Perusrakenne on Renault-allianssin käyttämä CMF-B. Voimalinjaversiona on alkuvaiheessa ahdettu TCe 110 -bensiinimoottori perusvarman kuusivaihteisen manuaalin kanssa. Myöhemmin mallistoon liittyy esimerkiksi Clio E-techistä tuttua hybriditekniikkaa hyödyntävä vaihtoehto, joka on samalla malliston automaattivaihteinen versio. Kyseessä on samalla Dacian ensimmäinen hybridi. Dacia Jogger liikkuu kiitettävästi tyhjällä kuormalla, mutta litraisen moottorin voimavarat voivat olla koetuksella kovin kuormattuna. Toisaalta tyhjänä myös kulutuslukemat pysyvät alle kuudessa litrassa maantiepainotteisessa ajossa, mikä ei ole huono suoritus. Alustan perusluonne on daciamaiseen tapaan pehmeä, eli auto elää tilanteen mukana. Sähköinen käsijarru on erikoinen varuste Joggerissa, sillä auto ei kytke jarrua pysäköitäessä itse, mutta valittaa sen kytkemättömyydestä. Ohjaamon perusilme on tuttu Sandero Stepwaystä kangassomisteita myöten. Tietoviihdejärjestelmä on konstailematon, mutta hoitaa perustehtävät riittävästi. Toisaalta Dacian älypuhelinteline taipuu jopa kokkaampien puhelinten tarpeisiin. Joggerin Euro NCAP -tulos on yksi tähti, sillä autossa ei ole irroitettavien kolmosrivin istuimien takia turvavyömuistuttimia kaikille paikoille. Perusrakenteiltaan auto on identtinen kahden tähden Sandero Stepwayn kanssa. Perusvarustelun voi valita kolmesta varustetasosta ja lisävarustelistalla on muutamia mukavuusvarustepaketteja. Malliston hinnat alkavat viisipaikkaisen Essentialin 18 999 eurosta ja seitsemänpaikkaiseen versioon pääsee käsiksi 19 999 eurolla, eli yhden istumapaikan hinnaksi muodostuu reilut 2 850 euroa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lisää aiheesta DS 4 ja Honda HR-V hyviin tähtiin, Dacia Jogger ei niinkään – Euro NCAP huhtikuu 2022 Koeajo: Renault Clio E-Tech Hybrid ekoilee erinomaisesti Koeajo: Dacia Sandero Stepway – lisähinta kannattaa pulittaa, jos huonot tiet kuuluvat arkeen Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7p Hinta alkaen 22 999 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 598 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (2900 r/min) Vääntö 200 Nm (2900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4547 mm, leveys 1784 mm, korkeus 1631 mm, akseliväli 2898 mm Tavaratila: 160 – 1 807 l Omamassa: 1221 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 640 kg Euro NCAP 1 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?