Koeajo: Dacia Sandero Stepway – lisähinta kannattaa pulittaa, jos huonot tiet kuuluvat arkeen
Maavara, seikkailumuovit ja kattokaiteet: niistä on Dacia Sandero Stepway tehty. Ja hyvin onkin. Hyvää: maavara, jousitus. Huonoa: hinta varusteltuna.
Etenkin maaseudulla asuvat osaavat arvostaa autossaan maavaraa, ja sen tietää romanialaismerkkikin, jonka Dacia Sandero -pikkuautosta on myynnissä myös Stepway-malli.
Katumaasturimaisuutta on saatu korottamalla maavaraa 3,6 senttimetrillä; kaikkiaan sitä on valmistajan mukaan lastaamattomassa autossa 20,1 ja täyteen kuormatussa 17,4 cm.
Kattokaiteet poikittain
Seikkailuhenkisyyttä edustavat myös uudenlaiset kattokaiteet, jotka voi kääntää poikittain taakkatelineiksi. Toimenpide tosin vaatii hieman auton mukana tulevan avaimen apua, kun esimerkiksi uudessa Subaru Outbackissa kaiteiden kääntäminen ei edellytä sormien lisäksi muita välineitä.
Maastoautoksi Sandero Stepwayta ei voi ominaisuuksien puolesta kutsua – esimerkiksi nelivetoa ei ole saatavilla lainkaan. Huonoille, tai jopa surkeille teille auto sen sijaan istuu erinomaisesti. Portaattoman vaihteiston lievä äkkinäisyys liikkeellelähdössä on vältettävissä hitaan ajon L-tilalla, jolloin auto reagoi kaasuun muutenkin rauhallisemmin.
Mukava sijoitusvinkki
Stepwayn alusta on erittäin mukavuuspainotteinen. Terävissäkin töyssyissä jousitus tuntuu pysyvän jokseenkin ajan tasalla, ja loivemmat montut eivät haittaa menoa lainkaan.
Hintaeroa samalla tavoin varusteltuun perus-Sanderoon kertyy 1 400 euroa, jonka huonoilla teillä rämpivän kannattaa ehdottomasti pulittaa. Koeajoyksilöön oli lätkitty varusteita niin surutta, että kokonaishinnalla saisi jo melkein nelivetoisen Duster-mallin – listaa ruksittaessa sietää siis edullisessa autoluokassa olla tarkkana.