8.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Sandero on perusauto, jonka automaattivaihteisto on mielenkiintoinen ässä hihassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Sandero opettaa autoilun perusteet automaattisesti. Hyvää: hinta, tilat. Huonoa: lievä koruttomuus. Renaultin edullisemman brändin tuotteet lähtevät liikkeelle autoilun perusteista, ja kaikista ylimääräisistä hienosteluista on luovuttu edullista hintaa tavoiteltaessa. Siksi Dacia Sandero TCe 90 aut yllättää vaihteistollaan. Kerrataan kuitenkin ensin ne perusteet. Hiljattain julkaistu kolmannen sukupolven Sandero on viisiovinen viistoperä, joka tarjoaa hintaluokassaan erinomaiset tilat. Se todella yhdistelee kalliimman autoluokan koon edullisempaan hintaan sieltä täältä hieman tinkimällä. Kuljettaja käy paikoilleen mukavasti. Taakse mahtuu kaksi aikuista parantuneiden takatilojen myötä, vaikka polvitilaa ei ole vieläkään yhtään liikaa. Tavaratilan vetoisuus on nyt 328 litraa, mutta nostokynnys on harmittavan reilu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikilla mausteilla Ohjaamo on kieltämättä askeettinen, mutta täysin toimiva. Silti se on ottanut laatuvaikutelmassa ison harppauksen, ja tuntuukin nyt varsin tavanomaiselta tämän luokan edustajalta. Koeajoyksilöön oli ladottu lähes 2 000 euron edestä kaikkia mahdollisia herkkuja – kuten navigaattori – kalleimman varustetason päälle, mikä nostaa hinnan yli 18 000 euroon. Puhelimen peilaus Android Auto ja Apple CarPlay -toimintojen kautta tulee Comfort-varustelun mukana, ja se riittäisi älypuhelinta käyttäville oikein hyvin. Ajaminen paljastaa Sanderon hintaluokan. Tosin hieman yllättäen rengasmelu, joka on kaupunkinopeuksissa korkeahko, ei nouse korvia särkeväksi edes moottoritiellä. Alustan toiminta ei ole erityisen hienostunutta: se yhdistelee kaarteissa kallistelua muualla esiintyvään lievään jämäkkyyteen. Pintakovuutta ei kuitenkaan tunnu, mistä voi ainakin osin kiittää kooltaan pienehköjä ja profiililtaan korkeita renkaita. Portaatonta ylivertaisuutta Moottorina toimii 1,0-litrainen ahdettu kolmisylinterinen, jonka 67 kilowatin (90 hv) teho riittää juuri ja juuri tämän luokan autoon. Kyseessä on ainoa saatavilla oleva moottorivaihtoehto Suomessa. Mielenkiintoisesti voimanlähteen vääntöä on rajoitettu automaattivaihteisessa 142 newtonmetrin lukemaan, mikä on 18 Nm manuaalivaihteisia vähemmän. Mainittu CVT-vaihteisto on hyvin mielenkiintoinen portaaton uutuus. Auto pyrkii esimerkiksi loikkaamaan liikkeelle ensimmäisen metrin moottorin käynnistysautomatiikan avittamana, kun jarrupoljinta nostetaan. Kuminauhamaisuutta ei esiinny, mutta toisinaan vaihteisto hieman haparoi. Kyseessä on siitä huolimatta täysin ylivertainen kokemus edullisissa autoissa yleisesti käytettyihin robottivaihteistoihin verrattuna. Automaattivaihteinen Sandero huokuu vaivattomuutta ja helppoutta, jota moni tämän luokan auton ostava varmasti arvostaa. Kaikkiaan Sandero tarjoaa aavistuksen aiempaa paremman paketin liikkumis- ja kuljetustarpeiden hoitamiseen. Pieni hiomattomuus heijastaa hintaa, mutta ei ihminen lopulta juuri enempää tarvitsekaan. Teksti ja kuvat: Henri Posa Dacia Sandero TCe 90 aut Comfort Hinta alkaen 16 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 320 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, portaaton vaihteisto, etuveto. Teho 67 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 142 Nm (8750 r/min) Vääntö 142 Nm (8750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,4 s Huippunopeus 169 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 132 g/km Mitat pituus 4088 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1499 mm, akseliväli 2604 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 585 kg Euro NCAP 2 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?