4.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Uusin voimin – Dacia Duster Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster -mallivalikoima laajeni puhdikkaalla nelivetoversiolla. Hyvää: hinta, ajettavuus, moottori. Huonoa: ajomelu, vaihteiston kulmikkuus, tunnoton ohjaus. Kaksi vuotta sitten esitelty toisen sukupolven Dacia Duster kulkee tätä nykyä pelkästään turbomoottorien voimin. Nyt koeajetun puhdikkaimman mallin bensakoneena toimii uusi 1,3-litrainen TCe, jossa tuottaa 150 hevosvoiman tehon. Moottori on kehitetty Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssin sekä Daimlerin yhteistyönä. Duster on saatavana sekä etu- että nelivetoisena, mutta vaihteisto on aina manuaalityyppiä. Nelivetoversioissa vaihteita on kuusi kappaletta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kulmikasta menoa Ajettavuus on kunnossa, mutta vaivattomuuden suhteen jää toivomisen varaa. Alkupäästään lyhyeksi välitetty vaihteisto saa oikean käden tiuhaan töihin ja vaihtamaan isompaa pykälään. Ajamisesta tulee voimalinjan yhteiselon kulmikkuudesta johtuen ajoittain rauhatonta. Myös ohjaus on varsin tunnoton. Auton hintataso ja äänieristyksen kyvyt ovat samalla tasolla: renkaiden rallatus kantaa häiritsevänä sisälle matkustamoon. Katvealue valvottuna Dusteriin on Prestige-varusteisena nyt tarjolla myös automaatti-ilmastointi, älyavain sekä katvealueen valvonta, joka toimii 30–140 km/h nopeudessa. Ympäri auton näkevä kamerajärjestelmä on turvallisuutta ja vaivattomuutta lisäävä apulainen niin pysäköintihalleissa kuin maastossakin. Kivet osaa kiertää, jos ne näkee. Katumaasturista ei tietysti ole kaikkein haastavimpiin maastoihin ja ryteikköihin, mutta kehnot mökkitiet hoituvat. Maavaraa on mukavat 21 senttiä, lähestymiskulmaa on 30 asteen verran ja poistumiskulmaa 33 astetta. Ohjauspyörä säätyy – vihdoin Sisällä ilme on muovintäyteinen. Ajoasennon kannalta on kiitollista, että nykyiseen sukupolveen lisättiin ohjauspyörän etäisyyssäätö. Ajoasennon etsimistä vaikeuttavat silti muoviset ja heppoiset säätövivut sekä selkänojan kaltevuussäädön karkea hammastus: pyörösäätö olisi tarkempi ja vaivattomampi ratkaisu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Etu- tai neliveto Dusterin nelivetojärjestelmästä voi valita ajokeliin ja -tilanteeseen sopivan etenemistavan. Hyvissä olosuhteissa kannattaa hyödyntää 2WD-tilaa, jolloin vain etupyörät vetävät ja polttoaineen kulutus on pienimmillään. Auto-tila jakaa voiman automaattisesti etu- ja taka-akselille tieolosuhteiden ja ajonopeuden mukaan. Maastoajoon puolestaan on otollisin 4WD Lock -tila, jossa voima jakaantuu etu- ja taka-akselille 50/50-suhteessa. Jos nopeus kasvaa yli 80 km/h kytkeytyy 4WD Lock -tila automaattisesti Auto-tilaan. Prestige on neljästä varustetasosta tyyrein ja sisältää muun muassa kuljettajan istuimen ristiseläntuen säädön, kyynärnojat, tummennetut takalasit, hopeanharmaat kattokaiteet, peruutustutkan ja peruutuskameran, navigaattorin ja seitsentuumaisen kosketusnäytön sekä älypuhelinpeilausvalmiuden (Apple Carplay, Android Auto). Esimerkiksi vakionopeudensäädin ja alamäkihidastin tulivat jo edellisen Comfort-varustetason myötä. Alamäkihidastin toimii myös peruutettaessa. Dusterista on kohtuulliseksi vetojuhdaksi, jarrullinen perävaunumassa on 1 500 kiloa. Kova kisa sieluista Autoyksilössä on lisävarusteina vain automaattinen ilmastointi (416 e) ja metalliväri (597 e). Auton kokonaishinta on näillä varustein kohtuullinen 24 312 euroa. Prestige-varusteltuna etuvetoisen ja nelivetoisen Dusterin hintaero on 3 100 euroa. Ja jos keulille valitsee hieman pienitehoisemman bensiinimoottorin eli 130 hevosvoiman voimanlähteen, on se 600 euroa edullisempi valinta – sekä etuvetoisena että nelivetoisena. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Dacia Duster TCe 150 4x4 Prestige Hinta alkaen 22 699 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 312 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 5250 r/min Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 171 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1682 mm, akseliväli 2676 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 700 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan