4.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Uusin voimin – Dacia Duster Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster -mallivalikoima laajeni puhdikkaalla nelivetoversiolla. Hyvää: hinta, ajettavuus, moottori. Huonoa: ajomelu, vaihteiston kulmikkuus, tunnoton ohjaus. Kaksi vuotta sitten esitelty toisen sukupolven Dacia Duster kulkee tätä nykyä pelkästään turbomoottorien voimin. Nyt koeajetun puhdikkaimman mallin bensakoneena toimii uusi 1,3-litrainen TCe, jossa tuottaa 150 hevosvoiman tehon. Moottori on kehitetty Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssin sekä Daimlerin yhteistyönä.Duster on saatavana sekä etu- että nelivetoisena, mutta vaihteisto on aina manuaalityyppiä. Nelivetoversioissa vaihteita on kuusi kappaletta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKulmikasta menoaAjettavuus on kunnossa, mutta vaivattomuuden suhteen jää toivomisen varaa. Alkupäästään lyhyeksi välitetty vaihteisto saa oikean käden tiuhaan töihin ja vaihtamaan isompaa pykälään. Ajamisesta tulee voimalinjan yhteiselon kulmikkuudesta johtuen ajoittain rauhatonta. Myös ohjaus on varsin tunnoton. Auton hintataso ja äänieristyksen kyvyt ovat samalla tasolla: renkaiden rallatus kantaa häiritsevänä sisälle matkustamoon.Katvealue valvottunaDusteriin on Prestige-varusteisena nyt tarjolla myös automaatti-ilmastointi, älyavain sekä katvealueen valvonta, joka toimii 30–140 km/h nopeudessa. Ympäri auton näkevä kamerajärjestelmä on turvallisuutta ja vaivattomuutta lisäävä apulainen niin pysäköintihalleissa kuin maastossakin. Kivet osaa kiertää, jos ne näkee.Katumaasturista ei tietysti ole kaikkein haastavimpiin maastoihin ja ryteikköihin, mutta kehnot mökkitiet hoituvat. Maavaraa on mukavat 21 senttiä, lähestymiskulmaa on 30 asteen verran ja poistumiskulmaa 33 astetta.Ohjauspyörä säätyy – vihdoinSisällä ilme on muovintäyteinen. Ajoasennon kannalta on kiitollista, että nykyiseen sukupolveen lisättiin ohjauspyörän etäisyyssäätö.Ajoasennon etsimistä vaikeuttavat silti muoviset ja heppoiset säätövivut sekä selkänojan kaltevuussäädön karkea hammastus: pyörösäätö olisi tarkempi ja vaivattomampi ratkaisu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtu- tai nelivetoDusterin nelivetojärjestelmästä voi valita ajokeliin ja -tilanteeseen sopivan etenemistavan. Hyvissä olosuhteissa kannattaa hyödyntää 2WD-tilaa, jolloin vain etupyörät vetävät ja polttoaineen kulutus on pienimmillään. Auto-tila jakaa voiman automaattisesti etu- ja taka-akselille tieolosuhteiden ja ajonopeuden mukaan. Maastoajoon puolestaan on otollisin 4WD Lock -tila, jossa voima jakaantuu etu- ja taka-akselille 50/50-suhteessa. Jos nopeus kasvaa yli 80 km/h kytkeytyy 4WD Lock -tila automaattisesti Auto-tilaan.Prestige on neljästä varustetasosta tyyrein ja sisältää muun muassa kuljettajan istuimen ristiseläntuen säädön, kyynärnojat, tummennetut takalasit, hopeanharmaat kattokaiteet, peruutustutkan ja peruutuskameran, navigaattorin ja seitsentuumaisen kosketusnäytön sekä älypuhelinpeilausvalmiuden (Apple Carplay, Android Auto).Esimerkiksi vakionopeudensäädin ja alamäkihidastin tulivat jo edellisen Comfort-varustetason myötä. Alamäkihidastin toimii myös peruutettaessa.Dusterista on kohtuulliseksi vetojuhdaksi, jarrullinen perävaunumassa on 1 500 kiloa.Kova kisa sieluistaAutoyksilössä on lisävarusteina vain automaattinen ilmastointi (416 e) ja metalliväri (597 e). Auton kokonaishinta on näillä varustein kohtuullinen 24 312 euroa.Prestige-varusteltuna etuvetoisen ja nelivetoisen Dusterin hintaero on 3 100 euroa.Ja jos keulille valitsee hieman pienitehoisemman bensiinimoottorin eli 130 hevosvoiman voimanlähteen, on se 600 euroa edullisempi valinta – sekä etuvetoisena että nelivetoisena.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Dacia Duster TCe 150 4x4 Prestige Hinta alkaen 22 699 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 312 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 5250 r/min Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 171 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1682 mm, akseliväli 2676 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 700 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon