4.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Uusin voimin – Dacia Duster Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Dacia Duster -mallivalikoima laajeni puhdikkaalla nelivetoversiolla. Hyvää: hinta, ajettavuus, moottori. Huonoa: ajomelu, vaihteiston kulmikkuus, tunnoton ohjaus. Kaksi vuotta sitten esitelty toisen sukupolven Dacia Duster kulkee tätä nykyä pelkästään turbomoottorien voimin. Nyt koeajetun puhdikkaimman mallin bensakoneena toimii uusi 1,3-litrainen TCe, jossa tuottaa 150 hevosvoiman tehon. Moottori on kehitetty Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssin sekä Daimlerin yhteistyönä. Duster on saatavana sekä etu- että nelivetoisena, mutta vaihteisto on aina manuaalityyppiä. Nelivetoversioissa vaihteita on kuusi kappaletta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kulmikasta menoa Ajettavuus on kunnossa, mutta vaivattomuuden suhteen jää toivomisen varaa. Alkupäästään lyhyeksi välitetty vaihteisto saa oikean käden tiuhaan töihin ja vaihtamaan isompaa pykälään. Ajamisesta tulee voimalinjan yhteiselon kulmikkuudesta johtuen ajoittain rauhatonta. Myös ohjaus on varsin tunnoton. Auton hintataso ja äänieristyksen kyvyt ovat samalla tasolla: renkaiden rallatus kantaa häiritsevänä sisälle matkustamoon. Katvealue valvottuna Dusteriin on Prestige-varusteisena nyt tarjolla myös automaatti-ilmastointi, älyavain sekä katvealueen valvonta, joka toimii 30–140 km/h nopeudessa. Ympäri auton näkevä kamerajärjestelmä on turvallisuutta ja vaivattomuutta lisäävä apulainen niin pysäköintihalleissa kuin maastossakin. Kivet osaa kiertää, jos ne näkee. Katumaasturista ei tietysti ole kaikkein haastavimpiin maastoihin ja ryteikköihin, mutta kehnot mökkitiet hoituvat. Maavaraa on mukavat 21 senttiä, lähestymiskulmaa on 30 asteen verran ja poistumiskulmaa 33 astetta. Ohjauspyörä säätyy – vihdoin Sisällä ilme on muovintäyteinen. Ajoasennon kannalta on kiitollista, että nykyiseen sukupolveen lisättiin ohjauspyörän etäisyyssäätö. Ajoasennon etsimistä vaikeuttavat silti muoviset ja heppoiset säätövivut sekä selkänojan kaltevuussäädön karkea hammastus: pyörösäätö olisi tarkempi ja vaivattomampi ratkaisu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Etu- tai neliveto Dusterin nelivetojärjestelmästä voi valita ajokeliin ja -tilanteeseen sopivan etenemistavan. Hyvissä olosuhteissa kannattaa hyödyntää 2WD-tilaa, jolloin vain etupyörät vetävät ja polttoaineen kulutus on pienimmillään. Auto-tila jakaa voiman automaattisesti etu- ja taka-akselille tieolosuhteiden ja ajonopeuden mukaan. Maastoajoon puolestaan on otollisin 4WD Lock -tila, jossa voima jakaantuu etu- ja taka-akselille 50/50-suhteessa. Jos nopeus kasvaa yli 80 km/h kytkeytyy 4WD Lock -tila automaattisesti Auto-tilaan. Prestige on neljästä varustetasosta tyyrein ja sisältää muun muassa kuljettajan istuimen ristiseläntuen säädön, kyynärnojat, tummennetut takalasit, hopeanharmaat kattokaiteet, peruutustutkan ja peruutuskameran, navigaattorin ja seitsentuumaisen kosketusnäytön sekä älypuhelinpeilausvalmiuden (Apple Carplay, Android Auto). Esimerkiksi vakionopeudensäädin ja alamäkihidastin tulivat jo edellisen Comfort-varustetason myötä. Alamäkihidastin toimii myös peruutettaessa. Dusterista on kohtuulliseksi vetojuhdaksi, jarrullinen perävaunumassa on 1 500 kiloa. Kova kisa sieluista Autoyksilössä on lisävarusteina vain automaattinen ilmastointi (416 e) ja metalliväri (597 e). Auton kokonaishinta on näillä varustein kohtuullinen 24 312 euroa. Prestige-varusteltuna etuvetoisen ja nelivetoisen Dusterin hintaero on 3 100 euroa. Ja jos keulille valitsee hieman pienitehoisemman bensiinimoottorin eli 130 hevosvoiman voimanlähteen, on se 600 euroa edullisempi valinta – sekä etuvetoisena että nelivetoisena. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Dacia Duster TCe 150 4x4 Prestige Hinta alkaen 22 699 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 312 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 5250 r/min Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 171 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1682 mm, akseliväli 2676 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 700 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom Multicap – monikäyttöinen kumppani arkeen ja työhön 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten - ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin - uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali - Långnäs 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan