4.11.2019

Koeajo: Uusin voimin – Dacia Duster

Dacia_Duster_4X4_2019

Dacia Duster -mallivalikoima laajeni puhdikkaalla nelivetoversiolla. Hyvää: hinta, ajettavuus, moottori. Huonoa: ajomelu, vaihteiston kulmikkuus, tunnoton ohjaus.

Kaksi vuotta sitten esitelty toisen sukupolven Dacia Duster kulkee tätä nykyä pelkästään turbomoottorien voimin. Nyt koeajetun puhdikkaimman mallin bensakoneena toimii uusi 1,3-litrainen TCe, jossa tuottaa 150 hevosvoiman tehon. Moottori on kehitetty Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssin sekä Daimlerin yhteistyönä.

Dacia_Duster_4X4_2019

Duster on saatavana sekä etu- että nelivetoisena, mutta vaihteisto on aina manuaalityyppiä. Nelivetoversioissa vaihteita on kuusi kappaletta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kulmikasta menoa

Ajettavuus on kunnossa, mutta vaivattomuuden suhteen jää toivomisen varaa. Alkupäästään lyhyeksi välitetty vaihteisto saa oikean käden tiuhaan töihin ja vaihtamaan isompaa pykälään. Ajamisesta tulee voimalinjan yhteiselon kulmikkuudesta johtuen ajoittain rauhatonta. Myös ohjaus on varsin tunnoton.

Auton hintataso ja äänieristyksen kyvyt ovat samalla tasolla: renkaiden rallatus kantaa häiritsevänä sisälle matkustamoon.

Katvealue valvottuna

Dusteriin on Prestige-varusteisena nyt tarjolla myös automaatti-ilmastointi, älyavain sekä katvealueen valvonta, joka toimii 30–140 km/h nopeudessa. Ympäri auton näkevä kamerajärjestelmä on turvallisuutta ja vaivattomuutta lisäävä apulainen niin pysäköintihalleissa kuin maastossakin. Kivet osaa kiertää, jos ne näkee.

Dacia_Duster_4X4_2019

Katumaasturista ei tietysti ole kaikkein haastavimpiin maastoihin ja ryteikköihin, mutta kehnot mökkitiet hoituvat. Maavaraa on mukavat 21 senttiä, lähestymiskulmaa on 30 asteen verran ja poistumiskulmaa 33 astetta.

Ohjauspyörä säätyy – vihdoin

Sisällä ilme on muovintäyteinen. Ajoasennon kannalta on kiitollista, että nykyiseen sukupolveen lisättiin ohjauspyörän etäisyyssäätö.

Dacia_Duster_4X4_2019

Ajoasennon etsimistä vaikeuttavat silti muoviset ja heppoiset säätövivut sekä selkänojan kaltevuussäädön karkea hammastus: pyörösäätö olisi tarkempi ja vaivattomampi ratkaisu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Etu- tai neliveto

Dusterin nelivetojärjestelmästä voi valita ajokeliin ja -tilanteeseen sopivan etenemistavan. Hyvissä olosuhteissa kannattaa hyödyntää 2WD-tilaa, jolloin vain etupyörät vetävät ja polttoaineen kulutus on pienimmillään.

Auto-tila jakaa voiman automaattisesti etu- ja taka-akselille tieolosuhteiden ja ajonopeuden mukaan. Maastoajoon puolestaan on otollisin 4WD Lock -tila, jossa voima jakaantuu etu- ja taka-akselille 50/50-suhteessa. Jos nopeus kasvaa yli 80 km/h kytkeytyy 4WD Lock -tila automaattisesti Auto-tilaan.

Prestige on neljästä varustetasosta tyyrein ja sisältää muun muassa kuljettajan istuimen ristiseläntuen säädön, kyynärnojat, tummennetut takalasit, hopeanharmaat kattokaiteet, peruutustutkan ja peruutuskameran, navigaattorin ja seitsentuumaisen kosketusnäytön sekä älypuhelinpeilausvalmiuden (Apple Carplay, Android Auto).

Dacia_Duster_4X4_2019

Esimerkiksi vakionopeudensäädin ja alamäkihidastin tulivat jo edellisen Comfort-varustetason myötä. Alamäkihidastin toimii myös peruutettaessa.

Dusterista on kohtuulliseksi vetojuhdaksi, jarrullinen perävaunumassa on 1 500 kiloa.

Kova kisa sieluista

Autoyksilössä on lisävarusteina vain automaattinen ilmastointi (416 e) ja metalliväri (597 e). Auton kokonaishinta on näillä varustein kohtuullinen 24 312 euroa.

Dacia_Duster_4X4_2019

Prestige-varusteltuna etuvetoisen ja nelivetoisen Dusterin hintaero on 3 100 euroa.

Ja jos keulille valitsee hieman pienitehoisemman bensiinimoottorin eli 130 hevosvoiman voimanlähteen, on se 600 euroa edullisempi valinta – sekä etuvetoisena että nelivetoisena.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen

Dacia Duster TCe 150 4x4 Prestige

Hinta alkaen

22 699 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

24 312 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto.

Teho

110 kW (150 hv), 5250 r/min

Vääntö

250 Nm (1700 r/min)

Vääntö

250 Nm (1700 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,6 s

Huippunopeus

196 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 7,6 (yhd.)

CO2-päästöt

171 g/km

Mitat

pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1682 mm, akseliväli 2676 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 700 kg

Euro NCAP

3 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia