4.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Uusin voimin – Dacia Duster Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster -mallivalikoima laajeni puhdikkaalla nelivetoversiolla. Hyvää: hinta, ajettavuus, moottori. Huonoa: ajomelu, vaihteiston kulmikkuus, tunnoton ohjaus. Kaksi vuotta sitten esitelty toisen sukupolven Dacia Duster kulkee tätä nykyä pelkästään turbomoottorien voimin. Nyt koeajetun puhdikkaimman mallin bensakoneena toimii uusi 1,3-litrainen TCe, jossa tuottaa 150 hevosvoiman tehon. Moottori on kehitetty Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssin sekä Daimlerin yhteistyönä.Duster on saatavana sekä etu- että nelivetoisena, mutta vaihteisto on aina manuaalityyppiä. Nelivetoversioissa vaihteita on kuusi kappaletta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKulmikasta menoaAjettavuus on kunnossa, mutta vaivattomuuden suhteen jää toivomisen varaa. Alkupäästään lyhyeksi välitetty vaihteisto saa oikean käden tiuhaan töihin ja vaihtamaan isompaa pykälään. Ajamisesta tulee voimalinjan yhteiselon kulmikkuudesta johtuen ajoittain rauhatonta. Myös ohjaus on varsin tunnoton. Auton hintataso ja äänieristyksen kyvyt ovat samalla tasolla: renkaiden rallatus kantaa häiritsevänä sisälle matkustamoon.Katvealue valvottunaDusteriin on Prestige-varusteisena nyt tarjolla myös automaatti-ilmastointi, älyavain sekä katvealueen valvonta, joka toimii 30–140 km/h nopeudessa. Ympäri auton näkevä kamerajärjestelmä on turvallisuutta ja vaivattomuutta lisäävä apulainen niin pysäköintihalleissa kuin maastossakin. Kivet osaa kiertää, jos ne näkee.Katumaasturista ei tietysti ole kaikkein haastavimpiin maastoihin ja ryteikköihin, mutta kehnot mökkitiet hoituvat. Maavaraa on mukavat 21 senttiä, lähestymiskulmaa on 30 asteen verran ja poistumiskulmaa 33 astetta.Ohjauspyörä säätyy – vihdoinSisällä ilme on muovintäyteinen. Ajoasennon kannalta on kiitollista, että nykyiseen sukupolveen lisättiin ohjauspyörän etäisyyssäätö.Ajoasennon etsimistä vaikeuttavat silti muoviset ja heppoiset säätövivut sekä selkänojan kaltevuussäädön karkea hammastus: pyörösäätö olisi tarkempi ja vaivattomampi ratkaisu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtu- tai nelivetoDusterin nelivetojärjestelmästä voi valita ajokeliin ja -tilanteeseen sopivan etenemistavan. Hyvissä olosuhteissa kannattaa hyödyntää 2WD-tilaa, jolloin vain etupyörät vetävät ja polttoaineen kulutus on pienimmillään. Auto-tila jakaa voiman automaattisesti etu- ja taka-akselille tieolosuhteiden ja ajonopeuden mukaan. Maastoajoon puolestaan on otollisin 4WD Lock -tila, jossa voima jakaantuu etu- ja taka-akselille 50/50-suhteessa. Jos nopeus kasvaa yli 80 km/h kytkeytyy 4WD Lock -tila automaattisesti Auto-tilaan.Prestige on neljästä varustetasosta tyyrein ja sisältää muun muassa kuljettajan istuimen ristiseläntuen säädön, kyynärnojat, tummennetut takalasit, hopeanharmaat kattokaiteet, peruutustutkan ja peruutuskameran, navigaattorin ja seitsentuumaisen kosketusnäytön sekä älypuhelinpeilausvalmiuden (Apple Carplay, Android Auto).Esimerkiksi vakionopeudensäädin ja alamäkihidastin tulivat jo edellisen Comfort-varustetason myötä. Alamäkihidastin toimii myös peruutettaessa.Dusterista on kohtuulliseksi vetojuhdaksi, jarrullinen perävaunumassa on 1 500 kiloa.Kova kisa sieluistaAutoyksilössä on lisävarusteina vain automaattinen ilmastointi (416 e) ja metalliväri (597 e). Auton kokonaishinta on näillä varustein kohtuullinen 24 312 euroa.Prestige-varusteltuna etuvetoisen ja nelivetoisen Dusterin hintaero on 3 100 euroa.Ja jos keulille valitsee hieman pienitehoisemman bensiinimoottorin eli 130 hevosvoiman voimanlähteen, on se 600 euroa edullisempi valinta – sekä etuvetoisena että nelivetoisena.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Dacia Duster TCe 150 4x4 Prestige Hinta alkaen 22 699 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 312 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 5250 r/min Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 171 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1682 mm, akseliväli 2676 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 700 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija