15.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ducati Streetfighter V2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati Streetfighter V2 tarjoaa lähes saman suorituskyvyn ja hauskuuden kuin 208-hevosvoimainen Streetfighter V4, mutta selvästi edullisemmassa ja helpommin hallittavassa paketissa. HYVÄÄ: hallinnan keveys, ajoavustimien määrä ja toiminta, ulkonäkö ja äänet HUONOA: rajallinen monikäyttöisyys Streetfighter V2 on ulkoisesti lähes identtinen isoveli Streetfighter V4:n kanssa, ja ”V2”-mallimerkintäkin lukee äärimmäisen pienellä tekstillä pyörässä. Moni ulkopuolinen erehtyykin luulemaan pyörää 208-hevosvoimaiseksi Streetfighter V4:ksi, mikä on varmasti ollut Ducatilla tarkoituskin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 150 hevosvoimaa ja tasan 200 kilogrammaaYli 150 hevosvoimaa ja tasan 200 kilogrammaa on yhdistelmä, joka tarjoaa riittävästi suorituskykyä jopa moottoriradoille, joten tieliikenteessä kaasukahvaa on syytä käännellä varoen.Ducati yllättää helpolla hallittavuudellaan, sillä moottori tarjoilee voimansa sivistyneessä muodossa ja voiman määrä kasvaa lineaarisesti kierrosluvun noustessa. Ajamista helpottamaan Ducatissa on vakiona mm. molempiin suuntiin kytkimettömän vaihdon mahdollistava vaihdeavustin, säädettävät luiston- ja keulimisenestot, moottorijarrun säätömahdollisuus sekä kuljettajan valittavat tehokartat.Ajoasento on lievästi eteen nojaava mutta kuitenkin rento. Hallintalaitteiden sijoittelu ja toiminta ovat hyvällä tasolla ja väri-TFT-mittariston luettavuuskin hyvä. Kapean rungon ja satulan ansiosta istuinkorkeus tuntuu matalammalta kuin ilmoitettu 845 millimetriä. Katteettomassa pyörässä ajoviima tuntuu selvästi, mutta ajovalon päällä olevan pienen katteen vaikutus tuntuu silti positiivisena.Parhaimmillaan mutkateilläParhaita puoliaan Streetfighter V2 esittää mutkateillä. Se kääntyy kaarteisiin höyhenenkevyesti, käytännössä vain katsetta mutkan suuntaan kääntämällä. Moottori reagoi välittömästi mutta silti pehmeästi kaasukahvan liikkeisiin.Täysin säädettävä jousitus nielee epätasaisuudet hienosti ja säätämällä alustaan saa sopivan yhdistelmän pintaherkkyyttä ja progressiivisuutta. Jarrut ovat kevytkäyttöiset, ja tehokaskin jarrutus onnistuu vain kahdella sormella jarrukahvaa puristamalla. Turvallisuutta lisää sivuttaiskallistuksen huomioiva ABS-järjestelmä.Rajallista monikäyttöisyyttäSiro ja pelkistetty ulkonäkö miellyttävät silmää, mutta kääntöpuolena tavarankuljetuskapasiteetti ja suoja ajoviimaa vastaan ovat rajalliset. Streetfighterin kaltainen powernaku onkin parhaimmillaan muutaman tunnin mittaisilla mutkatielenkeillä ja vaikka työmatkoilla, mutta pidemmille reissuille vaaditaan jo hieman urheiluhenkeä ja mielikuvitusta matkatavaroiden mukaan saamiseksi.Koeajon jälkeen suurin ihmetyksen aihe kuitenkin on, että mihin tarvitaan lähes 5000 euroa kalliimpaa ja 55 hevosvoimaa tehokkaampaa Streetfighter V4 -mallia, kun pienemmän mallin 153 hevosvoimaakin tarjoilee suorituskyvyn, jota on käytännössä mahdoton hyödyntää yleisessä liikenteessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ducati Streetfighter V2 V2-moottori 955 cm3 nestejäähdytys 6 vaihdetta, ketjuveto 112 kW (153 hv) / 10 750 r/min 101 Nm / 9 000 r/min Mitat Istuinkorkeus 845 mm Akseliväli: 1465 mm Polttonestesäiliö 17 l Massa tankattuna 200 kg Rengaskoko edessä120/70ZR17 takana 180/60ZR17 Takuu 2 vuotta Hinta 23 900 € Teksti: Janne Huhtala, kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin