16.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: evoluutiota ja ekohenkeä – Seat Ibiza 1.5 TSI EVO FR Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun pikkuauton hinta kohoaa selvästi yli 20 000 euron, on lupa odottaa vastinetta rahalle. Tehokkain Seat Ibiza myös noudattaa käskyä. Hyvää: ajettavuus, moottorin ominaisuudet. Huonoa: aavistuksen pitkät välitykset. Kun Seatin sporttimallien tunnuksena tähän asti toiminut Cupra kohotettiin omaksi automerkikseen, myös tuleva Seat Ibiza Cupra, malliston voimakkain versio, lienee seuraavalta nimeltään Cupra Ibiza. Ainakin tällainen on jo konseptitasolla luotu.Niinpä Seat-malliston tehokkain Ibiza kulkee jatkossa tällä 1,5-litraisella 150-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. EVO:ksi nimetty voimanlähde debytoi viime keväänä Volkswagen Golfin keulalla, ja on sittemmin levinnyt moneen muuhunkin yhtymän automalliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhtenä ykkösnyrkkinäSporttisimman Ibizan valintaprosessi on helppo. Korimalli on aina viisiovinen, kuten muissakin Ibizoissa, vaihteisto manuaalimallia ja varustetasona urheilullisin eli FR. Ulkoisten ja sisäisten somisteiden ohella se sisältää teknisiäkin eroja.Paitsi, että FR:n alusta on perusversioihin verrattuna 15 mm matalampi, myös iskunvaimentimet, kallistuksenvakain edessä sekä yhdystukiakselisto takana ovat jäykemmät. Rengaskoko, 215/45 R17, on niin ikään selvästi vauhdikkaampi.Kokonaisuuden kruunaa vakiona oleva ajotilan valinta, mikä vaikuttaa ohjaustehostukseen ja kaasupolkimen tuntumaan. Kohtuulliseen 290 euron hintaan (plus verot) sen saa laajennettua koskemaan myös iskunvaimennusta – koeajoautossa tätä lisää ei kuitenkaan ollut.Kovuuden kääntöpuoliAlusta onkin yksiselitteisen jämäkkä, minkä huomaa talvisen jääröpelöisellä tienpinnalla. Tällöin myös pikkuautomaiset kolinat ja räminät hieman kiusaavat. Tasaisemmalla tiellä kaikenlainen turha pompotus kuitenkin katoaa, eli viritys on kunnossa.Napakkuuden on tässä tapauksessa valmis hyväksymään, onhan hyvä ajettavuus pikkusportissa se kaikkein tärkein asia. Ibiza ohjautuukin harvinaisen luontevasti, eikä alusta esitä missään tilanteessa protestin merkkejä.Ohjaamokin on viihtyisä ja toimiva, eikä ajoasennossa ole moittimista. Perinneautoilija tervehtii ilolla myös vanhakantaista seisontajarrun vipua. Sen sijaan pitkähkö kytkinpolkimen liike kiinnitti ainakin tässä urheilullisemmassa versioissa huomion. Välitysten viilentämäMoottori vastaa käskyihin halukkaasti, sopivan hiljaisesti ja värinättömästi. Veto on väkevää koko käyntinopeusalueella, mutta aivan viimeisin terävyys tylsistyy turhan pitkiin – siis ekohenkisiin – vaihteiston välityksiin.Esimerkiksi kadunkulmasta kiihdytettäessä ei saavuteta aivan niin räjähtävää kiihtyvyyttä kuin teholukeman perusteella odottaisi. Alku on hieman kuminauhamaista, ja sitten kun kierrokset kohoavat, alkaa jo nopeusrajoitus tulla vastaan.Laiskuudeksi tätä ominaisuutta ei pidä luokitella. Onpahan vain pienenpieni viesti valmistajille siitä, että ihan kaikkien autojen ei tarvitsisi aivan jokaisen pykälän osalta kisata maailman ympäristöystävällisimmän kulkupelin tittelistä.Yhtä kaikki: Ibiza EVO on maukas pakkaus. Jos ylimääräinen epämukavuus ei haittaa, juuri tämän mallin hankintaa voi varauksetta suositella. Varsinkin kun hintaero 115-hevosvoimaisiin 1.0 TSI -versioihin on suorastaan olematon.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.seat.fi/new-ibiza Seat Ibiza 1.5 TSI EVO FR Hinta alkaen 21 756 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 777 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4059 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2564 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous