6.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ford Mustang Bullitt yhdistää 1960-luvun vahvuuksia nykyajan ongelmiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Elokuvanostalgiaan nojaava erikoismalli on kuin esikuvansa: yhden tempun poni. Hyvää: sielukas moottori, äänet ja valinnainen äänettömyys, manuaalivaihteiston olemassaolo. Huonoa: ylipitkät välitykset taltuttavat suorituskyvyn, huono ohjaus, yleinen viimeistelemättömyys. Aloitetaan positiivisella: Ford Mustang Bullitt törkeän näyttävä auto. Erikoismalli rakentuu hyvälle perustella, onhan nykysukupolven Mustang hieno modernisointi alkuperäisestä.Erikoismalli tietysti kunnioittaa vuoden 1968 Bullitt-elokuvaa, jonka todellinen päätähti oli Steve McQueenin sijaan tummanvihreä Ford Mustang Fastback. Mäkisen San Franciscon läpi kulkenut takaa-ajo mustaa Dodge Chargeria vastaan nousi legendaksi upean leikkauksen ja ääniraitansa ansiosta: taustamusiikin sijaan tunnelman loivat Fordin 390- ja Dodgen 440-kuutiotuumaiset V8-moottorit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaailmanluokan moottoriPisteet itsevarmuudesta: Mustang Bullittista ei löydä yhtäkään Ford- tai Mustang-tekstiä. Eikä tarvitse – kyllä sen tunnistaa.Samaan luottaa myös vuoden 2020 kunnianosoitus. Ford Mustang Bullittin ääniraita on ehtaa 5-litraisen V8:n sinfoniaa. Peräti nelipykäläisesti säädettävän pakoputkiston ”kilparata”-asetus suorastaan nolaa joidenkin eurooppalaisten premium-merkkien kaiutinäänet. Toisaalta auto tarjoaa myös mahdollisuutta hiljaiselle käynnistykselle, joten Mustangista voi nauttia myös naapurisopua koettelematta.Kookas vapaavirtaussuodatin auttaa imuääniä kuulumaan, mutta ilmanputsarikotelon suunnittelussa lienee jotain pielessä, sillä jo 6 000 kilometrin jälkeen suodatinkotelo on pölyinen ja filtteri sangen likainen.Moottori onkin auton sielu: näin upeaa voimanlähdettä saa yleensä etsiä kaukaa superautoluokasta. Fordin Coyoteksi nimetty V8 on vielä alakierroksilla säyseä, mutta 4500 kierroksen jälkeen kone herää. Pauhu vain yltyy kohti rajoittajaa 7 500 kierroksessa minuutissa.Teatteria Bullitt tarjoaa tavallista GT:täkin enemmän. Vapaavirtaussuodatin ja Mustang Shelby GT350 -erikoismallista lainattu kaasuläppäkotelo tuovat vielä kymmenen lisähevosvoimaa. Tehoa on nyt 460 hv.Laukka hiipuuTässä kohtaa tarinaa on aika esitellä auton ongelma: välitykset. Mustang Bullittin ainoa vaihteistovaihtoehto on oikeaoppinen kuusivaihteinen manuaali. Valkoista biljardipalloa muistuttavan nupin liikkeet ovat lyhyet, tarkat ja mekaaniset, mutta kokonaisvälitys on tolkuttoman pitkä (perävälitys 3,7:1).Kakkosella Mustang kiihtyy 135 km/h asti, kolmosella nopeutta kertyisi suunnilleen 180 km/h. Makeaa kasia ei siis pääse laulattamaan liiaksi. Pitkien vaihteiden ja kierroskoneen yhdistelmä ei myöskään riitä rikkomaan takarenkaiden pitoa hitaissa vauhdeissa edes kakkosvaihteella – jos Mustangin perän haluaa laukkaan, täytyy pito-ongelmia hakea kytkimellä. 1,6-litraisista Sierroista tuttu tekniikka vähän latistaa muskeliautoelämystä.Mustang GT -versiossa manuaalin rinnalla tarjotaan kymppivaihteista automaattia. Hivenen hitaana ja vaihteita arpovana se ei ehkä ole vaihteistosuunnittelun helmi, mutta ainakin valikoimasta löytyy pykäliä, joilla upeasta V8:sta pääsee paremmin nauttimaan Suomenkin tiestöllä.Silti Fordille kiitos manuaalista: moitteista huolimatta se tuo runsaasti tunnelmaa. Bullittiin esitelty automaattinen moottorin kierrostäsmäys vaihdoissa toimii myös hienosti. Perävälitykseenkin löytyy varmasti ratkaisuja lukuisilta Mustang-virittämöiltä.Tumman vihreän sävyn lisäksi tuorein Mustang Bullitt on saatavilla mustana.Eriparin kengätPienempi ongelma koskee sattumanvaraista poljintuntumaa. Kytkin on kevyt ja tunnoton, eli puremakohta pitää oppia lihasmuistiin. Jarru taas on herkkä ja terävästi reagoiva – tottumisen jälkeen toimiva sekin. Tosin monet muut autonvalmistajat säätävät hallintalaitteiden tuntuman yhdenmukaiseksi, jolloin autoon kotiutuu paljon nopeammin. Ehkä pieni karkeus kuuluu luonteeseen?Saksalaiset kehittivät Enigman, Ford Mustangin ohjauspyörän.Bullittin ohjaamokoristelut rajoittuvat vaihdekepin nupin lisäksi apukuljettajan edessä näkyvään numerolaattaan (koeajoauto on 57. yksilö) ja ohjauspyörän Bullitt-logoon. Ohjaamoilme on suurilla linjoilla piirretty ja kasattu, mutta laatuvaikutelma riittää.Ohjuspyörästä löytää häkellyttävät 23 näppäintä ohjaamaan äänentoistoa, vakionopeudensäädintä, kömpelöä digitaalimittaristoa ja säätämään auton asetuksia kyseisellä mittaristolla. Ja vastaamaan puhelimeen, päättämään puhelu, ohjaamaan navigaattoria ja mediatoistoa.Viikko ja 800 kilometriä ei saanut sormenpäitäni muistamaan missä mikin on – jos kojelaudassa on suuri kosketusnäyttö, miksei esimerkiksi pakoputkiston asetuksia tai mittariston ilmettä voi säätää sen kautta? Ainakin Ford osoittaa, että huonosti suunnitellut näppäimet ovat kosketusnäyttöä huonompi ja vaarallisempi ratkaisu.Toisaalta jokaisella täsykaasukiihdytyksellä moiset ergonomiaongelmat unohtuvat. Karismalla saa paljon anteeksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTämä peli veteleeKovin paljoa katsetta ei tiestä pysty ohjauspyörän painikkeita varten irrottamaan, sillä 255/40 R19 -eturenkaat venkoavat keulaa uriin tavalla, jonka luuli olevan tällä vuosikymmenellä tuttua vain ylirengastetuista tuningautoista. Mustang Bullitt myös reagoi ohjaukseen lähes hyperaktiivisesti, eikä keskialueesta voi puhua. Tämä johtunee myös rengastuksesta, sillä ohjausvälitys (16:1) on muista Mustangeista tuttu. Koeajoautossa olivat alla hyväkuntoiset Michelin Pilot Sport 4S:t.Jatkuvaa huomiota vaativa ohjaus on auton suurin miinus: upeasta muotoilusta ja sielukkaasta koneesta olisi kiva nauttia myös rauhassa kruisaillen. Alusta taas tarjoaa varsin kyvykkään yhdistelmän mukavuutta ja hallittavuutta, joten hieman rauhallisemman ja tarkemman ohjauksen ansiosta Mustangilla voisi nauttia mutkateistäkin.Tällaisena paketti ei oikein kanna siitä Euroopassa pyydettävää hintaa. Ford Mustang Bullitt muistuttaakin nimikkoelokuvaansa: se on perin keskinkertainen kokonaisuus, joka saa valtavasti positiivista huomiota näyttävyyden ja upean V8-ääniraitansa takia.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Mustang Bullitt Moottori Bensiinimoottori 5 038 cm³, 8 sylinteriä, 6-v. manuaali, takaveto Teho 338 kW (460 hv), 7000 r/min Vääntö 529 Nm (4600 r/min) Vääntö 529 Nm (4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 263 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 12,4 (yhd.) CO2-päästöt 277 g/km Mitat pituus 4789 mm, leveys 1916 mm, korkeus 1381 mm, akseliväli 2720 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”