3.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Ford Mustang Mach-e – isompi kärry perään ja kauhistelemaan kovuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Mustang Mach-e sai vuosimallipäivityksessä muutoksia vetomassaan ja tietoviihdejärjestelmään. Pääsääntöisesti autolla on siis tallella sen vanhat vahvuudet ja heikkoudet. Hyvää: tyyli, voimalinja. Huonoa: alusta, tilat. Ford Mustang Mach-e sähköauto päivittyi pienesti mallivuodelle 2023. Osa versioista, mukaan lukien koeajettu isoakkuinen neliveto sai lisää vetokykyä – tämän päivityksen saaneilla saa nyt kiskoa 1 500 kilogramman edestä kärryä. Lisäksi tietoviihdejärjestelmään on tullut pieniä muutoksia ja edellisen koeajokerran jälkeen myös auton hinnoittelu on muuttunut: tällä hetkellä edullisimman 75 kWh -akulla varustetun takavetoisen sähkö-Mussen saa perusvarusteltuna 56 990 eurolla, kun aiemmin halvin malli irtosi alle 50 000 eurolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut heikkoudetMuuten auto on käytännössä aivan samanlainen kuin aiemminkin, joka ei ole ainoastaan hyvä asia. Kuten aiemmin olemme maininneet, auton selvästi suurin heikkous on sen alustan toiminta. Auton jousitus on erittäin pintakova, ja pienetkin töyssyt tiessä tuntuvat voimakkaina tärskähdyksinä ohjaamoon. Tämän vastapainoksi sivusuunnassa jäykkyyttä ei sitten olekaan, vaan Mustang Mach-e:n perä muljuaa tiukoissa käännöksissä luonnottoman tuntuisesti. Kun tähän yhdistää tunnottoman ohjauksen, ei ajo-ominaisuuksia voi kokonaisuutena kehua. Tässä yhteydessä on kuitenkin hyvä muistaa, että malliston kruunaava GT-malli omaa paremman, säädettävän alustan.Ulkomittoihin nähden Mustang Mach-e:ssä on hieman naftisti tilaa. Autossa mahtuu juuri ja juuri istumaan peräkkäin kaksi 185-senttimetristä, mutta varvastilaa ei ole kummoisesti. Sähköautoille tyypillisen korkean lattian vuoksi takapenkillä istutaan pakaroiden varassa. Pääntilaa on kuitenkin kiitettävästi myös takapenkillä. Myöskään kuljettajan paikalla ei istuta erityisen mukavasti, kiitos erittäin tasaisen ja tukemattoman istuimen.Tässä segmentissä myös takatavaratilaa olettaisi olevan enemmän kuin 402 litraa, mutta tätä paikataan onneksi nokkapellin alta löytyvällä etutavaratilalla, joka on kuitenkin käytettävyydeltään kehnompi kuin perinteinen takapaksi.Miellyttävä voimalinjaFordin täyssähköisen Mustangin parhaisiin puoliin kuuluu sen polttomoottorikaiman tavoin voimalinja. Tehoa on kiitettävästi, ja nelivetoinenkin malli tarjoaa mahdollisuutta pieneen leikittelyyn. Yhden polkimen ajotila on looginen ja poljintuntumat erinomaiset. Myös käyttöliittymä ansaitsee kiitosta. Pienen totuttelun jälkeen tarvittavat toiminnot löytyvät nopeasti, ja niitä on varsin helppo myös klikkailla 15,5-tuumaisen kosketusnäytön suurilta kuvakkeilta. Android Auto ja Apple Carplay -peilaustoiminnot toimivat langattomasti, jokseenkin näistä ensimmäinen tuntuu katkovan yhteyttä varsin usein. Digitaalinen mittaristokin on selkeästi jäsennelty ja visuaalisesti siisti ilmestys.Auto latautuu muutaman asteen miinuskelissä keskinkertaisesti. Latauksen huipputeho jää joka kerta noin sataan kilowattiin, ja laskee siitä tasaisesti niin, että 80 % varauksen kohdalla teho on noin 50 kW. Toimintamatkaennustin näyttää hieman optimistisia lukemia, mutta logiikka on joka kerta sama, eli oikea range on helppo arvioida vähentämällä auton ehdottamasta kymmenisen prosenttia pois. Kulutus viileässä kevätkelissä pyöri vajaan 25 kWh/100 km -tuntumassa. Mustang Mach-e on ulkonäöltään ja yleistunnelmaltaan harvinaisen piristävä poikkeus automassan seasta, mutta etenkin alusta ja pieni tavaratila pilaa lupaavan ensivaikutelman. Tietysti jos näille asioille ei anna painoarvoa, on auto harkitsemisen arvoinen. Paras käyttökohde autolle olisi kuitenkin antaa sellainen teiden rahoituksesta päättävien käyttöön – ehkä silloin viimeisetkin heräisivät tieinfrastruktuurin rapistumiseen.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mustang Mach-E 98 kWh AWD Premium Hinta alkaen 68 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 240 € Moottori Sähköauto, neliveto. Etuakseli: 50 kW (68 hv), taka-akseli 216 kW (294 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 98/91 kWh. Toimintamatka 550 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 258 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4713 mm, leveys 1881 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2984 mm Tavaratila: 402–1 420 l Omamassa: 2279 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000km. Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Sähköautot ”10 vuotta liian aikaisin” – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?