3.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Ford Mustang Mach-e – isompi kärry perään ja kauhistelemaan kovuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Mustang Mach-e sai vuosimallipäivityksessä muutoksia vetomassaan ja tietoviihdejärjestelmään. Pääsääntöisesti autolla on siis tallella sen vanhat vahvuudet ja heikkoudet. Hyvää: tyyli, voimalinja. Huonoa: alusta, tilat. Ford Mustang Mach-e sähköauto päivittyi pienesti mallivuodelle 2023. Osa versioista, mukaan lukien koeajettu isoakkuinen neliveto sai lisää vetokykyä – tämän päivityksen saaneilla saa nyt kiskoa 1 500 kilogramman edestä kärryä. Lisäksi tietoviihdejärjestelmään on tullut pieniä muutoksia ja edellisen koeajokerran jälkeen myös auton hinnoittelu on muuttunut: tällä hetkellä edullisimman 75 kWh -akulla varustetun takavetoisen sähkö-Mussen saa perusvarusteltuna 56 990 eurolla, kun aiemmin halvin malli irtosi alle 50 000 eurolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut heikkoudetMuuten auto on käytännössä aivan samanlainen kuin aiemminkin, joka ei ole ainoastaan hyvä asia. Kuten aiemmin olemme maininneet, auton selvästi suurin heikkous on sen alustan toiminta. Auton jousitus on erittäin pintakova, ja pienetkin töyssyt tiessä tuntuvat voimakkaina tärskähdyksinä ohjaamoon. Tämän vastapainoksi sivusuunnassa jäykkyyttä ei sitten olekaan, vaan Mustang Mach-e:n perä muljuaa tiukoissa käännöksissä luonnottoman tuntuisesti. Kun tähän yhdistää tunnottoman ohjauksen, ei ajo-ominaisuuksia voi kokonaisuutena kehua. Tässä yhteydessä on kuitenkin hyvä muistaa, että malliston kruunaava GT-malli omaa paremman, säädettävän alustan.Ulkomittoihin nähden Mustang Mach-e:ssä on hieman naftisti tilaa. Autossa mahtuu juuri ja juuri istumaan peräkkäin kaksi 185-senttimetristä, mutta varvastilaa ei ole kummoisesti. Sähköautoille tyypillisen korkean lattian vuoksi takapenkillä istutaan pakaroiden varassa. Pääntilaa on kuitenkin kiitettävästi myös takapenkillä. Myöskään kuljettajan paikalla ei istuta erityisen mukavasti, kiitos erittäin tasaisen ja tukemattoman istuimen.Tässä segmentissä myös takatavaratilaa olettaisi olevan enemmän kuin 402 litraa, mutta tätä paikataan onneksi nokkapellin alta löytyvällä etutavaratilalla, joka on kuitenkin käytettävyydeltään kehnompi kuin perinteinen takapaksi.Miellyttävä voimalinjaFordin täyssähköisen Mustangin parhaisiin puoliin kuuluu sen polttomoottorikaiman tavoin voimalinja. Tehoa on kiitettävästi, ja nelivetoinenkin malli tarjoaa mahdollisuutta pieneen leikittelyyn. Yhden polkimen ajotila on looginen ja poljintuntumat erinomaiset. Myös käyttöliittymä ansaitsee kiitosta. Pienen totuttelun jälkeen tarvittavat toiminnot löytyvät nopeasti, ja niitä on varsin helppo myös klikkailla 15,5-tuumaisen kosketusnäytön suurilta kuvakkeilta. Android Auto ja Apple Carplay -peilaustoiminnot toimivat langattomasti, jokseenkin näistä ensimmäinen tuntuu katkovan yhteyttä varsin usein. Digitaalinen mittaristokin on selkeästi jäsennelty ja visuaalisesti siisti ilmestys.Auto latautuu muutaman asteen miinuskelissä keskinkertaisesti. Latauksen huipputeho jää joka kerta noin sataan kilowattiin, ja laskee siitä tasaisesti niin, että 80 % varauksen kohdalla teho on noin 50 kW. Toimintamatkaennustin näyttää hieman optimistisia lukemia, mutta logiikka on joka kerta sama, eli oikea range on helppo arvioida vähentämällä auton ehdottamasta kymmenisen prosenttia pois. Kulutus viileässä kevätkelissä pyöri vajaan 25 kWh/100 km -tuntumassa. Mustang Mach-e on ulkonäöltään ja yleistunnelmaltaan harvinaisen piristävä poikkeus automassan seasta, mutta etenkin alusta ja pieni tavaratila pilaa lupaavan ensivaikutelman. Tietysti jos näille asioille ei anna painoarvoa, on auto harkitsemisen arvoinen. Paras käyttökohde autolle olisi kuitenkin antaa sellainen teiden rahoituksesta päättävien käyttöön – ehkä silloin viimeisetkin heräisivät tieinfrastruktuurin rapistumiseen.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mustang Mach-E 98 kWh AWD Premium Hinta alkaen 68 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 240 € Moottori Sähköauto, neliveto. Etuakseli: 50 kW (68 hv), taka-akseli 216 kW (294 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 98/91 kWh. Toimintamatka 550 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 258 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4713 mm, leveys 1881 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2984 mm Tavaratila: 402–1 420 l Omamassa: 2279 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000km. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 10.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: auto jallitti kuskia – jäikö Opel Astra Electriciin valot päälle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 13.10.2024 Ajatuksia autoista Lopeta jo se vinkuminen sähköstä, vedystä ja bensasta – Ajatuksia autoista 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon