3.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Ford Mustang Mach-e – isompi kärry perään ja kauhistelemaan kovuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Mustang Mach-e sai vuosimallipäivityksessä muutoksia vetomassaan ja tietoviihdejärjestelmään. Pääsääntöisesti autolla on siis tallella sen vanhat vahvuudet ja heikkoudet. Hyvää: tyyli, voimalinja. Huonoa: alusta, tilat. Ford Mustang Mach-e sähköauto päivittyi pienesti mallivuodelle 2023. Osa versioista, mukaan lukien koeajettu isoakkuinen neliveto sai lisää vetokykyä – tämän päivityksen saaneilla saa nyt kiskoa 1 500 kilogramman edestä kärryä. Lisäksi tietoviihdejärjestelmään on tullut pieniä muutoksia ja edellisen koeajokerran jälkeen myös auton hinnoittelu on muuttunut: tällä hetkellä edullisimman 75 kWh -akulla varustetun takavetoisen sähkö-Mussen saa perusvarusteltuna 56 990 eurolla, kun aiemmin halvin malli irtosi alle 50 000 eurolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tutut heikkoudet Muuten auto on käytännössä aivan samanlainen kuin aiemminkin, joka ei ole ainoastaan hyvä asia. Kuten aiemmin olemme maininneet, auton selvästi suurin heikkous on sen alustan toiminta. Auton jousitus on erittäin pintakova, ja pienetkin töyssyt tiessä tuntuvat voimakkaina tärskähdyksinä ohjaamoon. Tämän vastapainoksi sivusuunnassa jäykkyyttä ei sitten olekaan, vaan Mustang Mach-e:n perä muljuaa tiukoissa käännöksissä luonnottoman tuntuisesti. Kun tähän yhdistää tunnottoman ohjauksen, ei ajo-ominaisuuksia voi kokonaisuutena kehua. Tässä yhteydessä on kuitenkin hyvä muistaa, että malliston kruunaava GT-malli omaa paremman, säädettävän alustan. Ulkomittoihin nähden Mustang Mach-e:ssä on hieman naftisti tilaa. Autossa mahtuu juuri ja juuri istumaan peräkkäin kaksi 185-senttimetristä, mutta varvastilaa ei ole kummoisesti. Sähköautoille tyypillisen korkean lattian vuoksi takapenkillä istutaan pakaroiden varassa. Pääntilaa on kuitenkin kiitettävästi myös takapenkillä. Myöskään kuljettajan paikalla ei istuta erityisen mukavasti, kiitos erittäin tasaisen ja tukemattoman istuimen. Tässä segmentissä myös takatavaratilaa olettaisi olevan enemmän kuin 402 litraa, mutta tätä paikataan onneksi nokkapellin alta löytyvällä etutavaratilalla, joka on kuitenkin käytettävyydeltään kehnompi kuin perinteinen takapaksi. Miellyttävä voimalinja Fordin täyssähköisen Mustangin parhaisiin puoliin kuuluu sen polttomoottorikaiman tavoin voimalinja. Tehoa on kiitettävästi, ja nelivetoinenkin malli tarjoaa mahdollisuutta pieneen leikittelyyn. Yhden polkimen ajotila on looginen ja poljintuntumat erinomaiset. Myös käyttöliittymä ansaitsee kiitosta. Pienen totuttelun jälkeen tarvittavat toiminnot löytyvät nopeasti, ja niitä on varsin helppo myös klikkailla 15,5-tuumaisen kosketusnäytön suurilta kuvakkeilta. Android Auto ja Apple Carplay -peilaustoiminnot toimivat langattomasti, jokseenkin näistä ensimmäinen tuntuu katkovan yhteyttä varsin usein. Digitaalinen mittaristokin on selkeästi jäsennelty ja visuaalisesti siisti ilmestys. Auto latautuu muutaman asteen miinuskelissä keskinkertaisesti. Latauksen huipputeho jää joka kerta noin sataan kilowattiin, ja laskee siitä tasaisesti niin, että 80 % varauksen kohdalla teho on noin 50 kW. Toimintamatkaennustin näyttää hieman optimistisia lukemia, mutta logiikka on joka kerta sama, eli oikea range on helppo arvioida vähentämällä auton ehdottamasta kymmenisen prosenttia pois. Kulutus viileässä kevätkelissä pyöri vajaan 25 kWh/100 km -tuntumassa. Mustang Mach-e on ulkonäöltään ja yleistunnelmaltaan harvinaisen piristävä poikkeus automassan seasta, mutta etenkin alusta ja pieni tavaratila pilaa lupaavan ensivaikutelman. Tietysti jos näille asioille ei anna painoarvoa, on auto harkitsemisen arvoinen. Paras käyttökohde autolle olisi kuitenkin antaa sellainen teiden rahoituksesta päättävien käyttöön – ehkä silloin viimeisetkin heräisivät tieinfrastruktuurin rapistumiseen. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mustang Mach-E 98 kWh AWD Premium Hinta alkaen 68 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 240 € Moottori Sähköauto, neliveto. Etuakseli: 50 kW (68 hv), taka-akseli 216 kW (294 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 98/91 kWh. Toimintamatka 550 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 258 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4713 mm, leveys 1881 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2984 mm Tavaratila: 402–1 420 l Omamassa: 2279 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000km. Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?