5.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Honda CR-V – perusvarman ladattava ja lastattavampi painos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda CR-V on nyt tarjolla ensimmäistä kertaa ladattavana hybridinä. Edeltäjään nähden auto on myös kasvanut. Hyvää: Mukavuus, tilat. Huonoa: Ei nelivetoa, takapään äänieristys. Honda CR-V on kuulunut crossovereiden perustarjontaan alusta asti. Vuosien varrella malli on monen muun kilpailijan tapaan muokkaantunut varsin erilaiseksi tuotteeksi. Tyypillisimpiä muutoksia uuden sukupolven ilmestyessä on ollut kasvaneet mitat, eikä tämäkään painos tee poikkeusta. Edeltäjään nähden CR-V on kasvanut pituutta 106 mm, leveyttä 11 mm ja korkeus on laskenut 5 mm. Akseliväli on nyt millin yli 2,7 metriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKontti säästetty vetävien pyörien kustannuksellaSen sijaan radikaalimpi muutos on se, että uuden CR-V:n myötä Hondan Euroopan mallistoon kuuluu vihdoin täyshybridin ohella myös lataushybridi.Kasvanut koko näkyy auton sisällä entistä parempina takajalkatiloina. Nyt autossa mahtuu hyvin istumaan kaksi 186-senttimetristä peräkkäin, eikä pään tilastakaan ole puutetta. Takaovet aukeavat kiitettävät 90 astetta, joka tekee elämästä lastenistuimien kanssa huomattavasti helpompaa.Myöskään tavaratila ei kärsi lataushybridin korkeajänniteakusta, sillä akku on sijoitettu kardaanitunneliin. Ikävä kyllä autossa ei ole myöskään sähkömoottorilla varustettua taka-akselia, jolloin lataushybridin saa ainoastaan etuvetoisena. Sen sijaan täyshybridiversio on tuttuun tapaan saatavilla myös joka nurkasta raapivana mallina.Ergonomialta erinomainenKuljettajan paikalla autosta paljastuu kiitettävä määrä fyysisiä painikkeita. Vastaavasti tietoviihdejärjestelmän 10,2-tuumainen näyttö on nykymittapuulla pienehkö, mutta se ei tuntunut koeajon aikana aiheuttavan harmia käytettävyyden kannalta. Ajoasennon saa pidempikin kuljettaja hyväksi, ja istuin tukee etenkin sivuttaissuunnassa hyvin. Lataushybridimallin ainoaan varustetasoon kuuluu vakiona muun muassa etuistuinten tuuletus, ratin ja takaistuinten lämmitys ja mukautuvat ajovalot. Vakiokattaus on siis varsin monipuolinen.Auton hybridivoimalinja toimii pehmeästi, eikä kuljettaja osaa sanoa käytetäänkö liikkumiseen sähkö- vai polttomoottoria. CVT-vaihteistosta huolimatta moottorin karjuminen ei kuulu häiritsevästi ohjaamoon muulloin kuin moottoritienopeuksiin kiihdyttäessä. Sen sijaan auton takapäästä kuuluu kovissa nopeuksissa rengasmelua läpi melkoisen kovasti. Tästä osittain saataneen syyttää kiinteän hattuhyllyn puutetta.Kylmälläkin 50 km sähkölläAjettavuudeltaan Honda CR-V on vaivaton. Raskaan puoleinen ohjaus ei keskitä erityisen hyvin, mutta on kuitenkin varsin välttävä. Alusta toimii mukavasti etenkin isommissa pyöreäreunaisissa töyssyissä, mutta terävämmät patit tuntuvat hieman selvemmin.Reilun kymmenen pakkasasteen tuntumassa täysin sähköisesti päästiin yleensä reilun 50 kilometrin toimintamatkan tuntumaan, joka ei ole lainkaan huono suoritus. Sen sijaan autoon kaipaisi useamman vaiheen latausta, 16 ampeerin latausvirralla kun CR-V:n lataustehoksi jää 3,7 kW. Tyhjällä akulla vastaavassa kelissä ajotietokone näytti keskikulutukseksi yleensä hieman päälle seitsemää litraa per sata kilometriä.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Honda CR-V Advance Tech e:PHEV 2WD LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 993 cm3 2-v. automaattivaihteisto 135 kW (184 hv), 335 Nm Akku brutto 17,7 kWh Lataus Type 2: 6,8 kW (1 x 32 A) WLTP-kulutus 0,8 l/100km CO2-päästöt 18 g/km toimintamatka sähköllä 82 km Suorituskyky 0–100 km/h 9,4 s huippunopeus 195 km/h Mitat Pituus 4 706 mm Leveys 1 866 mm Korkeus 1 673 mm Akseliväli 2 701 mm Tavaratila 617–1 728 l Omamassa 1 916 kg perävaunu 1 500 / 600 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 59 976 € koeajoauto 61 110 € Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä