5.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Honda CR-V – perusvarman ladattava ja lastattavampi painos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda CR-V on nyt tarjolla ensimmäistä kertaa ladattavana hybridinä. Edeltäjään nähden auto on myös kasvanut. Hyvää: Mukavuus, tilat. Huonoa: Ei nelivetoa, takapään äänieristys. Honda CR-V on kuulunut crossovereiden perustarjontaan alusta asti. Vuosien varrella malli on monen muun kilpailijan tapaan muokkaantunut varsin erilaiseksi tuotteeksi. Tyypillisimpiä muutoksia uuden sukupolven ilmestyessä on ollut kasvaneet mitat, eikä tämäkään painos tee poikkeusta. Edeltäjään nähden CR-V on kasvanut pituutta 106 mm, leveyttä 11 mm ja korkeus on laskenut 5 mm. Akseliväli on nyt millin yli 2,7 metriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKontti säästetty vetävien pyörien kustannuksellaSen sijaan radikaalimpi muutos on se, että uuden CR-V:n myötä Hondan Euroopan mallistoon kuuluu vihdoin täyshybridin ohella myös lataushybridi.Kasvanut koko näkyy auton sisällä entistä parempina takajalkatiloina. Nyt autossa mahtuu hyvin istumaan kaksi 186-senttimetristä peräkkäin, eikä pään tilastakaan ole puutetta. Takaovet aukeavat kiitettävät 90 astetta, joka tekee elämästä lastenistuimien kanssa huomattavasti helpompaa.Myöskään tavaratila ei kärsi lataushybridin korkeajänniteakusta, sillä akku on sijoitettu kardaanitunneliin. Ikävä kyllä autossa ei ole myöskään sähkömoottorilla varustettua taka-akselia, jolloin lataushybridin saa ainoastaan etuvetoisena. Sen sijaan täyshybridiversio on tuttuun tapaan saatavilla myös joka nurkasta raapivana mallina.Ergonomialta erinomainenKuljettajan paikalla autosta paljastuu kiitettävä määrä fyysisiä painikkeita. Vastaavasti tietoviihdejärjestelmän 10,2-tuumainen näyttö on nykymittapuulla pienehkö, mutta se ei tuntunut koeajon aikana aiheuttavan harmia käytettävyyden kannalta. Ajoasennon saa pidempikin kuljettaja hyväksi, ja istuin tukee etenkin sivuttaissuunnassa hyvin. Lataushybridimallin ainoaan varustetasoon kuuluu vakiona muun muassa etuistuinten tuuletus, ratin ja takaistuinten lämmitys ja mukautuvat ajovalot. Vakiokattaus on siis varsin monipuolinen.Auton hybridivoimalinja toimii pehmeästi, eikä kuljettaja osaa sanoa käytetäänkö liikkumiseen sähkö- vai polttomoottoria. CVT-vaihteistosta huolimatta moottorin karjuminen ei kuulu häiritsevästi ohjaamoon muulloin kuin moottoritienopeuksiin kiihdyttäessä. Sen sijaan auton takapäästä kuuluu kovissa nopeuksissa rengasmelua läpi melkoisen kovasti. Tästä osittain saataneen syyttää kiinteän hattuhyllyn puutetta.Kylmälläkin 50 km sähkölläAjettavuudeltaan Honda CR-V on vaivaton. Raskaan puoleinen ohjaus ei keskitä erityisen hyvin, mutta on kuitenkin varsin välttävä. Alusta toimii mukavasti etenkin isommissa pyöreäreunaisissa töyssyissä, mutta terävämmät patit tuntuvat hieman selvemmin.Reilun kymmenen pakkasasteen tuntumassa täysin sähköisesti päästiin yleensä reilun 50 kilometrin toimintamatkan tuntumaan, joka ei ole lainkaan huono suoritus. Sen sijaan autoon kaipaisi useamman vaiheen latausta, 16 ampeerin latausvirralla kun CR-V:n lataustehoksi jää 3,7 kW. Tyhjällä akulla vastaavassa kelissä ajotietokone näytti keskikulutukseksi yleensä hieman päälle seitsemää litraa per sata kilometriä.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Honda CR-V Advance Tech e:PHEV 2WD LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 993 cm3 2-v. automaattivaihteisto 135 kW (184 hv), 335 Nm Akku brutto 17,7 kWh Lataus Type 2: 6,8 kW (1 x 32 A) WLTP-kulutus 0,8 l/100km CO2-päästöt 18 g/km toimintamatka sähköllä 82 km Suorituskyky 0–100 km/h 9,4 s huippunopeus 195 km/h Mitat Pituus 4 706 mm Leveys 1 866 mm Korkeus 1 673 mm Akseliväli 2 701 mm Tavaratila 617–1 728 l Omamassa 1 916 kg perävaunu 1 500 / 600 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 59 976 € koeajoauto 61 110 € Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”