5.2.2024

Koeajo: Honda CR-V – perusvarman ladattava ja lastattavampi painos

Honda CR-V

Honda CR-V on nyt tarjolla ensimmäistä kertaa ladattavana hybridinä. Edeltäjään nähden auto on myös kasvanut. Hyvää: Mukavuus, tilat. Huonoa: Ei nelivetoa, takapään äänieristys.

Honda CR-V on kuulunut crossovereiden perustarjontaan alusta asti. Vuosien varrella malli on monen muun kilpailijan tapaan muokkaantunut varsin erilaiseksi tuotteeksi. Tyypillisimpiä muutoksia uuden sukupolven ilmestyessä on ollut kasvaneet mitat, eikä tämäkään painos tee poikkeusta. Edeltäjään nähden CR-V on kasvanut pituutta 106 mm, leveyttä 11 mm ja korkeus on laskenut 5 mm. Akseliväli on nyt millin yli 2,7 metriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kontti säästetty vetävien pyörien kustannuksella

Honda CR-V

Sen sijaan radikaalimpi muutos on se, että uuden CR-V:n myötä Hondan Euroopan mallistoon kuuluu vihdoin täyshybridin ohella myös lataushybridi.

Kasvanut koko näkyy auton sisällä entistä parempina takajalkatiloina. Nyt autossa mahtuu hyvin istumaan kaksi 186-senttimetristä peräkkäin, eikä pään tilastakaan ole puutetta. Takaovet aukeavat kiitettävät 90 astetta, joka tekee elämästä lastenistuimien kanssa huomattavasti helpompaa.

Honda CR-V

Myöskään tavaratila ei kärsi lataushybridin korkeajänniteakusta, sillä akku on sijoitettu kardaanitunneliin. Ikävä kyllä autossa ei ole myöskään sähkömoottorilla varustettua taka-akselia, jolloin lataushybridin saa ainoastaan etuvetoisena. Sen sijaan täyshybridiversio on tuttuun tapaan saatavilla myös joka nurkasta raapivana mallina.

Ergonomialta erinomainen

Kuljettajan paikalla autosta paljastuu kiitettävä määrä fyysisiä painikkeita. Vastaavasti tietoviihdejärjestelmän 10,2-tuumainen näyttö on nykymittapuulla pienehkö, mutta se ei tuntunut koeajon aikana aiheuttavan harmia käytettävyyden kannalta.

Ajoasennon saa pidempikin kuljettaja hyväksi, ja istuin tukee etenkin sivuttaissuunnassa hyvin. Lataushybridimallin ainoaan varustetasoon kuuluu vakiona muun muassa etuistuinten tuuletus, ratin ja takaistuinten lämmitys ja mukautuvat ajovalot. Vakiokattaus on siis varsin monipuolinen.

Auton hybridivoimalinja toimii pehmeästi, eikä kuljettaja osaa sanoa käytetäänkö liikkumiseen sähkö- vai polttomoottoria. CVT-vaihteistosta huolimatta moottorin karjuminen ei kuulu häiritsevästi ohjaamoon muulloin kuin moottoritienopeuksiin kiihdyttäessä.
Sen sijaan auton takapäästä kuuluu kovissa nopeuksissa rengasmelua läpi melkoisen kovasti. Tästä osittain saataneen syyttää kiinteän hattuhyllyn puutetta.

Kylmälläkin 50 km sähköllä

Ajettavuudeltaan Honda CR-V on vaivaton. Raskaan puoleinen ohjaus ei keskitä erityisen hyvin, mutta on kuitenkin varsin välttävä. Alusta toimii mukavasti etenkin isommissa pyöreäreunaisissa töyssyissä, mutta terävämmät patit tuntuvat hieman selvemmin.

Honda CR-V

Reilun kymmenen pakkasasteen tuntumassa täysin sähköisesti päästiin yleensä reilun 50 kilometrin toimintamatkan tuntumaan, joka ei ole lainkaan huono suoritus. Sen sijaan autoon kaipaisi useamman vaiheen latausta, 16 ampeerin latausvirralla kun CR-V:n lataustehoksi jää 3,7 kW. Tyhjällä akulla vastaavassa kelissä ajotietokone näytti keskikulutukseksi yleensä hieman päälle seitsemää litraa per sata kilometriä.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Honda CR-V Advance Tech e:PHEV 2WD

Honda CR-V

LATAUSHYBRIDI, etuveto
4-syl. bensiinimoottori 1 993 cm3
2-v. automaattivaihteisto
135 kW (184 hv), 335 Nm
Akku brutto 17,7  kWh
Lataus Type 2: 6,8 kW (1 x 32 A)
WLTP-kulutus 0,8 l/100km
CO2-päästöt 18 g/km
toimintamatka sähköllä 82 km
Suorituskyky 0–100 km/h 9,4 s
huippunopeus 195 km/h
Mitat
Pituus 4 706 mm
Leveys 1 866 mm
Korkeus          1 673 mm
Akseliväli       2 701 mm
Tavaratila       617–1 728 l
Omamassa    1 916 kg
perävaunu      1 500 / 600 kg
Euro NCAP    ei testattu
Takuu 3 v / 100 000 km
hybridijärjestelmä    5 v / 100 000 km
Hinta alkaen  59 976 €
koeajoauto     61 110 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat