5.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: huikea hopeanuoli – Mercedes-AMG E 43 Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Mercedes-AMG E 43 tarjoaa voimaa, mutta myös älyä. Hyvää: suorituskyky kaikilla keleillä, mukavuus suhteutettuna urheilullisuuteen, hauskuus yhdistettynä käyttökelpoisuuteen. Huonoa: tällä kertaa emme keksi mitään. Aluksi huomio kaikille, jotka ovat kyllästyneet automedian jatkuviin kehuihin saksalaisten muskelimallien ihanuudesta. Eivät ne kaikki täydellisiä ole, päinvastoin. Mutta Mercedes-AMG E 43 lähentelee sellaista. Aloitetaan vähistä huonoista puolista. AMG E 43 on kallis auto, perushinnaltaankin yli 120 000 euroa, eikä se ole kovin taloudellinenkaan – kolmilitrainen V6-bensiinimoottori lähes 135 hevosvoiman litrateholla ottaa niskalenkin ekohenkisyydestä. Siinäpä ne. Jos ette tästä eteenpäin kestä ylisanoja, klikatkaa jotain muuta juttua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Etuvetoavusteinen Kuten Mercedes-Benz E 350 d:n koeajossamme kävi kouriintuntuvasti ilmi, kaksi vetävää pyörää ei pysty kunnialla välittämään tehokkaan auton kulkuhaluja tienpintaan, kun kitkaa on vähemmän. Juuri tässä piilee eräs AMG E 43:n parhaista puolista. Auto on aina nelivetoinen – ja kaiken kukkuraksi takavetopainotteinen sellainen. Voimaa jaetaan keulaan ja perään suhteessa 31:69, eli ei sudi, mutta muistuttaa nautittavasti takavetoista autoa. Ja kun pitoa piisaa, se sallii myös 401 hevosvoimasta ja 520 newtonmetristä nauttimisen. Ensimmäiseksi huomio kiinnittyy käyntiääneen. Kuusi pyttyä jylisevät ihanasti – seikka, johon saman tehoinen neloskone ei ikinä pysty, vaikka soundimaailmaa kuinka ohjelmoitaisiin. Myös kaasun vaste on kärkkäämpää kuin perusmersuissa, ja automaattivaihteisto tyrkkää uutta pykälää pesään tavallista nopeammin. Mitään nykimistä ei voimalinja kuitenkaan aiheuta, kilpa-automaisista kolahteluista ja vinkumisista puhumattakaan. Suhteellista pehmeyttä Hämmästyttävintä AMG E 43:ssa ei kuitenkaan ole suorituskyky tai edes pidon määrä – nämähän selviävät periaatteessa jo paperitietoja tutkailemalla. Ehei, vaan niiden hienostunut yhdistäminen muihin arkiautossa tarvittaviin ominaisuuksiin. Useinhan olemme saaneet tottua siihen, että tällaiset tehokkaat urheiluversiot ovat tuunattu liiankin sporttisiksi, etenkin meikäläisillä reikäisillä ja karkeilla teillä. Sitä tärinää, nypytystä ja vetelyä ei kauan jaksa, etenkään jokapäiväisessä ajossa. AMG E 43 ylittää tässä(kin) odotukset. Neljän pyörän ilmajousitus tasaa valtaosan kuopista, eikä sporttisinkaan ajotila tee täryjyrää. Auto säilyy kaiken aikaa letkeänä, mutta silti tarpeen mukaan jämäköityvänä vanhan kansan sporttina. Ajamisen iloa – joka muuten viime aikoina tuntuu siirtyneen yhä enenevissä määrin Münchenista Stuttgartin suuntaan – alleviivaa tunnokas ohjaus. Mercedeksellä on kaiken kaikkiaan ymmärretty, että kaikkea ei tietokonekaan pysty korvaamaan. Istuimet ovat tietysti hieman piukeapintaiset, mutta tukevat kehoa erinomaisesti. Eikä sivutukea silti ole liikaa, mikä ärsyttäisi autoon mentäessä ja sieltä poistuttaessa. Muuten tilat ovat yhtä hyvät kuin missä tahansa eemelissä, ja farkkukorikin on saatavilla. Veljestenvälinen Jos siis on varaa hankkia ja ylläpitää AMG E 43:n kaltainen auto, emme voi kuin onnitella hyvästä valinnasta. Ostajakandidaatin pitää vain huolehtia siitä, ettei ruokahalu kasva syödessä – muuten budjettiin on vaarassa eksyä vieläkin isompi lovi. Kyse on tietenkin toukokuussa Suomeen saapuvasta isoveli AMG E 63:sta, jonka nelilitraisen V8:n voima välitetään tiehen niin ikään neljän pyörän kautta – ja kyllä, sekin on lähtökohtaisesti neliovinen, ja heinäkuusta eteenpäin vaihtoehtoisesti farmari. Mutta kuten edellä luetusta on varmaankin käynyt selväksi, arjen ja hauskuuden yhdistämisessä millä tahansa autolla on vaikea tehtävä peitota E 43:a. Lupaamme kertoa lopullisen totuuden heti, kun saamme E 63:n Suomessa ajoon… Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.mercedes-amg.com/mercedes-amg-e43 Mercedes-AMG E 43 4Matic A Hinta alkaen 120 816 € Koeajetun auton hinta varusteineen 157 711 € Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, 2 ahdinta, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 295 kW (401 hv), 6100 r/min Vääntö 520 Nm (2500–5000 r/min) Vääntö 520 Nm (2500–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 192 g/km Mitat pituus 4923 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista