2.7.2023

Koeajo: Husqvarna Norden 901 Expedition – pohjoisen tuulahdus

Husqvarnan marssi enduropoluilta kadulle on ollut vakuuttavaa. Tästä viimeisin osoitus on  Norden 901 Expedition. Hyvää: moottori, suorituskyky, varusteet, maasto-ominaisuudet Huonoa: leveä istuin

Perinteinen kurapyörävalmistaja Husqvarna otti ensimmäisen askeleen kohti katumallistoa vuonna 2012, kun se toi markkinoille supermotohenkisen Nuda 900:n. Rotaxin twinillä varustettu pyörä oli kiinnostava tapaus, mutta pyörä jäi omistajavaihdoksen vuoksi vain parin vuoden kokeiluksi. Vuonna 2013 Husse nimittäin siirtyi KTM-konsernin omistukseen.

KTM:n päästyä Husqvarnan puikkoihin, alkoi asioita tapahtua myös katupyörämarkkinoilla. Merkki lanseerasi useita eri nakumalleja Svartpilen– ja Vitpilen–nimien alla ja pian niitä seurasi seikkailupyörä Norden 901. Hetkeä myöhemmin julkaistiin Expedition-versio.

Norden jakaa samaa DNA:ta KTM:n kanssa, mikä on luonnollista. Perusperiaatteeltaan Husqvarna Norden 901 on KTM 890 Adventure. Pyörissä on sama runko, voimanlähde, jousitus ja elektroniikka. Ilkeät voisivatkin sanoa, että kyseessä on KTM Hussen kuorissa. Periaatteessa homma pitää paikkansa, mutta erojakin löytyy. Etenkin kun kyseeseen otetaan huippuunsa varusteltu Expedition.

Norden Expedition on KTM 890 Adventure R:n sisarmalli. Molemmissa on pitkät joustomatkat, 18/21 rengastus ja raakalaismainen twinimoottori. Kaksikko on erittäin maastokelpoinen ja edustaa keskikokoisten adventurepyörien kykenevintä osastoa irtopäällysteellä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huikea alusta maantiellä ja hiekalla

Nordenin maastoisemman mallin alusta on vakuuttava. Joustomatka on molemmissa päissä 240 mm, mikä on luokkansa suurin lukema. Pitkät joustovarat tarkoittavat sitä, että alustasta on ollut varaa tehdä mukava. Vaikka kyseessä on pyörä, jolla voi hyppiä crossiradalla, on se varsin mukava kaveri maantiellä.

Ajotuntuma on mukava ja pehmeä, mikä ei ole itsestäänselvyys näin kykenevälle maastopelille. Husqvarna keinuu pehmeästi maantiellä ja fiilis muistuttaa jollain tapaa BMW:n isoa GS:ää. Vaikka jousitus on mukava ja pehmeä, on se samaan aikaan myös tukeva ja hyvin kantava.

Alusta on KTM:n omistaman WP:n käsialaa ja keulassa on varsin järeät 48 mm XPLOR-USD tolpat. Takajousi on Xplor PDS, joka sekin on jykevää tekoa. Parhaimmillaan alustan komponentit ovat maastossa, jossa niiden toiminta pääsee kunnolla oikeuksiinsa. Husqvarnalla voi piipahtaa enduropolulla tai halutessaan crossiradalla, eikä homma jää jousituksesta kiinni.

Myös voimanlähde on järeää tekoa. KTM-tehtaan 890-kuutioinen twini tuottaa 105 hevosvoimaa ja 100 Nm. Satasen rajapyykin ylitys molemmissa kategorioissa tarkoittaa prätkämaailmassa riittävää voimamäärää. Etenkin Husqvarnan tapauksessa, sillä moottorinohjaus on terävä.

Vaikka monen muun valmistajan moottorit tuottavat saman voimamäärän, tuntuu Norden 901 lukemiaan rajummalta. Husqvarna keulii pelkästä kaasusta kolmella ensimmäisellä vaihteella ilman sen suurempia kommervenkkejä. Käytös ei ole luokassaan itsestäänselvyys, ja itse asiassa pitkälti KTM:n ja Hussen yksinoikeus.

Nordenilla ajaessa tuleekin väkisin mieleen, että missä tilanteessa seikkailupyörään oikeastaan kaipaisi enemmän voimaa? Markkinoilla kun on tarjolla +1000-kuution luokka, jossa tehoreserviä on jopa 160 hevosvoimaa.

Käytännössä suuremman tehomäärän perusteleminen on hieman hankalaa, sillä Husqvarna linkoaa sepeliä kohti taivasta hävyttömän helposti. Pikitiellä tehoa puolestaan riittää siihen, etteivät sporttipyörät pysy kyydissä. Eikä homma kyykähdä edes lisämatkustajan ja tavaroiden kanssa.

Elektroniikkapaketti on huippuluokkaa

Husqvarnan varustelu on luokkansa huippua. Pyörän elektroniikkapaketti on vakuuttava: kaarre-ABS, säädettävä luistonesto, vakionopeudensäädin, vaihdeavustin TFT-mittaristo, ajotilat ja keulimisenesto tuovat turvallisuutta ja ajettavuutta niin hiekalla kuin kestopäällysteellä.

Etenkin yhdeksänportaisesti säädettävän luistoneston toiminta on esimerkillistä. Pyörän käytöstä irtopäällysteellä pystyy säätämään yhdeksään asentoon, joista suurin numero kaitsee takarenkaan pyörimistä tiukimmin. Ykkösasennolla luistonesto ei juuri puutu peliin ja antaa takarenkaan lyödä joutavaa menohalujensa mukaan.

Käytännössä säätöasteikko kertoo kuinka paljon rengas luistaa sivuttaissuunnassa. Mikäli kuski on arka ja kokemattomampi, on suurempi numero paikallaan. Mikäli taito ja uskallus riittävä, antaa asetus 1 perän heilahtaa pidemmälle. Ja takarenkaan luistoneston saa toki pois kokonaankin, mutta harvoin se on tarpeen.

Husqvarnassa on pari mieltä vaivaavaa kehityksen paikkaa. Ensimmäinen on paikoin tahmeasti toimiva vaihdeavustin. Sen haasteet tulevat esiin etenkin 1- ja 2-vaihteen välillä, jolloin järjestelmä takeltelee ja hakee askiin helposti välivapaan. Shifteri ei myöskään toimi silloin, kun pyörällä ajetaan irtopäällysteellä ja takarengas lyö joutavaa.

Shifterin lisäksi toinen kehityksen paikka on istuin, joka on hieman turhan leveä. Leveyden vuoksi se painaa reisien sisälaitaan ja saa pyörän istuinkorkeuden vaikuttamaan suuremmalta kuin se onkaan. Tämä riivaa etenkin hieman lyhyempijalkaisia kuskeja. Sinänsä penkki on ihan mukava pitkillä siirtymillä.

Expedition eli pyörä kaikilla herkuilla

Nordenista on tarjolla kahta eri mallia, joista Expedition on reilummin varusteltu. Lisänimi tarkoittaa pidempiä joustoja, korkeampaa pleksiä, kahva- ja penkinlämmittimiä, keskiseisontatukea, pohjapanssaria, pehmeitä sivulaukkuja ja toki komeampaa väriteemaa. Käytännössä Expedition-mallin kohdalla ei tarvitse katsella lisävarustelistaa, sillä pyörässä on kaikki tarvittava valmiina.

Pehmeät sivulaukut tekevät pyörästä huomattavasti monikäyttöisemmän. Niiden L-mallisen muotoilun ansiosta tilavuutta on mukavasti, vaikka ulkoisesti ne vaikuttavat hieman vaatimattomilta. Viikon reissukamat mahtuvat siis kyytiin helposti, eikä kauppareissuakaan tarvitse pelätä.

Erityisen ilahduttavaa on kalliimman mallin hinnoittelu, sillä Expedition–paketti kustantaa vain 2000 euroa lisää. Hinta on saataviin parannuksiin nähden niin maltillinen, että Nordenin hankkivan kannattaa ehdottomasti sijoitta rahansa varustellumpaan malliin.

Husqvarna Norden 901 Expedition on pyörä, jolla voi lähteä maailmanympärimatkalle tyylillä. Sen lisäksi, että kyseessä on erittäin kykenevä laite, on se myös markkinoiden tyylikkäin adventure. Retrofiiliksen tuominen supertekniseen seikkailupyörään on resepti, jolla ei vain voi epäonnistua.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Husqvarna Norden 901 Expedition

Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori, 889 cc
Teho: 77 kW (105 hv) / 8 000 r/min
Vääntö: 100 Nm / 6 500 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1529 mm
Istuinkorkeus: 875/895 mm
Tankin tilavuus: 19 litraa
Paino tankattuna. 228 kg

Hinta: 22 744 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat