4.11.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Bayon Cross – crossover, joka ei näytä niinkään crossoverilta Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Bayon Cross on suosittuun crossovereiden luokkaan kuuluva auto. Se ei kuitenkaan näytä juurikaan crossoverilta. Crossover on päivän sana. Hyundai Bayon -mallikin on nyt uudistunut niin, että auton mallimerkinnän perään on laitettu sana cross nimenomaan ilmentämään sitä, mihin luokkaan se kuuluu. Hyundai Bayon Cross kuuluu siis suosittuun B-segmentin crossovereiden luokkaan, samaan joukkoon, josta löytyvät jo esimerkiksi Skoda Kamiq, Ford Puma, Volkswagen T-Cross ja Seat Arona.Ehkä Bayonin lisänimi Cross on paikallaan sen vuoksi, että Bayon Cross ei näytä juurikaan crossoverilta. Se näyttää enemmänkin tavalliselta B-luokkaan kuuluvalta pikkuautolta. Mutta tähän luokkaan Hyundailla on i20-malli, joten Bayon Cross on Hyundain edustaja B-SUV -luokassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutta korkeammalla maavarallaBayon Cross perustuukin i20-mallin kanssa samaan perusrakenteeseen, mutta sen maavara on korkeampi kuin esimerkiksi Hyundai i20 -mallissa. Bayonin keulan ilmeessä sekä pyöränkaarien ympärillä on suojamuovia tuomassa siihen crossovermaista lookkia.Bayon Crossin muotoilu on erikoinen, mutta varsin onnistunut. Sen keula muistuttaa melkein nykyaikaista sähköautoa keulan läpi kulkevan valoviirun ansiosta. Perässä korkealle nostetut valoelementit ovat myös hyvin erottuvat.Kevythybridi malliston huipullaSähköautosta ei ole kuitenkaan kysymys. Bayon Crossin voimalinjat menevät niin, että mallisto alkaa 1,2-litraisesta vapaasti hengittävästä manuaalivaihteisesta versiosta. Sen jälkeen siirrytään 1-litraiseen turbomoottoriin manuaalivaihteella. Seuraavaan malliin lisätään jo automaattivaihteisto ja sen päälle vielä malliston huipulla oleva kevythybridi.Varustetasojen puolella hinnat alkaen malli on varustetasoltaan matalin ja mallistoa ylöspäin kivutessa, myös varusteita tulee lisää.Esimerkiksi malliston huipulla oleva, myös koeajossa ollut kevythybridi on varusteluiltaan kallein Style, eikä sitä edes alemmilla varustetasoilla Suomesta saa.Automallin hinnat alkaen -malli maksaa runsaat 22 000 euroa ja malliston kallein runsaat 28 000 euroa. Koeajoauto oli varusteltu vielä erikoisvärillä, mustalla katolla, Safety Packillä sekä paremmalla Bosen äänentoistolla. Tällöin hintaa on jo yli 32 000 euroa, mutta varusteitakin jo melko paljon. Aika tyypillinen B-segmenttiläinenAjettavuudeltaan Bayon Cross on tyypillinen B-segmentin edustaja. Kaikki on kohdallaan ja ihan ok, mutta mikään ei oikein tarjoa kuljettajalle selkeää vastetta ja palautetta. Ohjaus on kevyt, auto tuntuu ajossa kevyeltä, joka tietysti myös tarkoittaa helppoa käsiteltävyyttä. Ajoon voi hakea hieman erilaista tuntumaa ajo-ohjelmien kautta, mutta eipä Sport-painikkeen painaminen juurikaan tuo mitään lisäarvoa Bayonissa ajamiseen.Bayon Crossin voimalinjan on rakennettu 1,2-litraisen bensiinimoottorin ympärille ja kysymyksessä kevythybridi. Voima välittyy tiehen 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Voimalinjan toiminta on hieman nykivää, vaihteiden vaihdot hieman viipyilevät aina välillä.Kevythybridissä sähkömoottorin tarkoituksena on avustaa polttomoottoria ja pienentää sen kuormaa esimerkiksi kiihdytyksissä. Tämänkin huomaa Bayonilla ajaessa välillä siinä, että sähkömoottori myös boostaa polttomoottoria välillä aavistuksen enemmän, mitä kuljettaja oli ajatellut, ja tämä tuntuu pieninä pyrähdyksinä voimalinjassa. Perusajossa voimalinja on kuitenkin ihan toimiva, eikä viipyilyt ja nykimiset pääse nousemaan häiritseväksi asti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntä se kulutus?Koska sähkömoottori avustaa polttomoottoria keventämällä sen kuormaa, toiminnan perimmäisenä tarkoituksenahan on vähentää polttoaineenkulutusta. Näin ainakin teoriassa, vaikka käytännössä Bayonin kulutus ei jäänyt kovinkaan pieneksi koeajon aikana. Koeajo oli pääasiassa kaupunkiajoa ja kehäteillä pyörimistä, mutta silti ajotietokoneen mukainen kulutuslukema oli 7,2 litraa, joka on kyllä paljon. Paljon se jää myös auton WLTP-lukemasta, joka on 5,2 litraa. Mikään virallinen lukema tuo ei ajotietokoneen antama lukema tietenkään ole, ja oikean polttoaineenkulutuksen todentamiseksi autolle pitäisi tehdä kulutusmittaus.Sisätilat Bayonissa ovat varsin selkeät. Ohjaamonkin ilme on hyvin auton luokkaa kuvastavaa. Toimivaa, mutta ei niin kovinkaan erikoista.Ohjaamoa hallitsee nykyautojen tavoin iso tietoviihdejärjestelmän näyttö, jonka käyttölogiikka on myös varsin selkeä. Muita toimintoja, kuten ilmastointia hoidetaan perinteisin kytkimin.Ajoasento Bayon Crossissa on ihan mukava, sekin on hyvin perinteinen B-segmentin luokkaan kuuluva. Ei mitään erikoista, mutta ei mitään valtavan puutteellistakaan.Bayon Cross on siinä mielessä hyvä ja varteenotettava automalli, että se tarjoaa hyvät tilat varsin kompaktiin ulkokuoreensa nähden. Auto ei ole kuin 4,2 metriä pitkä, mutta niin edessä, takana kuin tavaratilassakin on lääniä ihan kiitettävästi. Hyundai Bayon Cross on varsin tasapainoinen paketti, ja se toimisi varsin hyvin vaikka perheen ainoanakin autona. Käytännöllisyys Ketteryys Ulkomuoto Nykivä voimalinja Kulutus ajotietokoneen mukaan Hyundai Bayon Cross 1.0 T-GDI 100 hv 48v Hybrid 7DCT-aut. Style POLTTOMOOTTORI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 998 cm 3 7-v. automaattivaihteisto 74 kW (100 hv), 200 Nm WLTP-kulutus 5,2 l/100km CO 2 -päästöt 121 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 12,4 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 4 180 mm Leveys 1 775 mm Korkeus 1 500 mm Akseliväli 2 580 mm Tavaratila 324 l Omamassa 1 145 kg perävaunu 910 / 450 kg Euro NCAP 4 tähteä (2021) Takuu 7 v Hinta alkaen 28 390 € koeajoauto 32 173 € Lue lisää Kaikki artikkelit 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 30.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 Hybrid – ennen kaikki ei ollut paremmin 3.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona EV 65 kWh – kypsemmät vaihtoehdot 20.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona Hybrid – evoluution tuloksena parempi auto, joka huutaa hirvittävästi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 6.11.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach EQS SUV 680 – luksuslinna ja 23000 euron maalipinta 6.11.2024 Moottoripyörät KTM 990 Duke R on uusi katujen rankaisija 6.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa: 46 uutuusmallia, vain yksi voi voittaa 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista