4.11.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Bayon Cross – crossover, joka ei näytä niinkään crossoverilta Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Bayon Cross on suosittuun crossovereiden luokkaan kuuluva auto. Se ei kuitenkaan näytä juurikaan crossoverilta. Crossover on päivän sana. Hyundai Bayon -mallikin on nyt uudistunut niin, että auton mallimerkinnän perään on laitettu sana cross nimenomaan ilmentämään sitä, mihin luokkaan se kuuluu. Hyundai Bayon Cross kuuluu siis suosittuun B-segmentin crossovereiden luokkaan, samaan joukkoon, josta löytyvät jo esimerkiksi Skoda Kamiq, Ford Puma, Volkswagen T-Cross ja Seat Arona.Ehkä Bayonin lisänimi Cross on paikallaan sen vuoksi, että Bayon Cross ei näytä juurikaan crossoverilta. Se näyttää enemmänkin tavalliselta B-luokkaan kuuluvalta pikkuautolta. Mutta tähän luokkaan Hyundailla on i20-malli, joten Bayon Cross on Hyundain edustaja B-SUV -luokassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutta korkeammalla maavarallaBayon Cross perustuukin i20-mallin kanssa samaan perusrakenteeseen, mutta sen maavara on korkeampi kuin esimerkiksi Hyundai i20 -mallissa. Bayonin keulan ilmeessä sekä pyöränkaarien ympärillä on suojamuovia tuomassa siihen crossovermaista lookkia.Bayon Crossin muotoilu on erikoinen, mutta varsin onnistunut. Sen keula muistuttaa melkein nykyaikaista sähköautoa keulan läpi kulkevan valoviirun ansiosta. Perässä korkealle nostetut valoelementit ovat myös hyvin erottuvat.Kevythybridi malliston huipullaSähköautosta ei ole kuitenkaan kysymys. Bayon Crossin voimalinjat menevät niin, että mallisto alkaa 1,2-litraisesta vapaasti hengittävästä manuaalivaihteisesta versiosta. Sen jälkeen siirrytään 1-litraiseen turbomoottoriin manuaalivaihteella. Seuraavaan malliin lisätään jo automaattivaihteisto ja sen päälle vielä malliston huipulla oleva kevythybridi.Varustetasojen puolella hinnat alkaen malli on varustetasoltaan matalin ja mallistoa ylöspäin kivutessa, myös varusteita tulee lisää.Esimerkiksi malliston huipulla oleva, myös koeajossa ollut kevythybridi on varusteluiltaan kallein Style, eikä sitä edes alemmilla varustetasoilla Suomesta saa.Automallin hinnat alkaen -malli maksaa runsaat 22 000 euroa ja malliston kallein runsaat 28 000 euroa. Koeajoauto oli varusteltu vielä erikoisvärillä, mustalla katolla, Safety Packillä sekä paremmalla Bosen äänentoistolla. Tällöin hintaa on jo yli 32 000 euroa, mutta varusteitakin jo melko paljon. Aika tyypillinen B-segmenttiläinenAjettavuudeltaan Bayon Cross on tyypillinen B-segmentin edustaja. Kaikki on kohdallaan ja ihan ok, mutta mikään ei oikein tarjoa kuljettajalle selkeää vastetta ja palautetta. Ohjaus on kevyt, auto tuntuu ajossa kevyeltä, joka tietysti myös tarkoittaa helppoa käsiteltävyyttä. Ajoon voi hakea hieman erilaista tuntumaa ajo-ohjelmien kautta, mutta eipä Sport-painikkeen painaminen juurikaan tuo mitään lisäarvoa Bayonissa ajamiseen.Bayon Crossin voimalinjan on rakennettu 1,2-litraisen bensiinimoottorin ympärille ja kysymyksessä kevythybridi. Voima välittyy tiehen 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Voimalinjan toiminta on hieman nykivää, vaihteiden vaihdot hieman viipyilevät aina välillä.Kevythybridissä sähkömoottorin tarkoituksena on avustaa polttomoottoria ja pienentää sen kuormaa esimerkiksi kiihdytyksissä. Tämänkin huomaa Bayonilla ajaessa välillä siinä, että sähkömoottori myös boostaa polttomoottoria välillä aavistuksen enemmän, mitä kuljettaja oli ajatellut, ja tämä tuntuu pieninä pyrähdyksinä voimalinjassa. Perusajossa voimalinja on kuitenkin ihan toimiva, eikä viipyilyt ja nykimiset pääse nousemaan häiritseväksi asti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntä se kulutus?Koska sähkömoottori avustaa polttomoottoria keventämällä sen kuormaa, toiminnan perimmäisenä tarkoituksenahan on vähentää polttoaineenkulutusta. Näin ainakin teoriassa, vaikka käytännössä Bayonin kulutus ei jäänyt kovinkaan pieneksi koeajon aikana. Koeajo oli pääasiassa kaupunkiajoa ja kehäteillä pyörimistä, mutta silti ajotietokoneen mukainen kulutuslukema oli 7,2 litraa, joka on kyllä paljon. Paljon se jää myös auton WLTP-lukemasta, joka on 5,2 litraa. Mikään virallinen lukema tuo ei ajotietokoneen antama lukema tietenkään ole, ja oikean polttoaineenkulutuksen todentamiseksi autolle pitäisi tehdä kulutusmittaus.Sisätilat Bayonissa ovat varsin selkeät. Ohjaamonkin ilme on hyvin auton luokkaa kuvastavaa. Toimivaa, mutta ei niin kovinkaan erikoista.Ohjaamoa hallitsee nykyautojen tavoin iso tietoviihdejärjestelmän näyttö, jonka käyttölogiikka on myös varsin selkeä. Muita toimintoja, kuten ilmastointia hoidetaan perinteisin kytkimin.Ajoasento Bayon Crossissa on ihan mukava, sekin on hyvin perinteinen B-segmentin luokkaan kuuluva. Ei mitään erikoista, mutta ei mitään valtavan puutteellistakaan.Bayon Cross on siinä mielessä hyvä ja varteenotettava automalli, että se tarjoaa hyvät tilat varsin kompaktiin ulkokuoreensa nähden. Auto ei ole kuin 4,2 metriä pitkä, mutta niin edessä, takana kuin tavaratilassakin on lääniä ihan kiitettävästi. Hyundai Bayon Cross on varsin tasapainoinen paketti, ja se toimisi varsin hyvin vaikka perheen ainoanakin autona. Käytännöllisyys Ketteryys Ulkomuoto Nykivä voimalinja Kulutus ajotietokoneen mukaan Hyundai Bayon Cross 1.0 T-GDI 100 hv 48v Hybrid 7DCT-aut. Style POLTTOMOOTTORI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 998 cm 3 7-v. automaattivaihteisto 74 kW (100 hv), 200 Nm WLTP-kulutus 5,2 l/100km CO 2 -päästöt 121 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 12,4 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 4 180 mm Leveys 1 775 mm Korkeus 1 500 mm Akseliväli 2 580 mm Tavaratila 324 l Omamassa 1 145 kg perävaunu 910 / 450 kg Euro NCAP 4 tähteä (2021) Takuu 7 v Hinta alkaen 28 390 € koeajoauto 32 173 € Lue lisää Kaikki artikkelit 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 30.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 Hybrid – ennen kaikki ei ollut paremmin 3.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona EV 65 kWh – kypsemmät vaihtoehdot 20.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona Hybrid – evoluution tuloksena parempi auto, joka huutaa hirvittävästi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.1.2025 Autoilu Autoliitto: Helsingin polttomoottorikielto ongelmallinen 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 28.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Tätä olette odottaneet: käytetty Mercedes-Benz S124 huutokaupataan Auto 25 -tapahtumassa! 28.1.2025 Moottoripyörät Yamaha uudistaa prätkämallistoaan – kärkenä kokonaan uusi Yamaha R9 27.1.2025 Koeajo Koeajo: Renault Captur – käytännöllisyyttä ja mukavuutta perusteellisesti uudistuneella ilmeellä 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 24.1.2025 Autoilun hinta Näin autoilun kustannukset muuttuvat, kun siirrytään vanhasta käytetystä sähköautoon 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa