4.11.2024

Koeajo: Hyundai Bayon Cross – crossover, joka ei näytä niinkään crossoverilta

Kuva Manu Tuppurainen

Hyundai Bayon Cross on suosittuun crossovereiden luokkaan kuuluva auto. Se ei kuitenkaan näytä juurikaan crossoverilta.

Crossover on päivän sana. Hyundai Bayon -mallikin on nyt uudistunut niin, että auton mallimerkinnän perään on laitettu sana cross nimenomaan ilmentämään sitä, mihin luokkaan se kuuluu. 

Hyundai Bayon Cross kuuluu siis suosittuun B-segmentin crossovereiden luokkaan, samaan joukkoon, josta löytyvät jo esimerkiksi Skoda Kamiq, Ford Puma, Volkswagen T-Cross ja Seat Arona.

Ehkä Bayonin lisänimi Cross on paikallaan sen vuoksi, että Bayon Cross ei näytä juurikaan crossoverilta. Se näyttää enemmänkin tavalliselta B-luokkaan kuuluvalta pikkuautolta. Mutta tähän luokkaan Hyundailla on i20-malli, joten Bayon Cross on Hyundain edustaja B-SUV -luokassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mutta korkeammalla maavaralla

Bayon Cross perustuukin i20-mallin kanssa samaan perusrakenteeseen, mutta sen maavara on korkeampi kuin esimerkiksi Hyundai i20 -mallissa. Bayonin keulan ilmeessä sekä pyöränkaarien ympärillä on suojamuovia tuomassa siihen crossovermaista lookkia.

Bayon Crossin muotoilu on erikoinen, mutta varsin onnistunut. Sen keula muistuttaa melkein nykyaikaista sähköautoa keulan läpi kulkevan valoviirun ansiosta. Perässä korkealle nostetut valoelementit ovat myös hyvin erottuvat.

Kevythybridi malliston huipulla

Sähköautosta ei ole kuitenkaan kysymys. Bayon Crossin voimalinjat menevät niin, että mallisto alkaa 1,2-litraisesta vapaasti hengittävästä manuaalivaihteisesta versiosta. Sen jälkeen siirrytään 1-litraiseen turbomoottoriin manuaalivaihteella. Seuraavaan malliin lisätään jo automaattivaihteisto ja sen päälle vielä malliston huipulla oleva kevythybridi.

Varustetasojen puolella hinnat alkaen malli on varustetasoltaan matalin ja mallistoa ylöspäin kivutessa, myös varusteita tulee lisää.

Esimerkiksi malliston huipulla oleva, myös koeajossa ollut kevythybridi on varusteluiltaan kallein Style, eikä sitä edes alemmilla varustetasoilla Suomesta saa.

Automallin hinnat alkaen -malli maksaa runsaat 22 000 euroa ja malliston kallein runsaat 28 000 euroa. Koeajoauto oli varusteltu vielä erikoisvärillä, mustalla katolla, Safety Packillä sekä paremmalla Bosen äänentoistolla. Tällöin hintaa on jo yli 32 000 euroa, mutta varusteitakin jo melko paljon.

Aika tyypillinen B-segmenttiläinen

Ajettavuudeltaan Bayon Cross on tyypillinen B-segmentin edustaja. Kaikki on kohdallaan ja ihan ok, mutta mikään ei oikein tarjoa kuljettajalle selkeää vastetta ja palautetta. Ohjaus on kevyt, auto tuntuu ajossa kevyeltä, joka tietysti myös tarkoittaa helppoa käsiteltävyyttä. Ajoon voi hakea hieman erilaista tuntumaa ajo-ohjelmien kautta, mutta eipä Sport-painikkeen painaminen juurikaan tuo mitään lisäarvoa Bayonissa ajamiseen.

Bayon Crossin voimalinjan on rakennettu 1,2-litraisen bensiinimoottorin ympärille ja kysymyksessä kevythybridi. Voima välittyy tiehen 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Voimalinjan toiminta on hieman nykivää, vaihteiden vaihdot hieman viipyilevät aina välillä.

Kevythybridissä sähkömoottorin tarkoituksena on avustaa polttomoottoria ja pienentää sen kuormaa esimerkiksi kiihdytyksissä. Tämänkin huomaa Bayonilla ajaessa välillä siinä, että sähkömoottori myös boostaa polttomoottoria välillä aavistuksen enemmän, mitä kuljettaja oli ajatellut, ja tämä tuntuu pieninä pyrähdyksinä voimalinjassa. Perusajossa voimalinja on kuitenkin ihan toimiva, eikä viipyilyt ja nykimiset pääse nousemaan häiritseväksi asti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Entä se kulutus?

Koska sähkömoottori avustaa polttomoottoria keventämällä sen kuormaa, toiminnan perimmäisenä tarkoituksenahan on vähentää polttoaineenkulutusta. Näin ainakin teoriassa, vaikka käytännössä Bayonin kulutus ei jäänyt kovinkaan pieneksi koeajon aikana. Koeajo oli pääasiassa kaupunkiajoa ja kehäteillä pyörimistä, mutta silti ajotietokoneen mukainen kulutuslukema oli 7,2 litraa, joka on kyllä paljon. Paljon se jää myös auton WLTP-lukemasta, joka on 5,2 litraa. Mikään virallinen lukema tuo ei ajotietokoneen antama lukema tietenkään ole, ja oikean polttoaineenkulutuksen todentamiseksi autolle pitäisi tehdä kulutusmittaus.

Sisätilat Bayonissa ovat varsin selkeät. Ohjaamonkin ilme on hyvin auton luokkaa kuvastavaa. Toimivaa, mutta ei niin kovinkaan erikoista.

Ohjaamoa hallitsee nykyautojen tavoin iso tietoviihdejärjestelmän näyttö, jonka käyttölogiikka on myös varsin selkeä. Muita toimintoja, kuten ilmastointia hoidetaan perinteisin kytkimin.

Ajoasento Bayon Crossissa on ihan mukava, sekin on hyvin perinteinen B-segmentin luokkaan kuuluva. Ei mitään erikoista, mutta ei mitään valtavan puutteellistakaan.

Bayon Cross on siinä mielessä hyvä ja varteenotettava automalli, että se tarjoaa hyvät tilat varsin kompaktiin ulkokuoreensa nähden. Auto ei ole kuin 4,2 metriä pitkä, mutta niin edessä, takana kuin tavaratilassakin on lääniä ihan kiitettävästi. Hyundai Bayon Cross on varsin tasapainoinen paketti, ja se toimisi varsin hyvin vaikka perheen ainoanakin autona.

  • Käytännöllisyys
  • Ketteryys
  • Ulkomuoto
  • Nykivä voimalinja
  • Kulutus ajotietokoneen mukaan

Hyundai Bayon Cross 1.0 T-GDI 100 hv 48v Hybrid 7DCT-aut. Style

POLTTOMOOTTORI, etuveto

3-syl. bensiinimoottori 998 cm 3

7-v. automaattivaihteisto

74 kW (100 hv), 200 Nm

WLTP-kulutus 5,2 l/100km

CO 2 -päästöt 121 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 12,4 s

huippunopeus 175 km/h

Mitat

Pituus 4 180 mm

Leveys 1 775 mm

Korkeus 1 500 mm

Akseliväli 2 580 mm

Tavaratila 324 l

Omamassa 1 145 kg

perävaunu 910 / 450 kg

Euro NCAP 4 tähteä (2021)

Takuu 7 v

Hinta alkaen 28 390 €

koeajoauto 32 173 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat