23.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i30 on kevythybridi sporttisella silauksella, ehkä liiankin sporttisella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevythybridi antaa Hyundai i30:een lisäpotkua, mutta aiheuttaa myös ärsyttävää nykimistä. Hyvää: runsaat tilat, sportti-istuimet, konstailemattomuus, ajettavuus, suorituskyky. Huonoa: rengasmelu, pintakovuus, hybridijärjestelmän nykiminen. Hyundai i30 on uusiutunut edukseen. Keulan ilmettä on muutettu menevämmäksi, peräpää on selvinnyt helpommalla. Maski hymyilee leveämmin ja puskurin ilmanottoaukotkin ovat isompia, kromia on puolestaan vähemmän. Led-päiväajovalot ovat kuin kissan viikset.Sisällä uutuudenviehätystä lisäävät uudet verhoilumateriaalit ja -sävyt. Kosketusnäyttö ja mittariston keskinäyttö ovat kasvaneet kooltaan ja tarkentuneet grafiikaltaan. Joitakin katkaisimia on tyylitelty, mutta uutukaiseen on helppo kotiutua niin paatuneen Hyundai-kuskin kuin satunnaisen lainaajankin.Edistyneimmät käyttäjät voivat nauttia uudesta Bluelink-palvelusta, jolla auton voi paikantaa ja avata lukituksesta omalla puhelimella. Hullunkurisin varuste on amerikkalaiseen tarpeeseen; ulospääsyn helpottamiseksi kuljettajan istuin liukuu taka-asentoonsa ovea avatessa rutistaen samalla takapenkillä istuvan jumiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOsallistuisiko taloudellisuusajoon…Konepellin altakin löytyy uutta. Litran bensakone (120 hv) ja 1,6-diesel (115/136 hv) ovat tuttuja, mutta uusia 1,5-bensiinimoottoreita on kaksin kappalein. Malliston ainoa ahtamaton (110 hv) toimii vain perusmallissa, toinen ahdettu (159 hv) hallitsee malliston yläpäätä. Moottoreista seitsenvaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla varustetut ovat saaneet kevythybridikäsittelyn.Ajoon on toistaiseksi saatu vain huippumalleja (ei siis kuljettajiksi). Teholukema on kasvanut 19 pollella entisestä 1,4:stä. Paperilla kiihtyvyysarvo petraantuu puolella sekunnilla, ja käytännössä lähdöt tuntuvat pontevammilta. Kortensa kekoon kantanee myös hybridijärjestelmän sähkömoottori, vaikkei se energianvirtausnäytöstä ilmenekään. Sen mukaan hidastuksista ja alamäistä saadaan energiaa kyllä akkuun talteen, mutta käytettäisiin vain täyskaasukiihdytyksessä.Pintakaasulla pihistellessä järjestelmä taiteilee jatkuvasti vedon, vapaalla rullauksen ja moottorijarrutuksen välillä. Tuloksena kulutus ilahduttaa kuutosella alkavilla lukemilla, mutta eri tilojen vaihtuminen voisi tapahtua hienostuneemminkin.…vai ratapäiville?Liekö Hyundain rallimenestyksellä vaikutusta, mutta vakiomallitkin ovat vuosien saatossa muuttuneet paremmiksi ja hauskemmiksi ajettavuudeltaan. Sitä korostaa sopivasti urheilullinen varustetaso N-line, jonka saa nyt ensimmäistä kertaa myös farmarikoriin. Parasta vajaan kolmen tonnin hintaisessa paketissa on tukevammin muotoillut, sähköllä säätyvät ja mokkanahkaiset sporttipenkit. Punaiset tikkaukset luovat tunnelmaa. Ulospäin näyttävyydestä huolehtivat vihaisempi maski ja puskurit.Renkaat on vaihdettu 18-tuumaisiin matalaprofiilisiin, jo ne riittävät tekemään särön mukavuuteen pintakovuudellaan ja rengasmelullaan. Onneksi Wagon-mallin jousitusta ei ole tiukennettu muiden N-line-versioiden tavoin.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Mildhybrid 7-DCT N Line Hinta alkaen 33 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 328 € Moottori Bensiinimoottori 1 482 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 117 kW (159 hv), 5500 r/min Vääntö 253 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 253 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,8 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4585 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1410 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous