21.10.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Tucson on pitänyt pintansa jo 20 vuotta. Siitä on tarjolla hyvin laajalla skaalalla versioita, myös hinnan suhteen. Saisiko olla Hyundai Tucson bensiiniversiona, manuaalivaihteella ja reilulla 33 000 eurolla? Vai Tucsonin ladattava hybridi, kaikilla mahdollisilla varusteilla, nelivedolla ja automaattivaiheisena, lähes 53 000 euroa? Siltä väliltäkin löytyy, perusbensaversio kevythybridinä automaattivaihteella ja nelivedollakin, sekä myös hybridi, sekin automaatilla ja myös nelivedolla. Siinä on skaala, mitä Hyundain 20 vuotta täyttäneestä Tucson-mallista on saatavilla. Voimalinjavaihtoehtoja on kaikkiaan kahdeksan erilaista, etuvetoisia ja nelivetoisia – ja kun niistä lasketaan vielä varusteversio, päästään lukumäärässä yli 20 erilaiseen Tucson-malliin.Tosin hinnat alkaen -malli on manuaalivaihteinen, sitä tuskin paljoa myydään. Siitä seuraava versio on kevythybridi, myös manuaalivaihteisena, 2 000 euroa enemmän. Kun vielä laitetaan 2 000 euroa lisää, saa päälle myös automaattivaihteiston.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuuluu suosittuun luokkaanHyundai Tucson kuuluu kaikkein suosituimpaan C-segmentin crossovereiden luokkaan, joten ampumalla niin sanotusti haulikolla, eli tarjoamalla laajan valikoiman, osumia saattaa tulla. Tucsonin sisarmalli Kia Sportage löytyy Suomessa tämän vuoden ensirekisteröintitilastoista 30 rekisteröidymmän automallin joukosta. Tucson on jäänyt Sportagen rekisteröinneistä sen vuoksi, että Kialla menee yleisesti ottaen hieman lujempaa Suomessa kuin Hyundailla ja toisaalta Hyundai Tucson on ehkä hieman rohkeammin muotoiltu kuin Kia Sportage.Tucson on edelleen rohkea, vaikka sen keulan ilme, etusäleikkö sekä etu- ja takapuskurit ovat nyt hieman uudistuneet.Mutta jos rohkeaan muotoiluun haluaa lähteä mukaan ja Hyundai Tucsonia autokseen miettii, skaala mistä valita on siis hyvin laaja, ja malliston huipulla komeilee koeajettu versio, ladattavana hybridinä ja nelivetona. Itse asiassa uutta . Se on niin sanottu 20th Anniversary Edition -malli, jossa niin auton peräpeiliä kuin istuinten niskatukiakin koristaavat kaktuksen kuvat. Hyundai Tucson on alunperin saanut nimensä ja innoituksensa amerikkalaisen Meksikon rajaseudulla sijaitsevan Tucsonin kaupungin mukaan. Tucsonin kaupungin eteläpuolella, Sonoran aavikolla kaktuksia riittää. Tucson-mallisto elää nyt neljättä sukupolveaan ja siinä ollaan noin puolivälin paikkeilla. Auton neljäs sukupolvi on nyt päivityksen saanut ja siinä on muutakin uutta, kuin 20th Anniversary Edition -mallin kaktuskuviot siellä täällä. Auton ohjaamo on nyt saanut perusteellisen uudistuksen, sitä ei edellismallista meinaa edes erottaa. Ohjaamoa halkoo nyt iso näyttö, joka yhdistää niin kuljettajan edessä olevan mittariston kuin tietoviihdejärjestelmän. Näyttöjen koot ovat nyt 12,3 ja 12,3 tuumaa.Näytön alapuolelta löytyy vielä kytkimiä tietoviihdejärjestelmän käyttöön, sekä sen alapuolelta kytkimet ilmastointilaitteelle. Uudistuneen keskinkyynärnojan eteen mukitelineiden viereen on tuotu puhelimen langaton latausalusta ja niiden edessä on ajo-ohjelmiin tarkoitetut kytkimet. Vaihdevalitsin löytyy rattipylväästä. Samoin ohjauspyörä on Tucsonissa uudistunut. Kaikki on varsin selkeää ja tyylikästä nyt.Huomaamaton ja eleetön voimalinjaVoimalinja Tucsonissa toimii jouhevasti. Vaihteiden vaihdot tapahtuvat huomaamattomasti liikkuminen on varsin eleetöntä. Voimalinja hoitaa hommansa vaivattomasti. Pelkällä sähköllä Tucsonillä pääsee teoriassa 65 kilometriä, käytännössä 40–50. Vaihtaminen eri voimanlähteiden välillä tapahtuu Tucsonissa myös huomaamattomasti. Sähkömoottorin teho on 72 kilowattia. Auton ajoakun teoreettinen koko on 13,8 kilowattituntia, ja latausaikaa sen täyttämiseen menee reilu pari tuntia, auton sisäinen laturi on 7,2 kilowatin tehoinen. Ihan normisuoritukseen Tucson siis kykenee tässäkin asiassa. Latauhybridi osoitti jälleen kerran sen, että jos latausta ei käytä, sitten bensiiniä kuluu. Sekalaisessa ajossa, ilman sähkön avustusta Tuscon hörppi koeajon aikana reilu 5–6 litraa bensiiniä sadalle.Tucsonissa istutaan korkealla, näkyvyys autossa on hyvä se on leppoisa ajaa. Istuinergonomia Tucsonissa on hieman valju, mutta eipä korkealla katumaasturilla mutkiin kovin kanttailla.Hyundailla ollaan ihastuttu monessa mallissa nyt mattaväreihin, niin täyssähköisissä kuin ladattavissa hybrideissä. Ioniq 5:n ja uuden Santa Fen lisäksi mattavärin saa myös uuteen Tucsoniin. Pine Green -mattaväri auton muuten mustien yksityiskohtien kanssa tekee siitä tyylikkään, mutta siitä täytyy muistaa, että sitä ei pestä esimerkiksi harjallisessa konepesussa. Väri ei sovi laiskalle, koska harjaton konepesu ei sitä puhdista riittävästi – ja laiskahan ei myöskään pese autoaan itse esimerkiksi käsin. Hyvää ja huonoa Laatuvaikutelma Tilat Tasapainoisuus Arka mattaväri Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 252 hv Hybrid 4WD 6AT LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiini/dieselmoottori 1 598 cm 3 6-v. automaattivaihteisto/ 185 kW (252 hv), 367 Nm Akku brutto / netto 13,8 / xx,x kWh Lataus Type 2: 7,2 kW (1 x 16 A) CCS: – kW WLTP-kulutus 1,2 l/100km CO 2 -päästöt 29 g/km toimintamatka sähköllä 66 km Suorituskyky 0–100 km/h 8,1 s huippunopeus 186 km/h Mitat Pituus 4 510 mm Leveys 1 865 mm Korkeus 1 650 mm Akseliväli 2 680 mm Tavaratila 558 l Omamassa 1 814 kg perävaunu 1 210 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2021) Takuu 7 v hybridijärjestelmä 8 v / 200 000 km Hinta alkaen 44 390 € koeajoauto 52 590 € Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 30.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 Hybrid – ennen kaikki ei ollut paremmin 3.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona EV 65 kWh – kypsemmät vaihtoehdot 20.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona Hybrid – evoluution tuloksena parempi auto, joka huutaa hirvittävästi 3.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona Electric – perusvarma pisti paremmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: ällönmakeaa mahan täydeltä - kullanvärinen Cadillac Escalade -limusiini 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 - Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?