24.12.2023

Koeajo: Ineos Grenadier – karu, karumpi, karuin

Ineos Grenadier on todellista työjuhtaa haluavan auto. Päällepäin se näyttää hyvin karulta, ja kuorien sisällä on erittäin kyvykäs, puhtaasti työkaluksi tarkoitettu auto. Hyvää: maasto-ominaisuudet, voimalinja, ergonomia, iso tavaratila. Huonoa: ohjaus, kääntösäde, ahdas takapenkki, lämmityslaite.

Ineos Grenadier on näyttävä näky tienpäällä. Se herättää joka paikassa erittäin paljon huomiota – poikkeavalla ulkomuodollaan, mutta myös sillä, että onhan kysymyksessä täysin uusi automerkki Suomessa. Kun merkin mainitsee kysyvälle olevan Ineos, saa ihmettelevän kysymyksen vastaukseksi: ”Mikä?”

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Piti saada kunnon maastoauto

Ineosin juuret ovat Britannian saarivaltiossa. Brittiläinen Sir Jim Ratcliffe perusti vuonna 1998 Ineos-nimisen kemianteollisuuskonsernin, johon Suomessakin toimiva Ineos Composites Finland Oy kuuluu. Ineos Composites Finland valmistaa Porvoon Kilpilahden jalostamoalueella polyesterihartseja lujitemuoviteollisuudelle.

Ineos-konsernin liikevaihdon on kerrottu olevan kymmeniä miljardia euroja, joten uuden automerkin perustaminen ei ole tällaiselle toimijalle ja sen omistajalle ainakaan taloudellisesta näkökulmasta ole mikään vaikea, ainakaan mahdoton tehtävä.

Sir Ratcliffe perusti Ineoksen siksi, että hän halusi kunnollisen maastoauton. Ratcliffe jäi suremaan suuresti, kun Jaguar Land Rover päätti lopettaa alkuperäisen Defenderin tuotannon vuonna 2016. Ratcliffe ei myöskään ollut surunsa kanssa yksin, sillä Defenderille oli muodostunut sen vajaan 70 valmistusvuoden aikana varsin vankka kannattajakunta ympäri maailmaa.

Kun Defenderin valmistus lopetettiin, jotain piti siis tehdä. Ratcliffen jopa tiedetään jopa ottaneen yhteyttä Jaguar Land Roveriin, jotta hän voisi ostaa Defenderien valmistukseen käytetyt tuotantolinjat, mutta se ei toiselle osapuolelle käynyt.

Avuksi puhdas pöytä

Jotta Ratcliffe saisi kelvollisen maasturin, oli siis aloitettava puhtaalta pöydältä. Hän palkkasi työryhmän, jonka tehtävänä oli tehdä yhtä vankka ja kyvykäs maastoauto kuin mitä Defender oli. Ratcliffen työryhmä tutki myös kaikki kilpailijat, ennen kuin Grenadierista tuli valmista. Kaikki varteenotettavat maastoautot, kuten esimerkiksi Jeep, Toyota Hilux ja muut tutkittiin läpikotaisin.

Kun tiedettiin, millainen Grenadierista tulisi, se pitäisi myös valmistaa jossain. Koska rahasta Sir Ratcliffellä ei ollut vieläkään kiinni, hän osti Ranskasta Hambachista vanhan Mercedeksen autotehtaan, jossa oli aiemmin valmistettu Smarteja.

Konehuoneen puolelle Ineos Grenadieriin valittiin BMW:n suorat 6-sylinteriset turboahdetut bensiini- ja diesel-moottorit ja vaihteistoksi luotettava ZF:n 8-portainen automaatti. Akselit ovat Carraron valmistamat ja jakolaatikko on peräisin Tremeciltä. Auto on rakennettu tikapuurungolle ja pyörien tuenta on monivarsilla.

Näistä aineksista syntyi kokonaan uusi automerkki – ja voi vain kuvitella Sir Ratcliffen hymyn, kun ensimmäinen Ineos Grenadier -maasturi on rullannut ulos Smartvillen tehtaalta ulos Ranskan Hambachissa.

Tuotannon käynnistyttyä ensimmäiset Ineos Grenadierit ovat saapuneet Suomeen syksyn aikana. Maahantuonnin autoissa hoitaa Hedin Automotive, joka on autojen jälleenmyynnin lisäksi tämän vuoden aikana laajentanut Ineosin lisäksi myös muiden uusien automerkkien maahantuontiin.

Maahantuojan mukaan kysyntää autoille on myös ollut mukavasti.

Klassiset maastoauton piirteet

Ineos on todellakin näyttävä kapistus. Se on ulkomuodoltaan varsin karu – karumpaa laitetta saa markkinalta uusista autoista tällä hetkellä hakea. Siinä on ne kaikki klassisen maastoauton piirteet, mihin olemme tottuneet. Autossa on kulmikkaat muodot, pystysuorat pilarit, jolloin myös katvealueet jäävät mahdollisimman pieniksi.

Grenadierin maavara on korkea, ja kahluusyvyys vakiona peräti 80 senttiä. Maavara on tarkalleen 26,4 senttiä ja lähestymis- ja jättökulmat ovat autossa yli 35 astetta. Ulkoa auton perästä löytyy valmiiksi tikkaat, joiden ansiosta auton katolle voi vaivattomasti kiivetä. Sisätiloista lattiasta löytyy pohjaproput, joten auton siivoaminenkin on helppoa, vain vesiletku käteen.

Sisään nouseminen Grenadieriin on hieman normaaliin autoon istumiseen verrattuna vähän enemmän akrobatiaa vaativaa. Alahelmassa olevat suojaraudat toimivat myös astinlautoina, niitä on järkevä käyttää Grenadieriin astumiseen. Oviaukot ovat hivenen normaalia matalammat, ja sisälle vääntäytyminen vaatii pujahdustekniikkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lentokoneista tuttuja irtopaneeleita

Jos auto on ulkoa karu, sitä se on omalla tavalla sisältäkin. Keskikonsolin kytkimet ja säätimet on koottu irtopaneelein, aivan kuin lentokoneessa. Katossa irtopaneelien rivistö jatkuu, sieltä löytyy valmiiksi kytkimet esimerkiksi lisävaloille ja muille apulaitteille, mitä autoon voi joutua kytkemään. Kytkeminen on helppoa, sillä ympäri autoa löytyy valmiita pistokkeita, mihin laitteet voi kytkeä.

Kuljettajan ergonomia Grendierissa on mainio. Istuimet tarjoavat hyvän tuen ja ne ovat kertakaikkisen hyvät. Takana tilat on yllättävän ahtaat, sillä tilaa on budjetoitu runsaasti tavaratilalle, joka on yli kahden kuution kokoinen. Tavaratilan ja takaistuimen väliseinä alkaa täsmälleen siitä kohtaa, missä takaovi loppuu, joten takapenkille kulkeminenkin vaatii vieläkin enemmän pujottautumista, koska istuinrivi on hieman edessä. Takana istutaan myös hyvin ryhdikkäästi.

Ineoksella ei ole asennettu Grenadieriin kiinteää navigointia, koska edessä olisi jatkuva päivitysrumba. Tämä puoli hoituu älypuhelimen peilauksella.

Ineos on vahvasti mukana myös urheilussa, muun muassa Formula 1 -sarjassa, purjehduksen America’s Cupissa sekä muun muassa ammattipyöräilyssä. Ammattipyöräilyssä Ineosilla on oma menestyksekäs Ineos Grenadiers -talli ja tästä viittauksena ja hauskana yksityiskohtana onkin auton toinen töötti. Ohjauspyörän keskiöstä painamalla saa autossa tööttiäänen toki perinteiseen tapaan aikaiseksi, mutta ohjauspyörän painikkeista löytyy toinen, hienovaraisempi töötti pyöräilijöille. Ehkä siksikin, että britit ovat pyöräilykansaa ja siellä pyöräilijöiden kunnioitus kuuluu myös liikennekulttuuriin.

Väkevä Bemarin diesel

Kun Grenadierin käynnistää, BMW:n toimittama diesel herää mukavaan hyrinään. BMW:n B57-tyypin moottori, kolmen litran suora kuutonen, tarjoaa autolle vääntöä mukavat 550 newtonmetriä laajalla 1 250–3 000 kierrosalueella, joka sopii esimerkiksi maastossa ryömintään erinomaisen hyvin.

Voimalinja on erittäin toimiva, mutta myös hyvin puhdikas. Moottoriäänet kuuluvat Grenadierin ohjaamoon selkeästi, kun kaasua polkaisee. Äänimaailma kuitenkin tukee hyvin sitä fiilistä, että voimaa Grenadierissa riittää. Sitä riittää myös kuorman vetämiseen, jarrullisen kärryn vetokyky Grenadierilla on peräti 3 500 kiloa.

Koska Grenadier on suunniteltu ensisijaisesti maastoajoon ja työkaluksi työ- tai vaativiin vapaa-ajan käyttötarkoituksiin, se näkyy myös Grenadierin voimalinjassa ja nelivedon ominaisuuksissa. Tremecin jakolaatikko tarjoaa sekä nopean puolen, että hitaan puolen alennusvaihteen. Alennusvaihteen välitys on 2,5:1, joka tarkoittaa Grenadierille tarvittaessa erittäin hidasta ryömintää.

Jakovaihteiston lisäksi Grenadierissa on vielä erilliset lukot akseleilla. Niitä pystyy käyttämään täysin erillisinä, joko pelkkä etuakseli tai taka-akseli kytkettynä tai yhdessä jakovaihteiston kanssa.

Kykenevä maastossa

Grenadier osoittikin Moottorin koeajossa, että se on erittäin kykenevä maastoajoon. Tilanteissa, jossa autoa kokeiltiin, ei ollut epäilystäkään, etteikö Grenadier olisi niistä selvinnyt. Joka hetkessä auto tuntui osoittavan kykyä ja olevan erittäin uskottava etenijä tilanteessa kuin tilanteessa. Grenadierin kyvyt ovat niin hyvät, että monelta kuskilta loppuu varmasti kantti ennen kuin Grenadier päättää lopettaa etenemisen.

Ohjaus Ineosissa on hydraulisesti tehostettu ja se on välitetty simpukalla. Ohjaus on tavattoman hidas, eikä hitautta voi oikein nykyaikana perustella enää maasto-ominaisuuksienkaan vuoksi, ne ajat, kun maastoautoissa oli hidas ohjaus, kuuluvat menneisyyteen.

Ohjaus on kyllä välitön, se välittää kaikki pyörien liikkeet ja asennot hyvin, mutta tavallisessa arkiajossa, ja ennen kaikkea matka-ajossa se suorastaan rasittava, koska ohjaus keskittää huonosti ja on äärimmäisen levoton keskialueella. Hidas ohjaus aiheuttaa myös sen, että sitten kun on kiire, tarvitaan Kankkusen kädet. Paremmalla ja nykyaikaisemalla ohjauksella varustettu Grenadier olisi huomattavasti parempi ja miellyttävämpi ajaa, koska auton muu ajettavuus, alusta ja voimalinja toimivat erinomaisesti.

Hidas ohjaus ja peräti 13,5 metrin kääntöympyrä vaikuttavat siihen, että Ineos on tavattoman kankea käsitellä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lämmityslaitteessa kehitettävää

Toinen arkiajoa häiritsevä tekijä Ineoksessa on sen lämmityslaite. Välilä lämmityslaite puhaltaa todella kuumaa ja tuntuu, että vaikka kuinka säätäisi lämpötilaa pienemmäksi, ohjaamossa on edelleen kuuma. Lisäksi lämpö jakautui epätasaisesti muutamankin asteen pakkasella ajettaessa, jaloilla oli vähän kylmä, mutta muualla lämmin tai jopa kuuma. Ilmastointilaitteen huurteenpoistossa on myös kehitettävää, sillä se ei aina riittänyt pitämään myöskään ohjaamon laseja huurteettomana.

Moottorin koeajossa ollut Ineos Grenadier Utility Wagonin saa suoraan tehdastilauksena valittuna kaksi- tai viisipaikkaisena. Auto oli rekisteröity myös N2G-luokan kevytkuorma-autoksi. Tällä tavalla Grenadierin hinta lähes puolittuu. Tosin silloin vaatimuksena on vähintään C1-luokan ajokortti ja auton nopeus on rajoitettu reiluun 80 kilometriin tunnissa.

Hintasäästö kevytkuorma-autoksi rekisteröinnissä on melkoinen, sillä Grenadierin henkilöautomalliston hinnoissa on vajaan 70 000–80 000 euron autovero, jolloin auton hinta on varusteista riippuen alkaen 160 000 euroa.

Kuorma-autona Ineosia Suomessa myös hankitaan arvatenkin paljon, jo pelkästään sen vuoksi, että Ineos Grenadier on ennen kaikkea työkalu. Karu sellainen, mutta monissa työtehtävissä myös paikkansa lunastava.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Jari Saarentaus

Ineos Grenadier 3.0 Diesel Utility Wagon N2G
POLTTOMOOTTORI, neliveto
6-syl. dieselmoottori 2 993 cm 3
8-v. automaattivaihteisto
183 kW (249 hv), 550 Nm
WLTP-kulutus 11,1 l/100km
CO 2 -päästöt 294 g/km
Suorituskyky 0–100 km/h 9,9 s
huippunopeus 90 km/h (rajoitettu)
Mitat
Pituus 4 896 mm
Leveys 1 930 mm
Korkeus 2 036 mm
Akseliväli 2 922 mm
Tavaratila 2 035 l
Omamassa 2 815 kg
perävaunu 3 500 / 750 kg
Euro NCAP ei testattu
Takuu 5 v
Hinta alkaen 87 600 €
koeajoauto 98 857 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat