Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella

Kuva Škoda

Pääsimme uudistetun Octavia RS:n rattiin Grobnikin radalla Kroatiassa. Ehdimme mietiskellä samalla myös mallin 25-vuotiasta historiaa sekä tulevaisuuden näkymiä.

Grobnikin rata on hieno. Sopivan pitkä; 4168 metriä. 18 mutkaa, joista useimmat vauhdikkaita eli sopivan loivia. 10 mutkaa vasemmalle, 8 oikealle. Kaiken kaikkiaan erinomainen rata etenkin auton ominaisuuksien testaamiseen. Muutama mutkayhdistelmä taittuu myös kivasti sen verran nopeasti suuntaa vaihtaen, että katulaillinen auto on sopivan kovilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Emil Lindholmin vanavedessä

Rata on oikeasti erinomainen paikka ymmärtää auton käytöstä. Rajut jarrutukset ja kiihdytykset, suunnanvaihdokset, painopisteen muutokset, ABS:n toiminta, jousituksen käytös nopeissa mutkayhdistelmissä – ja myös se, miten ja milloin ajonvakautusjärjestelmä alkaa puuttua peliin.

Parasta radalla ajamisessa on kuitenkin se, että vaikka yleensä radalla ajaa useampi auto letkassa, etuautossa istuu usein erittäin osaava kuski. Meidän tapauksessamme Emil Lindholm, WRC2-luokassa tänä vuonna Škodalla useamman kisan Toksportin autossa ajava Sebastian Lindholmin poika ja vuoden 2022 WRC2-maailmanmestari. Mestaruus tuli Škodalla, ja lisäksi Emil on ollut kehittämässä Fabia RS Rally2 -autoa.

Emil ajaa yllättävän pyöreillä ja pehmeillä linjoilla, ehkä tietoisesti Octavia RS:n luonnetta korostaen. Nykyisestä ralliurastaan huolimatta Emilillä on nimittäin enemmän kuin riittävästi kilpakokemusta myös radalta.

Ensimmäinen kierros on hieman varova, rata on kuitenkin tuntematon. Mutta hauska. Mutkat ovat juuri oikeanlaisia Octavian tapaiselle hieman kookkaammalle GTI-autolle.

Heti pian on selvää, miten sivistyneesti auton tekniikka toimii. Etenkin sähkömekaaninen tasauspyörästön lukko tekee taas kerran taikojaan. Järjestelmä haistelee tarkasti muutoksia etupyörien pyörintänopeudessa ja suuntaa tarvittaessa lisää vääntömomenttia paremmin pitävälle renkaalle eli siis jarruttaa luistavampaa rengasta. Ja tekniikkahan on itse asiassa peräisin moottoriurheilusta…

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat