20.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: järkevä kansanauto – Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG:ssa ei ole urheilullisuutta, mutta järkeä sitäkin enemmän. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, tilat. Huonoa: arkinen ulkomuoto. Volkswagen Golf on ollut vuosikymmeniä eräänlainen perusperheauton mittari. Vertailutestien kestosuosikkia on vaikea parantaa. Volkswagen Golf Sportsvan on järkisyiden valossa perusGolfia parempi. Ainoastaan mallinimi on harhaanjohtava. Mielestäni Volkswagen Golf Variant on urheilullisempi. Golf Plus olisi edelleen kuvaavampi mallinimi, mutta ei anneta sen seikan häiritä. Volkswagen Golf Sportsvan on vahva kokonaisuus. Ajettavuus ja mukavuus miellyttää. Highline-mallin kattava varustelu saa Golfin tuntumaan lähes ylelliseltä. Ratti lämpenee sähköllä, vakionopeussäädin pitää etäisyyden edellä ajavaan autoon ja ohjaamo on hyvin äänieristetty. Sen ratissa ja kyydissä on helppo viihtyä. Tila-auto termi on Sportsvanin kohdalla hieman liioittelua, mutta ohjaamo on avara ja näkyvyys hyvä. Autoon on helppo mennä ja tulla. Korkeampi ohjaamo tekee hyvää myös istuma-asennolle. Takapenkillä on myös mukavat oltavat. Reisitukea riittää ja jalkatilaa on hyvin. Viisi senttimetriä vakio-Golfia pidempi akseliväli tuo väljyyttä. Sportsvanin matkustamossa on useita lokeroita, joten tavaroille on helppo löytää säilytyspaikka. Keskikonsoli on todella tilava. Tavaratila riittää perheen matkatavaroille. Kolmiosainen takaistuin säätyy pituussuunnassa ja penkit alhaalla tavaratilan koko kasvaa 1 520 litraan. Pienimmillään tavaratila vetää 590 litraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mainio matka-auto Sportsvan on Volkwageneiden tavoin kotonaan maantiellä. Ohjaustuntuma on tarkka ja mutkateillä se taipuu nöyrästi kaarteisiin. Pysty ajoasento on myös näkyvyyden kannalta hyvä. Kuolleita kulmia ei ole. Peruutuskamera helpottaa pysäköintiä. Puhdikas bensaturbo 1,5-litrainen TSI-moottori vie autoa DSG-automaatin avustuksella vaivattomasti. Se on myös taloudellinen. Moottori vääntää tukevasti jo alakierroksilta kuten ahdetut dieselit. Yläkierroksilla voima loppuu kesken, joten moottorin huudattaminen on turhaa. Suorituskyky riittää myös ohituksiin. Seitsenvaihteinen DSG-vaihteisto suorittaa tehtävänsä kunnialla. Jousitus on astetta mukavamampi kuin saksalaisilla keskimäärin. Hyvä niin. Golf Sporstvan on tasavahva esitys, josta on vaikea löytää moitittavaa. Lisävarusteilla ladattu koeajoyksilö maksaa muikeat 38 000 euroa. Hinta kevenee, jos varustetasossa tingitään. Se ei kuitenkaan heikennä Sportsvanin ydinvahvuuksia. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.volkswagen.fi/golf-sportsvan Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG Hinta alkaen 31 637 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 032 € Moottori Dieselmoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,8 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 447 mm, leveys 1807 mm, korkeus 1613 mm, akseliväli 2670 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?