20.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: järkevä kansanauto – Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG:ssa ei ole urheilullisuutta, mutta järkeä sitäkin enemmän. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, tilat. Huonoa: arkinen ulkomuoto. Volkswagen Golf on ollut vuosikymmeniä eräänlainen perusperheauton mittari. Vertailutestien kestosuosikkia on vaikea parantaa. Volkswagen Golf Sportsvan on järkisyiden valossa perusGolfia parempi. Ainoastaan mallinimi on harhaanjohtava. Mielestäni Volkswagen Golf Variant on urheilullisempi. Golf Plus olisi edelleen kuvaavampi mallinimi, mutta ei anneta sen seikan häiritä. Volkswagen Golf Sportsvan on vahva kokonaisuus. Ajettavuus ja mukavuus miellyttää. Highline-mallin kattava varustelu saa Golfin tuntumaan lähes ylelliseltä. Ratti lämpenee sähköllä, vakionopeussäädin pitää etäisyyden edellä ajavaan autoon ja ohjaamo on hyvin äänieristetty. Sen ratissa ja kyydissä on helppo viihtyä. Tila-auto termi on Sportsvanin kohdalla hieman liioittelua, mutta ohjaamo on avara ja näkyvyys hyvä. Autoon on helppo mennä ja tulla. Korkeampi ohjaamo tekee hyvää myös istuma-asennolle. Takapenkillä on myös mukavat oltavat. Reisitukea riittää ja jalkatilaa on hyvin. Viisi senttimetriä vakio-Golfia pidempi akseliväli tuo väljyyttä. Sportsvanin matkustamossa on useita lokeroita, joten tavaroille on helppo löytää säilytyspaikka. Keskikonsoli on todella tilava. Tavaratila riittää perheen matkatavaroille. Kolmiosainen takaistuin säätyy pituussuunnassa ja penkit alhaalla tavaratilan koko kasvaa 1 520 litraan. Pienimmillään tavaratila vetää 590 litraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mainio matka-auto Sportsvan on Volkwageneiden tavoin kotonaan maantiellä. Ohjaustuntuma on tarkka ja mutkateillä se taipuu nöyrästi kaarteisiin. Pysty ajoasento on myös näkyvyyden kannalta hyvä. Kuolleita kulmia ei ole. Peruutuskamera helpottaa pysäköintiä. Puhdikas bensaturbo 1,5-litrainen TSI-moottori vie autoa DSG-automaatin avustuksella vaivattomasti. Se on myös taloudellinen. Moottori vääntää tukevasti jo alakierroksilta kuten ahdetut dieselit. Yläkierroksilla voima loppuu kesken, joten moottorin huudattaminen on turhaa. Suorituskyky riittää myös ohituksiin. Seitsenvaihteinen DSG-vaihteisto suorittaa tehtävänsä kunnialla. Jousitus on astetta mukavamampi kuin saksalaisilla keskimäärin. Hyvä niin. Golf Sporstvan on tasavahva esitys, josta on vaikea löytää moitittavaa. Lisävarusteilla ladattu koeajoyksilö maksaa muikeat 38 000 euroa. Hinta kevenee, jos varustetasossa tingitään. Se ei kuitenkaan heikennä Sportsvanin ydinvahvuuksia. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.volkswagen.fi/golf-sportsvan Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG Hinta alkaen 31 637 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 032 € Moottori Dieselmoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,8 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 447 mm, leveys 1807 mm, korkeus 1613 mm, akseliväli 2670 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan