17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasaki on saanut pienillä uudistuksilla ison muutoksen klassikkonakuunsa. Z900 on ollut keskiluokan virstanpylväs jo vuosikausien ajan, vaikka mallinimi onkin muuttunut moottorin iskutilavuuden kasvaessa. Japanilaisvalmistaja aloitti keskiluokan nakupyörän valmistamisen 750-mallinimellä vuonna 2004, jatkoi 800-johdannaiseksi vuosina 2013-2016 aikana ja vuonna 2017 mallinimeksi vaihtui Z900.Kawasakin perusnaku on muuttunut vuosien varrella koko ajan teknisemmäksi, ja nyt pyörä lienee päässyt pisteeseen, jossa se on parasta mitä Z-sarjan keskiluokka on koskaan tarjonnut. Z900 on varustettu mm. kaksisuuntaisella shifterillä, vakionopeudensäätimellä ja Turn-by-turn-navigaattorilla.Kun keskiluokan japanilaisessa nakupyörässä on vakiona kaikki prätkämaailman tärkeät varusteet, voidaan sanoa, että niistä on tullut valtavirtaa. Japanilaiskolmikko Kawasaki, Suzuki ja Yamaha ovat aina olleet konservatiivisia valmistajia ja pantanneet etenkin mukavuusvarusteiden suhteen.Kahteen suuntaan toimiva vaihdeavustin ja vakionopeudensäädin ovat olleet eurooppalaisten valmistajien peruskamaa jo vuosikausia, mutta nyt niihin on herännyt myös nousevan auringon maa.Kattavampi varustelu on tehnyt Kawasakin nakumallille hyvää, sillä se nostaa ajomukavuutta huomattavasti. Erityisen ilahduttava asia on Turn-by-turn-navigaattori, jonka ansiosta puhelinta ei enää välttämättä tarvitse kiinnitellä ohjaustankoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyShifteri toimii kuin ajatusKawasakin shifteri toimii erittäin sulavasti. Sen avulla kuski voi vaihdella pykäliä pienemälle ja suuremmalle ilman kytkintä, mikä parantaa mukavuutta merkittävästi. Sen toiminta on pehmeää, ja kyseessä on yksi prätkämaailman sulavimmista järjestelmistä. Kun sitä vertaa vaikka KTM-konsernin vastaavaan, on eroa kuin yöllä ja päivällä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?