17.5.2025

Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon

Kuva Tuomas Rajala

Kawasaki on saanut pienillä uudistuksilla ison muutoksen klassikkonakuunsa.

Z900 on ollut keskiluokan virstanpylväs jo vuosikausien ajan, vaikka mallinimi onkin muuttunut moottorin iskutilavuuden kasvaessa. Japanilaisvalmistaja aloitti keskiluokan nakupyörän valmistamisen 750-mallinimellä vuonna 2004, jatkoi 800-johdannaiseksi vuosina 2013-2016 aikana ja vuonna 2017 mallinimeksi vaihtui Z900.

Kawasakin perusnaku on muuttunut vuosien varrella koko ajan teknisemmäksi, ja nyt pyörä lienee päässyt pisteeseen, jossa se on parasta mitä Z-sarjan keskiluokka on koskaan tarjonnut. Z900 on varustettu mm. kaksisuuntaisella shifterillä, vakionopeudensäätimellä ja Turn-by-turn-navigaattorilla.

Kun keskiluokan japanilaisessa nakupyörässä on vakiona kaikki prätkämaailman tärkeät varusteet, voidaan sanoa, että niistä on tullut valtavirtaa. Japanilaiskolmikko Kawasaki, Suzuki ja Yamaha ovat aina olleet konservatiivisia valmistajia ja pantanneet etenkin mukavuusvarusteiden suhteen.

Kahteen suuntaan toimiva vaihdeavustin ja vakionopeudensäädin ovat olleet eurooppalaisten valmistajien peruskamaa jo vuosikausia, mutta nyt niihin on herännyt myös nousevan auringon maa.

Kattavampi varustelu on tehnyt Kawasakin nakumallille hyvää, sillä se nostaa ajomukavuutta huomattavasti. Erityisen ilahduttava asia on Turn-by-turn-navigaattori, jonka ansiosta puhelinta ei enää välttämättä tarvitse kiinnitellä ohjaustankoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Shifteri toimii kuin ajatus

Kawasakin shifteri toimii erittäin sulavasti. Sen avulla kuski voi vaihdella pykäliä pienemälle ja suuremmalle ilman kytkintä, mikä parantaa mukavuutta merkittävästi. Sen toiminta on pehmeää, ja kyseessä on yksi prätkämaailman sulavimmista järjestelmistä. Kun sitä vertaa vaikka KTM-konsernin vastaavaan, on eroa kuin yöllä ja päivällä.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat