7.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: KGM Korando e-Motion – hihkuen lataamaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SsangYongin tuhkista nousee uusi ja selvästi parantunut sähköauto, mutta kilpailijatkaan eivät ole vain odotelleet. Hyvää: yksinkertaisuus, kehitys. Huonoa: kilpailijoiden tilanne. Korealaisen SsangYongin tarina on pitkä ja monivaiheinen. Intialaisen Mahindra & Mahindran jätettyä valmistajan oman onnensa nojaan paikalle astui korealainen Korea Green -jättikonserni, joka lunasti autotehtaan osaksi KG Mobilityä. Jatkossa SsangYongin nimi häipyy unholaan tyyppikilvistä ja varaosista, mutta logo on jäämässä. Tuttua on myös mallinimi. Korando esiteltiin nykymuodossaan jo ennen pandemiaa, mutta nyt sen täyssähköversio e-Motion rantautuu Suomeen. Baltiassa KGM:iä nähdään vielä polttomoottoreilla, mutta Suomessa kaupan on jatkossa täyssähkölinja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKehitys näkyyValkoinen, jääkaappihenkinen design ei ehkä herätä järin rikkaita mielikuvia, mutta ainakin KGM Korando on melko konstailematon. Samaa voi sanoa sisustasta, ja yhteisvaikutelmassa on jotain muutamien vuosien takaista Suzukia. Kokonaisuutena Korandon matkustamo on kuitenkin kehittynyt ilahduttavan selkeäksi ja rehelliseksi sitten SsangYong-aikakauden mallien. Tilaa 4,47-metrisessä autossa on hyvin neljälle ja kohtuullisesti viidelle. Tavaratilaa löytyy reilusti eli 551 litraa, ja takaistuimet voi kaataa lähes vaakasuoraksi. Korando on konstailematon myös ratin takaa. Nelivetoa ei ole, mutta etuvedolla tuntuu pärjäävän hiukan karkeista pito-ominaisuuksista huolimatta. Alustassa on pelattu varman päälle ja menty keskilinjaa pehmeämmällä optiolla, mikä sopii auton tyyliin. Monien sähköautojen avaruusalushenkisiin hallintalaitteisiin verrattuna KGM on yksinkertainen, mutta osataan toki täälläkin. Sinänsä komean 12,3-tuumaisen digimittariston jokaisessa näkymässä on täysin eri alavalikot näytettäville tiedoille. Myös tietoviihdejärjestelmän valikoissa uskotaan hetkittäin määrään laadun sijasta. Lataustapahtuman tuntuaKorando e-Motion suosii sähkövoimalinjassaan hiukan vanhempaa NMC532-akkukemiaa. 55,3 kilowattitunnin nettokoko on samaa luokkaa markkinoiden “hinnat alkaen” -sähköautojen kanssa, joita vastaan Korando myös pyritään asemoimaan. Yhdistetty toimintamatka täydellä akulla on noin 340 kilometriä, mitä voidaan pitää kesäuskottavana optimismina. Maantieajossa korkea muoto kostautuu, ja yhdessä pikkupakkasten kanssa laturia tulee etsittyä 260 kilometrin välein. Pikalatauksen huipputeho on 100 kW, mikä muodostaa kohtuullisen hyvän parin akun kokoon nähden. Aikaa laturilla menee käytännössä noin 40 minuuttia (lataus 10–80 %), ja latauskäyrä on melko pirteä. Korandon erikoisiin piirteisiin kuuluu tapa, jolla auto kuuluttaa alkavan ja päättyvän lataustapahtuman selvällä englannilla hihkaisten. Jos Korando ei päästä Type 2 -kaapelista heti irti, kannattaa kokeilla painaa kauko-ohjaimen avauspainiketta pitkään. AC-latauksen huipputeho on maltilliset 6,6 kW. Eduilla markkinoilleKGM pyrkii asettumaan markkinoille erityisesti hinnallaan. Crystal-varustellun perusmallin 37 990 euroa ei sinänsä ole kaukana vastaavankokoisten ja -akkuisten sähköautojen hintatasosta. Korandon yksinkertaisuus voi jopa vedota osaan ostajista. Kirjoitushetkellä KGM:llä on käynnissä nollakorkokampanja, ja myös pitkä takuu houkuttelee varmasti osaa asiakkaista. Toisaalta – koeajoauton varustelulla Korando asettuu jo 44 000 euroon, mikä merkitsee melkoista haastajajoukkoa eri segmenteistä. Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy KGM Korando e-Motion Quartz SÄHKÖAUTO, etuveto 152 kW (207 hv), 339 Nm Akku brutto / netto 61,5 / 55,3 kWh Lataus Type 2: 6,6 kW (1 x 32 A) CCS: 100 kW WLTP-kulutus 18,1 kWh / 100 km toimintamatka 340 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s huippunopeus 156 km/h Mitat Pituus 4 465 mm Leveys 1 870 mm Korkeus 1 635 mm Akseliväli 2 675 mm Tavaratila 551 l Omamassa 1 765 kg perävaunu 1 500 / 500 kg Euro NCAP 5 tähteä (2019) Takuu 7 v / 150 000 km ajoakku 7 v / 150 000 km Hinta alkaen 40 990 € koeajoauto 44 060 € Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa 6.4.2025 Koeajo Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä