7.12.2023

Koeajo: KGM Korando e-Motion – hihkuen lataamaan

KGM Korando e-Motion Quartz sähköauto

SsangYongin tuhkista nousee uusi ja selvästi parantunut sähköauto, mutta kilpailijatkaan eivät ole vain odotelleet. Hyvää: yksinkertaisuus, kehitys. Huonoa: kilpailijoiden tilanne.

Korealaisen SsangYongin tarina on pitkä ja monivaiheinen. Intialaisen Mahindra & Mahindran jätettyä valmistajan oman onnensa nojaan paikalle astui korealainen Korea Green -jättikonserni, joka lunasti autotehtaan osaksi KG Mobilityä. Jatkossa SsangYongin nimi häipyy unholaan tyyppikilvistä ja varaosista, mutta logo on jäämässä. 

KGM Korando e-Motion Quartz sähköauto

Tuttua on myös mallinimi. Korando esiteltiin nykymuodossaan jo ennen pandemiaa, mutta nyt sen täyssähköversio e-Motion rantautuu Suomeen. Baltiassa KGM:iä nähdään vielä polttomoottoreilla, mutta Suomessa kaupan on jatkossa täyssähkölinja. 

KGM Korando e-Motion Quartz sähköauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kehitys näkyy

Valkoinen, jääkaappihenkinen design ei ehkä herätä järin rikkaita mielikuvia, mutta ainakin KGM Korando on melko konstailematon. Samaa voi sanoa sisustasta, ja yhteisvaikutelmassa on jotain muutamien vuosien takaista Suzukia. Kokonaisuutena Korandon matkustamo on kuitenkin kehittynyt ilahduttavan selkeäksi ja rehelliseksi sitten SsangYong-aikakauden mallien. 

KGM Korando e-Motion Quartz sähköauto

Tilaa 4,47-metrisessä autossa on hyvin neljälle ja kohtuullisesti viidelle. Tavaratilaa löytyy reilusti eli 551 litraa, ja takaistuimet voi kaataa lähes vaakasuoraksi. 

Korando on konstailematon myös ratin takaa. Nelivetoa ei ole, mutta etuvedolla tuntuu pärjäävän hiukan karkeista pito-ominaisuuksista huolimatta. Alustassa on pelattu varman päälle ja menty keskilinjaa pehmeämmällä optiolla, mikä sopii auton tyyliin. 

Monien sähköautojen avaruusalushenkisiin hallintalaitteisiin verrattuna KGM on yksinkertainen, mutta osataan toki täälläkin. Sinänsä komean 12,3-tuumaisen digimittariston jokaisessa näkymässä on täysin eri alavalikot näytettäville tiedoille. Myös tietoviihdejärjestelmän valikoissa uskotaan hetkittäin määrään laadun sijasta. 

Lataustapahtuman tuntua

Korando e-Motion suosii sähkövoimalinjassaan hiukan vanhempaa NMC532-akkukemiaa. 55,3 kilowattitunnin nettokoko on samaa luokkaa markkinoiden “hinnat alkaen” -sähköautojen kanssa, joita vastaan Korando myös pyritään asemoimaan. Yhdistetty toimintamatka täydellä akulla on noin 340 kilometriä, mitä voidaan pitää kesäuskottavana optimismina. Maantieajossa korkea muoto kostautuu, ja yhdessä pikkupakkasten kanssa laturia tulee etsittyä 260 kilometrin välein. 

KGM Korando e-Motion Quartz sähköauto

Pikalatauksen huipputeho on 100 kW, mikä muodostaa kohtuullisen hyvän parin akun kokoon nähden. Aikaa laturilla menee käytännössä noin 40 minuuttia (lataus 10–80 %), ja latauskäyrä on melko pirteä. Korandon erikoisiin piirteisiin kuuluu tapa, jolla auto kuuluttaa alkavan ja päättyvän lataustapahtuman selvällä englannilla hihkaisten. Jos Korando ei päästä Type 2 -kaapelista heti irti, kannattaa kokeilla painaa kauko-ohjaimen avauspainiketta pitkään. AC-latauksen huipputeho on maltilliset 6,6 kW. 

KGM Korando e-Motion Quartz sähköauto

Eduilla markkinoille

KGM pyrkii asettumaan markkinoille erityisesti hinnallaan. Crystal-varustellun perusmallin 37 990 euroa ei sinänsä ole kaukana vastaavankokoisten ja -akkuisten sähköautojen hintatasosta. Korandon yksinkertaisuus voi jopa vedota osaan ostajista. Kirjoitushetkellä KGM:llä on käynnissä nollakorkokampanja, ja myös pitkä takuu houkuttelee varmasti osaa asiakkaista. 

KGM Korando e-Motion Quartz sähköauto

Toisaalta – koeajoauton varustelulla Korando asettuu jo 44 000 euroon, mikä merkitsee melkoista haastajajoukkoa eri segmenteistä. 

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

KGM Korando e-Motion Quartz

SÄHKÖAUTO, etuveto
152 kW (207 hv), 339 Nm
Akku brutto / netto 61,5 / 55,3 kWh
Lataus Type 2: 6,6 kW (1 x 32 A)
CCS: 100 kW

WLTP-kulutus 18,1 kWh / 100 km
toimintamatka 340 km
Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s
huippunopeus 156 km/h

Mitat
Pituus 4 465 mm
Leveys 1 870 mm
Korkeus 1 635 mm
Akseliväli 2 675 mm
Tavaratila 551 l

Omamassa 1 765 kg
perävaunu 1 500 / 500 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2019)
Takuu 7 v / 150 000 km
ajoakku 7 v / 150 000 km
Hinta alkaen 40 990 €
koeajoauto 44 060 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat