7.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: KGM Korando e-Motion – hihkuen lataamaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SsangYongin tuhkista nousee uusi ja selvästi parantunut sähköauto, mutta kilpailijatkaan eivät ole vain odotelleet. Hyvää: yksinkertaisuus, kehitys. Huonoa: kilpailijoiden tilanne. Korealaisen SsangYongin tarina on pitkä ja monivaiheinen. Intialaisen Mahindra & Mahindran jätettyä valmistajan oman onnensa nojaan paikalle astui korealainen Korea Green -jättikonserni, joka lunasti autotehtaan osaksi KG Mobilityä. Jatkossa SsangYongin nimi häipyy unholaan tyyppikilvistä ja varaosista, mutta logo on jäämässä. Tuttua on myös mallinimi. Korando esiteltiin nykymuodossaan jo ennen pandemiaa, mutta nyt sen täyssähköversio e-Motion rantautuu Suomeen. Baltiassa KGM:iä nähdään vielä polttomoottoreilla, mutta Suomessa kaupan on jatkossa täyssähkölinja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKehitys näkyyValkoinen, jääkaappihenkinen design ei ehkä herätä järin rikkaita mielikuvia, mutta ainakin KGM Korando on melko konstailematon. Samaa voi sanoa sisustasta, ja yhteisvaikutelmassa on jotain muutamien vuosien takaista Suzukia. Kokonaisuutena Korandon matkustamo on kuitenkin kehittynyt ilahduttavan selkeäksi ja rehelliseksi sitten SsangYong-aikakauden mallien. Tilaa 4,47-metrisessä autossa on hyvin neljälle ja kohtuullisesti viidelle. Tavaratilaa löytyy reilusti eli 551 litraa, ja takaistuimet voi kaataa lähes vaakasuoraksi. Korando on konstailematon myös ratin takaa. Nelivetoa ei ole, mutta etuvedolla tuntuu pärjäävän hiukan karkeista pito-ominaisuuksista huolimatta. Alustassa on pelattu varman päälle ja menty keskilinjaa pehmeämmällä optiolla, mikä sopii auton tyyliin. Monien sähköautojen avaruusalushenkisiin hallintalaitteisiin verrattuna KGM on yksinkertainen, mutta osataan toki täälläkin. Sinänsä komean 12,3-tuumaisen digimittariston jokaisessa näkymässä on täysin eri alavalikot näytettäville tiedoille. Myös tietoviihdejärjestelmän valikoissa uskotaan hetkittäin määrään laadun sijasta. Lataustapahtuman tuntuaKorando e-Motion suosii sähkövoimalinjassaan hiukan vanhempaa NMC532-akkukemiaa. 55,3 kilowattitunnin nettokoko on samaa luokkaa markkinoiden “hinnat alkaen” -sähköautojen kanssa, joita vastaan Korando myös pyritään asemoimaan. Yhdistetty toimintamatka täydellä akulla on noin 340 kilometriä, mitä voidaan pitää kesäuskottavana optimismina. Maantieajossa korkea muoto kostautuu, ja yhdessä pikkupakkasten kanssa laturia tulee etsittyä 260 kilometrin välein. Pikalatauksen huipputeho on 100 kW, mikä muodostaa kohtuullisen hyvän parin akun kokoon nähden. Aikaa laturilla menee käytännössä noin 40 minuuttia (lataus 10–80 %), ja latauskäyrä on melko pirteä. Korandon erikoisiin piirteisiin kuuluu tapa, jolla auto kuuluttaa alkavan ja päättyvän lataustapahtuman selvällä englannilla hihkaisten. Jos Korando ei päästä Type 2 -kaapelista heti irti, kannattaa kokeilla painaa kauko-ohjaimen avauspainiketta pitkään. AC-latauksen huipputeho on maltilliset 6,6 kW. Eduilla markkinoilleKGM pyrkii asettumaan markkinoille erityisesti hinnallaan. Crystal-varustellun perusmallin 37 990 euroa ei sinänsä ole kaukana vastaavankokoisten ja -akkuisten sähköautojen hintatasosta. Korandon yksinkertaisuus voi jopa vedota osaan ostajista. Kirjoitushetkellä KGM:llä on käynnissä nollakorkokampanja, ja myös pitkä takuu houkuttelee varmasti osaa asiakkaista. Toisaalta – koeajoauton varustelulla Korando asettuu jo 44 000 euroon, mikä merkitsee melkoista haastajajoukkoa eri segmenteistä. Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy KGM Korando e-Motion Quartz SÄHKÖAUTO, etuveto 152 kW (207 hv), 339 Nm Akku brutto / netto 61,5 / 55,3 kWh Lataus Type 2: 6,6 kW (1 x 32 A) CCS: 100 kW WLTP-kulutus 18,1 kWh / 100 km toimintamatka 340 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s huippunopeus 156 km/h Mitat Pituus 4 465 mm Leveys 1 870 mm Korkeus 1 635 mm Akseliväli 2 675 mm Tavaratila 551 l Omamassa 1 765 kg perävaunu 1 500 / 500 kg Euro NCAP 5 tähteä (2019) Takuu 7 v / 150 000 km ajoakku 7 v / 150 000 km Hinta alkaen 40 990 € koeajoauto 44 060 € Lue lisää Kaikki artikkelit 14.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – varovaisesti uudemmaksi 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon