1.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV6 GT – Saisiko olla supernopea perheauto? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia EV6 GT on yksi sähköautomarkkinoiden odotetuimpia malleja. Auto tarjoaa perheauton mukavuuden ja superauton suorituskyvyn. Hyvää: suorituskyky, hinta, laatuvaikutelma, ulkonäkö Huonoa: akku voisi olla suurempi Istumme kahden ystäväni kanssa uuden Kia EV6 GT:n sisällä ja edessämme aukeaa pitkähkö suora. Alue on suljettu, sillä Kian kaikkien aikojen tehokkaimman automallin suorituskyvyn testaaminen tieliikenteessä tarkoittaisi auttamatta lipsahtamista lain väärälle puolelle.Ohjaamossa on hiljaista ja ilmassa voi aistia ujon hermostuksen. Toinen kyytiläisistä ei ole koskaan aikaisemmin istunut sähköauton kyydissä, ja neitsytmatkalla alla on yksi markkinoiden ripeimmistä sähköisen voimalinjan automalleista.Korealaisvalmistaja lupaa GT:n kiihtyvän paikaltaan sataseen 3,5 sekunnissa. Vastaavaan pystyy aniharva automalli ja etenkin jos kyseessä on polttomoottori. Verrokkia pitää hakea superautoluokasta, sillä polttomoottorissa tehoa olisi oltava roisi määrä.Tällään vauhdinsäätöpedaalin kohti lattiaa ja Kia ampaisee rajuun kiihdytykseen. Kyytiläisten jännitys laukeaa irvistykseen ja lopulta hermostuneeseen naurunpyrähdykseen. Takapenkiltä saattaa päästä muutama voimasanakin. Kyytiläiskaksikko on juuri kokenut elämänsä nopeimman kiihdytyksen neljän kumirenkaan päällä.Loppuvauhtia pätkällä on hieman yli 150 km/h, mutta kiihtyvyyttä olisi piisannut reilusti lisää. Kia ilmoittaa EV6 GT:n huippunopeudeksi 260 km/h, minkä voi helposti kuvitella pitävän kutinsa. Itse asiassa pääsin istumaan lähelle huippunopeutta halkovan Kian kyydissä saksalaisella Autobahnilla muutama kuukausi sitten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVajaa akku nappaa kiihtyvyydestäKiihdytyksiä mittaavan Racelogicin mittauslaitteen mukaan EV6 GT:n 0–100 km/h kiihdytykseen tuhraantuu aikaa 3,7 sekuntia. Akun varaustila on testihetkellä 63 prosenttia ja ilman lämpötila +23 astetta. Kyydissä vain kuljettaja. Valmistajan ilmoittamaan lukemaan pitää siis lisätä tällä akkukapasiteetilla 0,2 sekuntia.Kiihtyvyysdata on muutenkin mielenkiintoista. Nollasta 20 km/h lukemaan Kia kiihtyy 0,6 sekunnissa ja 50 km/h lukemaan aikaa tuhraantuu 1,7 sekuntia. Hassua on se, että paikaltaan lähtiessä EV6 GT tuntuu lähtevän alkuun melko hitaasti, mutta kello kertoo toista.Pienellä rullaavalla startilla kiihtyvyys on vieläkin tuntuvampaa, sillä aivan paikaltaan kiihdyttäminen vaatii valtavan määrän tehoa ja energiaa. Kun mittarissa on 30–40 km/h, kaasun pohjaan tallaaminen tuntuu sisäelimissä saakka.Auton ”tärkeimmät” parametrit ovat lukemina seuraavat: 70 000 euroa, 430 kW (585 hv), 740 Nm ja 3,5 sekuntia. Näillä luvuilla Kia on yksi automarkkinoiden ripeimpiä automalleja. Kiihtyvyyden suhteen hinta on yksi huokeimmista.Vastaavan suorituskyvyn saaminen polttomoottoripuolella tarkoittaa huomattavasti suurempaa rahallista panostusta. Summa on vähintään kuusinumeroinen ja esimerkiksi BMW M3 maksaa kotimaassamme 200 000 euroa.Ennen kaikkea mukavaa kyytiäSuorituskyky ei luonnollisesti tarkoita pelkästään sitä, että auto kiihtyy suoralla tieosuudella kovaa. Jyvät erottuvat usein akanoista vasta silloin kun peli viedään moottoriradalle. Koska GT:n tapauksessa automalli on kotimaan ainokainen, ei Kiaa saanut viedä sinne, missä alustan ja jarrujen potentiaalia voisi testata tosissaan.Kadullakin käy ilmi, ettei EV6 GT:n alusta ole ratamaisen kova, vaikka ajotilaksi valitsisi GT:n. Jousituksen tuntuma on koko ajan mukavuuspainotteinen, sillä onhan kyseessä Gran Turismo.Suorituskyky on vahvasti liitoksissa kulloinkin valittuun ajotilaan. Tehokkain asetus on GT, joka tiukentaa ohjausta, tekee kaasunvasteesta hyvin terävän ja napsauttaa alustan pykälän jämäkämmäksi. GT ja ECO eroavat toisistaan niin merkittävästi, että auto tuntuu vaihtuvan välissä kokonaan.Etelä-Korealaisen sähköauton piirteet venyvät moneen. EV6 on näyttävästi muotoiltu auto, josta saa pienillä muutoksilla aggressiivisen GT-version. Tehomalli näyttää perusversioon verrattuna erilaiselta, vaikka erottavat tekijät ovat lähinnä maalaus, kookkaat vanteet ja vihreäksi maalatut jarrusatulat.Myös ohjaamo muistuttaa pitkälti perusmallia. Penkit ovat voimakkaammin muotoillut ja ohjauspyörästä löytyy vihreä GT-painike, mutta muuten auto näyttää tuiki tavalliselta keskiluokan sähköautomallilta. Se on samaan aikaan hyvä ja huono asia. Perheauto ja räväkkä GTEhdoton valttikortti GT:n kohdalla on se, että järisyttävästä tehopotentiaalistaan huolimatta kyseessä on tilava ja mukava perheauto. Tavaratila on riittävä, molemmilla penkkiriveillä istuu mukavasti ja vaikka alla pyörivät peräti 21” renkaat, on melutaso onnistuttu pitämään kurissa.Kian voi huoletta antaa ECO-ajomoodilla kokemattomalle kuskille, mutta GT-tilassa siitä tulee väärissä käsissä vaarallinen kapistus. Sähköauton raakalaismainen kiihtyvyys voi tehdä tepposet, sillä GTI-autot tuntuvat Kian rinnalla lampailta.Yksi supertehokkaan sähköauton haaste on akun kapasiteetti. Sama haaste koskee toki montaa muutakin automallia. GT:n 77 kWh akku on sama, kuin muissakin isoakkuisemmissa EV6-malleissa. Se riittää 22,7 kWh keskikulutuksella 406 kilometrin taipaleelle, mutta usein ratissa joutuu tyytymään alle 400 kilometriin.Kun suorituskyky kasvaa, kaventuu myös toimintamatka. Hieman järeämpi akkupaketti ei tekisi GT:n kohdalla pahaa, mutta se toki nostaisi massaa ja hintalappua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarjolla erityisen nopeaa lataustaEV6 GT:n maksimi latausnopeus on 240 kW, eli markkinoiden kärkiluokkaa. Nopeimmillaan akku latautuu 20 prosentista 80 prosentin varaukseen 20 minuutissa. Kunhan laturi voi tarjoaa riittävän tehokkaasti virtaa.Suurin osa lataustoimista toki suoritetaan hitaammilla latureilla ja 11 kW tehoilla nollasta täyteen lataaminen ottaa seitsemän tuntia. Pelkällä verkkovirralla luvassa on yli vuorokauden mittainen lataustapahtuma, joten sähköautoa harkitsevan kannattaa panostaa nopeampaan laturiin.Kian sporttisemman sähkömallin kilpailijoihin voi laskea BMW i4 M50:n, Tesla Model Y Performancen ja Mustang Mach-E GT:n. Tässä seurassa Kialla ei ole häpeämistä, pikemminkin päinvastoin. EV6 GT on kiistatta joukon kärkikahinoissa.Kia onnistuu mahdottomalta tuntuvassa tehtävässä. Se sopii perheen jokapäiväiseksi kulkupeliksi, on suorastaan typerän tehokas ja hinnoittelultaan järjen rajoissa. Lisäksi ajaminen on bensa-autoon verrattuna lähes ilmaista. Kian ratissa jää kaipaamaan ainoastaan tehokkaan polttomoottorin muhkeaa sointia. Eikä sitäkään niin kovin paljon.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Kia EV6 GT Hinta alkaen 76 369 € Koeajetun auton hinta varusteineen 78 719 € Moottori Sähköauto, neliveto Teho 430 kW (585 hv) Vääntö 740 Nm Vääntö 740 Nm Akku Akuston energiasisältö: käytössä oleva 77,4 kWh. Lataus: Type 2 11 kW 3 x 16 A, CCS 240 kW. Toimintamatka 406 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,5 s Huippunopeus 260 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 22,6 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4680 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2900 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 2125 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta