1.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV6 GT – Saisiko olla supernopea perheauto? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia EV6 GT on yksi sähköautomarkkinoiden odotetuimpia malleja. Auto tarjoaa perheauton mukavuuden ja superauton suorituskyvyn. Hyvää: suorituskyky, hinta, laatuvaikutelma, ulkonäkö Huonoa: akku voisi olla suurempi Istumme kahden ystäväni kanssa uuden Kia EV6 GT:n sisällä ja edessämme aukeaa pitkähkö suora. Alue on suljettu, sillä Kian kaikkien aikojen tehokkaimman automallin suorituskyvyn testaaminen tieliikenteessä tarkoittaisi auttamatta lipsahtamista lain väärälle puolelle.Ohjaamossa on hiljaista ja ilmassa voi aistia ujon hermostuksen. Toinen kyytiläisistä ei ole koskaan aikaisemmin istunut sähköauton kyydissä, ja neitsytmatkalla alla on yksi markkinoiden ripeimmistä sähköisen voimalinjan automalleista.Korealaisvalmistaja lupaa GT:n kiihtyvän paikaltaan sataseen 3,5 sekunnissa. Vastaavaan pystyy aniharva automalli ja etenkin jos kyseessä on polttomoottori. Verrokkia pitää hakea superautoluokasta, sillä polttomoottorissa tehoa olisi oltava roisi määrä.Tällään vauhdinsäätöpedaalin kohti lattiaa ja Kia ampaisee rajuun kiihdytykseen. Kyytiläisten jännitys laukeaa irvistykseen ja lopulta hermostuneeseen naurunpyrähdykseen. Takapenkiltä saattaa päästä muutama voimasanakin. Kyytiläiskaksikko on juuri kokenut elämänsä nopeimman kiihdytyksen neljän kumirenkaan päällä.Loppuvauhtia pätkällä on hieman yli 150 km/h, mutta kiihtyvyyttä olisi piisannut reilusti lisää. Kia ilmoittaa EV6 GT:n huippunopeudeksi 260 km/h, minkä voi helposti kuvitella pitävän kutinsa. Itse asiassa pääsin istumaan lähelle huippunopeutta halkovan Kian kyydissä saksalaisella Autobahnilla muutama kuukausi sitten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVajaa akku nappaa kiihtyvyydestäKiihdytyksiä mittaavan Racelogicin mittauslaitteen mukaan EV6 GT:n 0–100 km/h kiihdytykseen tuhraantuu aikaa 3,7 sekuntia. Akun varaustila on testihetkellä 63 prosenttia ja ilman lämpötila +23 astetta. Kyydissä vain kuljettaja. Valmistajan ilmoittamaan lukemaan pitää siis lisätä tällä akkukapasiteetilla 0,2 sekuntia.Kiihtyvyysdata on muutenkin mielenkiintoista. Nollasta 20 km/h lukemaan Kia kiihtyy 0,6 sekunnissa ja 50 km/h lukemaan aikaa tuhraantuu 1,7 sekuntia. Hassua on se, että paikaltaan lähtiessä EV6 GT tuntuu lähtevän alkuun melko hitaasti, mutta kello kertoo toista.Pienellä rullaavalla startilla kiihtyvyys on vieläkin tuntuvampaa, sillä aivan paikaltaan kiihdyttäminen vaatii valtavan määrän tehoa ja energiaa. Kun mittarissa on 30–40 km/h, kaasun pohjaan tallaaminen tuntuu sisäelimissä saakka.Auton ”tärkeimmät” parametrit ovat lukemina seuraavat: 70 000 euroa, 430 kW (585 hv), 740 Nm ja 3,5 sekuntia. Näillä luvuilla Kia on yksi automarkkinoiden ripeimpiä automalleja. Kiihtyvyyden suhteen hinta on yksi huokeimmista.Vastaavan suorituskyvyn saaminen polttomoottoripuolella tarkoittaa huomattavasti suurempaa rahallista panostusta. Summa on vähintään kuusinumeroinen ja esimerkiksi BMW M3 maksaa kotimaassamme 200 000 euroa.Ennen kaikkea mukavaa kyytiäSuorituskyky ei luonnollisesti tarkoita pelkästään sitä, että auto kiihtyy suoralla tieosuudella kovaa. Jyvät erottuvat usein akanoista vasta silloin kun peli viedään moottoriradalle. Koska GT:n tapauksessa automalli on kotimaan ainokainen, ei Kiaa saanut viedä sinne, missä alustan ja jarrujen potentiaalia voisi testata tosissaan.Kadullakin käy ilmi, ettei EV6 GT:n alusta ole ratamaisen kova, vaikka ajotilaksi valitsisi GT:n. Jousituksen tuntuma on koko ajan mukavuuspainotteinen, sillä onhan kyseessä Gran Turismo.Suorituskyky on vahvasti liitoksissa kulloinkin valittuun ajotilaan. Tehokkain asetus on GT, joka tiukentaa ohjausta, tekee kaasunvasteesta hyvin terävän ja napsauttaa alustan pykälän jämäkämmäksi. GT ja ECO eroavat toisistaan niin merkittävästi, että auto tuntuu vaihtuvan välissä kokonaan.Etelä-Korealaisen sähköauton piirteet venyvät moneen. EV6 on näyttävästi muotoiltu auto, josta saa pienillä muutoksilla aggressiivisen GT-version. Tehomalli näyttää perusversioon verrattuna erilaiselta, vaikka erottavat tekijät ovat lähinnä maalaus, kookkaat vanteet ja vihreäksi maalatut jarrusatulat.Myös ohjaamo muistuttaa pitkälti perusmallia. Penkit ovat voimakkaammin muotoillut ja ohjauspyörästä löytyy vihreä GT-painike, mutta muuten auto näyttää tuiki tavalliselta keskiluokan sähköautomallilta. Se on samaan aikaan hyvä ja huono asia. Perheauto ja räväkkä GTEhdoton valttikortti GT:n kohdalla on se, että järisyttävästä tehopotentiaalistaan huolimatta kyseessä on tilava ja mukava perheauto. Tavaratila on riittävä, molemmilla penkkiriveillä istuu mukavasti ja vaikka alla pyörivät peräti 21” renkaat, on melutaso onnistuttu pitämään kurissa.Kian voi huoletta antaa ECO-ajomoodilla kokemattomalle kuskille, mutta GT-tilassa siitä tulee väärissä käsissä vaarallinen kapistus. Sähköauton raakalaismainen kiihtyvyys voi tehdä tepposet, sillä GTI-autot tuntuvat Kian rinnalla lampailta.Yksi supertehokkaan sähköauton haaste on akun kapasiteetti. Sama haaste koskee toki montaa muutakin automallia. GT:n 77 kWh akku on sama, kuin muissakin isoakkuisemmissa EV6-malleissa. Se riittää 22,7 kWh keskikulutuksella 406 kilometrin taipaleelle, mutta usein ratissa joutuu tyytymään alle 400 kilometriin.Kun suorituskyky kasvaa, kaventuu myös toimintamatka. Hieman järeämpi akkupaketti ei tekisi GT:n kohdalla pahaa, mutta se toki nostaisi massaa ja hintalappua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarjolla erityisen nopeaa lataustaEV6 GT:n maksimi latausnopeus on 240 kW, eli markkinoiden kärkiluokkaa. Nopeimmillaan akku latautuu 20 prosentista 80 prosentin varaukseen 20 minuutissa. Kunhan laturi voi tarjoaa riittävän tehokkaasti virtaa.Suurin osa lataustoimista toki suoritetaan hitaammilla latureilla ja 11 kW tehoilla nollasta täyteen lataaminen ottaa seitsemän tuntia. Pelkällä verkkovirralla luvassa on yli vuorokauden mittainen lataustapahtuma, joten sähköautoa harkitsevan kannattaa panostaa nopeampaan laturiin.Kian sporttisemman sähkömallin kilpailijoihin voi laskea BMW i4 M50:n, Tesla Model Y Performancen ja Mustang Mach-E GT:n. Tässä seurassa Kialla ei ole häpeämistä, pikemminkin päinvastoin. EV6 GT on kiistatta joukon kärkikahinoissa.Kia onnistuu mahdottomalta tuntuvassa tehtävässä. Se sopii perheen jokapäiväiseksi kulkupeliksi, on suorastaan typerän tehokas ja hinnoittelultaan järjen rajoissa. Lisäksi ajaminen on bensa-autoon verrattuna lähes ilmaista. Kian ratissa jää kaipaamaan ainoastaan tehokkaan polttomoottorin muhkeaa sointia. Eikä sitäkään niin kovin paljon.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Kia EV6 GT Hinta alkaen 76 369 € Koeajetun auton hinta varusteineen 78 719 € Moottori Sähköauto, neliveto Teho 430 kW (585 hv) Vääntö 740 Nm Vääntö 740 Nm Akku Akuston energiasisältö: käytössä oleva 77,4 kWh. Lataus: Type 2 11 kW 3 x 16 A, CCS 240 kW. Toimintamatka 406 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,5 s Huippunopeus 260 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 22,6 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4680 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2900 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 2125 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla