1.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV6 GT – Saisiko olla supernopea perheauto? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia EV6 GT on yksi sähköautomarkkinoiden odotetuimpia malleja. Auto tarjoaa perheauton mukavuuden ja superauton suorituskyvyn. Hyvää: suorituskyky, hinta, laatuvaikutelma, ulkonäkö Huonoa: akku voisi olla suurempi Istumme kahden ystäväni kanssa uuden Kia EV6 GT:n sisällä ja edessämme aukeaa pitkähkö suora. Alue on suljettu, sillä Kian kaikkien aikojen tehokkaimman automallin suorituskyvyn testaaminen tieliikenteessä tarkoittaisi auttamatta lipsahtamista lain väärälle puolelle. Ohjaamossa on hiljaista ja ilmassa voi aistia ujon hermostuksen. Toinen kyytiläisistä ei ole koskaan aikaisemmin istunut sähköauton kyydissä, ja neitsytmatkalla alla on yksi markkinoiden ripeimmistä sähköisen voimalinjan automalleista. Korealaisvalmistaja lupaa GT:n kiihtyvän paikaltaan sataseen 3,5 sekunnissa. Vastaavaan pystyy aniharva automalli ja etenkin jos kyseessä on polttomoottori. Verrokkia pitää hakea superautoluokasta, sillä polttomoottorissa tehoa olisi oltava roisi määrä. Tällään vauhdinsäätöpedaalin kohti lattiaa ja Kia ampaisee rajuun kiihdytykseen. Kyytiläisten jännitys laukeaa irvistykseen ja lopulta hermostuneeseen naurunpyrähdykseen. Takapenkiltä saattaa päästä muutama voimasanakin. Kyytiläiskaksikko on juuri kokenut elämänsä nopeimman kiihdytyksen neljän kumirenkaan päällä. Loppuvauhtia pätkällä on hieman yli 150 km/h, mutta kiihtyvyyttä olisi piisannut reilusti lisää. Kia ilmoittaa EV6 GT:n huippunopeudeksi 260 km/h, minkä voi helposti kuvitella pitävän kutinsa. Itse asiassa pääsin istumaan lähelle huippunopeutta halkovan Kian kyydissä saksalaisella Autobahnilla muutama kuukausi sitten . Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vajaa akku nappaa kiihtyvyydestä Kiihdytyksiä mittaavan Racelogicin mittauslaitteen mukaan EV6 GT:n 0–100 km/h kiihdytykseen tuhraantuu aikaa 3,7 sekuntia. Akun varaustila on testihetkellä 63 prosenttia ja ilman lämpötila +23 astetta. Kyydissä vain kuljettaja. Valmistajan ilmoittamaan lukemaan pitää siis lisätä tällä akkukapasiteetilla 0,2 sekuntia. Kiihtyvyysdata on muutenkin mielenkiintoista. Nollasta 20 km/h lukemaan Kia kiihtyy 0,6 sekunnissa ja 50 km/h lukemaan aikaa tuhraantuu 1,7 sekuntia. Hassua on se, että paikaltaan lähtiessä EV6 GT tuntuu lähtevän alkuun melko hitaasti, mutta kello kertoo toista. Pienellä rullaavalla startilla kiihtyvyys on vieläkin tuntuvampaa, sillä aivan paikaltaan kiihdyttäminen vaatii valtavan määrän tehoa ja energiaa. Kun mittarissa on 30–40 km/h, kaasun pohjaan tallaaminen tuntuu sisäelimissä saakka. Auton ”tärkeimmät” parametrit ovat lukemina seuraavat: 70 000 euroa, 430 kW (585 hv), 740 Nm ja 3,5 sekuntia. Näillä luvuilla Kia on yksi automarkkinoiden ripeimpiä automalleja. Kiihtyvyyden suhteen hinta on yksi huokeimmista. Vastaavan suorituskyvyn saaminen polttomoottoripuolella tarkoittaa huomattavasti suurempaa rahallista panostusta. Summa on vähintään kuusinumeroinen ja esimerkiksi BMW M3 maksaa kotimaassamme 200 000 euroa. Ennen kaikkea mukavaa kyytiä Suorituskyky ei luonnollisesti tarkoita pelkästään sitä, että auto kiihtyy suoralla tieosuudella kovaa. Jyvät erottuvat usein akanoista vasta silloin kun peli viedään moottoriradalle. Koska GT:n tapauksessa automalli on kotimaan ainokainen, ei Kiaa saanut viedä sinne, missä alustan ja jarrujen potentiaalia voisi testata tosissaan. Kadullakin käy ilmi, ettei EV6 GT:n alusta ole ratamaisen kova, vaikka ajotilaksi valitsisi GT:n. Jousituksen tuntuma on koko ajan mukavuuspainotteinen, sillä onhan kyseessä Gran Turismo. Suorituskyky on vahvasti liitoksissa kulloinkin valittuun ajotilaan. Tehokkain asetus on GT, joka tiukentaa ohjausta, tekee kaasunvasteesta hyvin terävän ja napsauttaa alustan pykälän jämäkämmäksi. GT ja ECO eroavat toisistaan niin merkittävästi, että auto tuntuu vaihtuvan välissä kokonaan. Etelä-Korealaisen sähköauton piirteet venyvät moneen. EV6 on näyttävästi muotoiltu auto, josta saa pienillä muutoksilla aggressiivisen GT-version. Tehomalli näyttää perusversioon verrattuna erilaiselta, vaikka erottavat tekijät ovat lähinnä maalaus, kookkaat vanteet ja vihreäksi maalatut jarrusatulat. Myös ohjaamo muistuttaa pitkälti perusmallia. Penkit ovat voimakkaammin muotoillut ja ohjauspyörästä löytyy vihreä GT-painike, mutta muuten auto näyttää tuiki tavalliselta keskiluokan sähköautomallilta. Se on samaan aikaan hyvä ja huono asia. Perheauto ja räväkkä GT Ehdoton valttikortti GT:n kohdalla on se, että järisyttävästä tehopotentiaalistaan huolimatta kyseessä on tilava ja mukava perheauto. Tavaratila on riittävä, molemmilla penkkiriveillä istuu mukavasti ja vaikka alla pyörivät peräti 21” renkaat, on melutaso onnistuttu pitämään kurissa. Kian voi huoletta antaa ECO-ajomoodilla kokemattomalle kuskille, mutta GT-tilassa siitä tulee väärissä käsissä vaarallinen kapistus. Sähköauton raakalaismainen kiihtyvyys voi tehdä tepposet, sillä GTI-autot tuntuvat Kian rinnalla lampailta. Yksi supertehokkaan sähköauton haaste on akun kapasiteetti. Sama haaste koskee toki montaa muutakin automallia. GT:n 77 kWh akku on sama, kuin muissakin isoakkuisemmissa EV6-malleissa. Se riittää 22,7 kWh keskikulutuksella 406 kilometrin taipaleelle, mutta usein ratissa joutuu tyytymään alle 400 kilometriin. Kun suorituskyky kasvaa, kaventuu myös toimintamatka. Hieman järeämpi akkupaketti ei tekisi GT:n kohdalla pahaa, mutta se toki nostaisi massaa ja hintalappua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarjolla erityisen nopeaa latausta EV6 GT:n maksimi latausnopeus on 240 kW, eli markkinoiden kärkiluokkaa. Nopeimmillaan akku latautuu 20 prosentista 80 prosentin varaukseen 20 minuutissa. Kunhan laturi voi tarjoaa riittävän tehokkaasti virtaa. Suurin osa lataustoimista toki suoritetaan hitaammilla latureilla ja 11 kW tehoilla nollasta täyteen lataaminen ottaa seitsemän tuntia. Pelkällä verkkovirralla luvassa on yli vuorokauden mittainen lataustapahtuma, joten sähköautoa harkitsevan kannattaa panostaa nopeampaan laturiin. Kian sporttisemman sähkömallin kilpailijoihin voi laskea BMW i4 M50:n, Tesla Model Y Performancen ja Mustang Mach-E GT:n. Tässä seurassa Kialla ei ole häpeämistä, pikemminkin päinvastoin. EV6 GT on kiistatta joukon kärkikahinoissa. Kia onnistuu mahdottomalta tuntuvassa tehtävässä. Se sopii perheen jokapäiväiseksi kulkupeliksi, on suorastaan typerän tehokas ja hinnoittelultaan järjen rajoissa. Lisäksi ajaminen on bensa-autoon verrattuna lähes ilmaista. Kian ratissa jää kaipaamaan ainoastaan tehokkaan polttomoottorin muhkeaa sointia. Eikä sitäkään niin kovin paljon. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Kia EV6 GT Hinta alkaen 76 369 € Koeajetun auton hinta varusteineen 78 719 € Moottori Sähköauto, neliveto Teho 430 kW (585 hv) Vääntö 740 Nm Vääntö 740 Nm Akku Akuston energiasisältö: käytössä oleva 77,4 kWh. Lataus: Type 2 11 kW 3 x 16 A, CCS 240 kW. Toimintamatka 406 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,5 s Huippunopeus 260 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 22,6 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4680 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2900 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 2125 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?