30.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia Xceed 1,6 GDI Plug-In Hybrid: Lataamalla pihimmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Xceed löytyy monena eri käyttövoimaversiona, joskin ladattava hybridi on kalleimmasta päästä. Sillä voi kuitenkin päästä edullisiin polttoainekustannuksiin. Hyvää: Ajettavuus, alustan toimivuus, vaihteiston toimivuus. Huonoa: akun varausta ei voi säästää, tavaratilan koko. Erilaisten crossovereiden ja suv-mallisten autojen suosio kasvaa koko ajan. Kia onkin lähtenyt Xceed-mallillaan c-segmentin suv-mallien kokoluokkaan täydellä rintamalla. Tarjolla on niin bensaa, dieseliä, lataushybridiä kuin myös aiemmin koeajamaamme kevythybridiä niin bensiiniversiona kuin dieselversionakin. Kia Xceed ei ole niin suosittu kuin toinen Kian samassa luokassa oleva automalli, eli Vuoden autoksi valittu Kia Niro, mutta se täydentää hyvin Kian asemaa C-Suv -autojen segmentissä. Xceed-malliston lataushybridit ovat Xceed-malliston kalleimmasta päästä, ymmärrettävästikin, sillä lataushybridi sisältää kaikkein monimutkaisempaa tekniikkaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toimiva kokonaisuus Xceed-mallistoa päivitettiin viime syksynä ja muun muassa auton keulan ilme muuttui aavistuksen. Lisäksi auton jousitusta muutettiin pari napsua mukavampaan suuntaan. Ladattavasta hybridistä on tarjolla kolme eri versiota, joista kallein on Business Premium -malli 18-tuumaisilla pyörillä. Auton varustelu on varsin kattava ja 18-tuumaiset pyörät tekevät autosta tyylikkään. Perusvarustelun lisäksi Business Premium -tasoon kuuluvat muun muassa kuolleen kulman vahti, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä sekä kaista-avustin. Autossa on myös digitaalinen mittaristo sekä 10,25-tuumainen näyttö sekä mukautuva vakionopeudensäädin. Tällä pyöräkoolla auton maavara myös kasvaa 172 millimetristä 184 millimetriin. Isompi pyöräkoko nostaa myös hieman auton massaa, päästöjä ja kulutusta. Xceed on myös isommalla pyöräkoolla kelvollinen ajettava ja se onkin Xceedin vahvuuksia. Alusta toimii tukevan hyvin, mutta samalla mukavasti ja ohjaustuntuma Xceedissä on riittävän napakka talvirenkaillakin. Ohjaamon puolella kuljettajalla on hyvät oltavat. Vaikka auton on crossover, siinä istutaan kuitenkin melko alhaalla, joka tuo autoon sporttista tuntumaa. Istuintuntuma Kiassa on verrattain hyvä ja istuimet on hyvin tuetut ja mukavasti muotoillut. Takana mahtuu istumaan aikuinen, tosin tilaa ei ole valtavasti. Hybridijärjestelmä syö tavaratilaa, sitä on ladattavassa hybridissä perusmuodossa 291 litraa kun bensiini- ja dieselversiossa tavaratilan koko on 426 litraa. Kevythybridissä tavaratilan koko perusmuodossa on 380 litraa. Sujuva voimalinja Vaikka Xceedin tuntuma on sporttinen, moottoripuolella aivan samaan tuntumaan ei päästä. Kiihdytys nollasta sataan vie 11 sekuntia. Voimanlinjana Kiassa on 1,6-litrainen bensiiniturbo, joka kehittää 77-kilowattia tehoa. Voimalinjan yhteisteho on 104 kilowattia eli 141 hevosvoimaa – joka on varsin normaali tehomäärä tämän kokoiseen autoon, mutta ei tee siitä mitään rakettia. Hybridijärjestelmä tarjoaa huippuvääntöä yhteensä 265 newtonmetriä. Kia Xceed on aina etuvetoinen. Voimalinjan toiminta on myös sujuvampaa kuin aiemmin koeajamassamme kevythybridissä. Silloin kun ajetaan pelkällä sähköllä, voimantuotto on kaasuun hyvin reagoivaa eikä polttomoottorin peliin puuttuminen sujuu mallikkaasti. Kuusiportainen kaksoiskytkinvahteisto vaihtaa myös eleettömästi. Ei akun säästöä Kian polttoaineen kulutuksesta myös huomaa heti, jos autoa ei ole ladattu eikä sähköpuoli pysty osallistumaan polttoaineen säästöön. Lataushybridi on siis tehty ladattavaksi ja tätä ominaisuutta kannattaa käyttää. Latausmahdollisuuden ahkeralla käytöllä polttoaineenkulutusta voi leikata merkittävästi. Jos Kialla ajaa ilman, että autoa lataa, polttoaineen kulutus lähentelee kuutta litraa sadalla, mutta jos täydellä akulla lähtee liikenteeseen ja ajomatka jää alle sataan kilometriin, sillä pääsee jopa kolmosella alkaviin lukemiin – toki ajosuorite vaikuttaa tähänkin. Kia lupaa Xceedin lataushybridille 48 kilometrin toimintamatkan sähköllä. Talvikelissä siihen ei ihan päästy, mutta 40 kilometrin toimintamatkaa kuitenkin lähenneltiin. Voi hyvin uskoa, että kesäkelissä luvattuun sähköiseen toimintamatkaan, ainakin lähelle sitä, voisi päästä. Monissa lataushybrideissä on myös ominaisuus, että sähköjärjestelmän voi pudottaa napin painalluksella pois, eli akun varausta voi säästää sinne missä sitä erityisesti tarvitsisi. Kiassa tätä toimintoa ei ole ja se on kyllä miinus. Kia ilmoittaa, että Type 2 -latausasemasta ladattuna auton akun saa parhaimillaan täyteen kahdessa tunnissa ja 15 minuutissa. Tämäkin pitänee aika hyvin paikkaansa, sillä koeajon aikana tehdyt lataustapahtumat tyhjästä akusta täyteen eivät juuri tätä pidempään kestäneet, nopeimmillaan akku saatiin täyteen kahdessa tunnissa ja 22 minuutissa. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan