1.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: KTM 1290 Super Duke R – vieläkin terävämpi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peto on KTM 1290 Super Duke R:n kuvaava kutsumanimi. Maailman tehokkain nakupyörä sai lisää tehoa ja elektroniikkaa. Pedosta tuli vieläkin hurjempi. Hyvää: Mahtava vääntö, monipuoliset ajoavustimet, avaimeton käyttöjärjestelmä. Huonoa: Päivityksen myötä paino kasvanut muutamalla kilolla. Uusi KTM 1290 Super Duke R on saanut pieniä parannuksia jokaiselle osa-alueelle. Monta pientä parannusta merkitsevät yhdessä selvästi parempaa kokonaisuutta.Ulkoisesti Super Duke on nyt terävälinjaisempi ja näyttää jopa sirommalta. Ajovalo on pystysuunnassa jaettu kahteen osaan. Aiempi kaksiosainen mittaristo on korvattu isolla TFT-värinäytöllä.Istuinkorkeus on 835 milliä, joten 180-senttisellä kuljettajalla vain varpaat yltävät maahan.Ohjaustangon katkaisimet ovat muuten vanhat tutut, mutta lisänä on vasemmalla puolella sijaitseva vakionopeussäätimen kytkin. Säädin toimii 3–6-vaihteilla ja nopeusalueella 40–200 km/h.Ohjaustanko, kahvojen etäisyys ja polkimien asento ovat säädettävissä kuljettajan koon mukaan. Virtalukko puuttuu, sillä käyttöjärjestelmä on nyt avaimeton. KTM My Ride -järjestelmä mahdollistaa älypuhelimen liittämisen niin, että mittaristo toimii sen näyttönä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiehekäs soundiMoottori jyrähtää käyntiin miehekkäästi. Iskutilavuutta on 1 300 kuutiota ja puristussuhde on prätkämaailman korkeimpia eli peräti 13,6:1.Kytkin on kevytkäyttöinen ja vaihteet menevät päälle sujuvasti.Vakiovarustukseen kuuluu kolme ajotilaa: Sport, Street ja Rain. Kahdessa ensimmäisessä huipputehoa on 177 hevosvoimaa ja sadeasetuksella 130 hevosvoimaa. Kaarre-ABS-jarrujen, luiston- ja keulimiseneston asetukset säätyvät ajotilavalinnan mukaan.Moottori vääntää vahvasti, kunhan kierrosluku pidetään 2 000:n yläpuolella. Kevyempien titaaniventtiilien ansiosta maksimikierroslukua on nostettu 500 kierroksella ja huipputehokin saadaan vasta 9 750 kierroksella.Vakuuttavinta moottorissa on kuitenkin vääntö. Yli 140 newtonmetriä kuljettaa reilun 200 kilon painoista pyörää vauhdikkaasti, eikä juurikaan ole väliä mikä vaihde on päällä.Elektroniset apuvälineet toimivat nyt pehmeämmin ja huomaamattomammin. Moottorinohjaus on säädetty huolella, ja ajaminen tuntuu kaikesta huolimatta pehmeältä. Toki koko ajan tuntuu selvästi, että moottori uhkuu menohaluja ja odottaa kärsimättömästi kaasukahvan kääntöä.Parannusten ansiosta suorituskyky on nyt paremmin hyödynnettävissä. Alla on yksi nopeimpia moottoripyöriä, onpa ympäristönä sitten maantie tai moottorirata.Lue lisää: KTM 1290 Super Duke RTeksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero KTM 1290 Super Duke R Hinta alkaen 22 587 € Moottori Bensiinimoottori 1 301 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 130 kW (177 hv), 9750 r/min Vääntö 141 Nm (7000 r/min) Vääntö 141 Nm (7000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 835 mm, kuivapaino 195 kg, akseliväli 1 482 mm, tankin tilavuus 18 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17. Huoltoväli: 10 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 11.5.2025 Moottoripyörät Moottoripyörien applikaatiot tekevät navigaattorin turhaksi 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 10.5.2025 Moottoripyörät Käyttötesti: Vakuutusten vertaileminen kannattaa edelleen – CF Motossa härskit hintaerot 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”